Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie wymieni wrota śluz Gorczyca i Paniewo na Kanale Augustowskim. Dyrektor Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Białymstoku podpisał w czwartek umowę na tę inwestycję z jej wykonawcą.
Dyrektor Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Białymstoku Mirosław Markowski podpisał w Augustowie umowę z firmą Mój Dom z Drewna. Wszystkie wrota zostaną wykonane z drewna modrzewia europejskiego.
Jak poinformowała rzeczniczka Wód Polskich w Białymstoku Agnieszka Giełażyn-Sasimowicz, na śluzie Paniewo wymienione zostaną wrota górne, środkowe i dolne.
„To jedyna po stronie polskiej dwukomorowa śluza na Kanale Augustowskim, stąd konieczność wymiany trzech par wrót" - powiedziała Giełażyn-Sasimowicz. Dodała, że śluza została wybudowana w latach 1826 – 1828 z powodu dużej różnicy poziomów między jeziorem Paniewo a jeziorem Krzywym. Różnica ta wynosi 6,7 m i składa się z dwóch połączonych ze sobą komór. Czas śluzowania wynosi około 30 minut.
„Szacujemy, że prace na śluzie Paniewo zostaną zakończone do końca maja tego roku, a koszt wymiany wrót to blisko milion złotych“ - dodała Agnieszka Giełażyn-Sasimowicz.
Na śluzie Gorczyca wymienione zostaną wrota górne. Prace budowlane potrwają do końca marca tego roku, a ich koszt to 230 tysięcy zł. Remont wrót dolnych na tej śluzie zakończył się pod koniec ubiegłego roku. Kosz wymiany tych wrót wyniósł blisko 300 tysięcy złotych.
W ubiegłym sezonie turystycznym śluzę Gorczyca pokonało ponad 5,5 tysiąca jednostek pływających, zaś dwukomorową śluzę Paniewo blisko 3,5 tysiąca.
Kanał Augustowski to jeden z najatrakcyjniejszych szlaków turystyki kajakowej. Na terenie Polski przebiega przez Równinę Augustowską i Kotlinę Biebrzańską. Kajakarze podróżujący kanałem mijają jeziora: Sajno, Necko, Białe, Studzieniczne oraz płyną rzeką Czarną Hańczą. Kanał łączy dorzecza Wisły i Niemna. Ma 102 km długości (z czego w Polsce 80 km). Na Kanale Augustowskim zbudowano 18 śluz (w Polsce jest ich 14). W 1968 r. Kanał Augustowski został uznany za zabytek techniki.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Bangladesz odmawia przyjęcia rosyjskiego statku z elementami elektrowni jądrowej
Grupa OTL podsumowuje III kwartał. Trudna sytuacja rynkowa
Znamy laureatów IV edycji Grantu Dzielnicowego Busole organizowanego przez Baltic Hub
Hapag-Lloyd: biznes urósł, ale zyski mocno spadły
Wietnamskie porty na liście rankingu Lloyd’s List. Refleksje po Port Gdańsk Business Mixer w Wietnamie
Prezydent Świnoujścia popiera rozwój portu, ale nie utworzenie Przylądka Pomerania
Porzucony w Basenie Północnym w Świnoujściu kuter zatonął