Archeolodzy i płetwonurkowie z Narodowego Muzeum Morskiego w Gdańsku zakończyli badania wraku F53.30. Eksploracja prowadzona w ramach projektu "Wirtualny Skansen Wraków Zatoki Gdańskiej" przyniosła niezwykłe wyniki. "Szklany" okazał się prawdopodobnie pozostałością gdańskiego statku handlowego z II połowy XVII wieku.
Wrak F53.30 został odkryty w 2013 roku przez pracowników Urzędu Morskiego w Gdyni podczas badań w Zatoce Gdańskiej. O odkryciu poinformowane zostało Narodowe Muzeum Morskie w Gdańsku, a zespół płetwonurków oraz archeologów podwodnych dokonał wstępnych oględzin znaleziska. Szczegółową inwentaryzację trzeba było jednak przesunąć, bo na wraku znaleziono fragment torpedy, który został usunięty w ubiegłym roku przez Marynarkę Wojenną.
Trzytygodniowe badania stanowiska, zakończone pod koniec czerwca, były uwieńczeniem wielomiesięcznych przygotowań. – Ustaliliśmy, że "Szklany" jest pozostałością statku handlowego z drugiej połowy XVII wieku i przewoził beczki ze sztabami żelaznymi i butelkami szklanymi różnych wielkości i kształtów. Butelki mają cynowe zakrętki, a na niektórych widnieją punce jednego z XVII-wiecznych gdańskich konwisarzy – dodaje Tomasz Bednarz, kierownik zespołu prowadzącego badania nad wrakiem F53.30 Tomasz Bednarz. W składzie zespołu badawczego są archeolog podwodny, Janusz Różycki oraz nurkowie - Wojciech Joński i Zbigniew Jarocki.
Płyny, które znajdują się w butelkach zostaną poddane w najbliższym czasie analizie. W najbliższym czasie poznamy także wyniki badań dendrochronologicznych drewna użytego do budowy statku, co pozwoli na precyzyjne określenie czasu budowy i eksploatacji jednostki. Na niektórych beczkach znajdują się merki kupieckie, czyli znaki własności ładunku transportowanego na statku. Muzealni archeolodzy podejmą próbę identyfikacji oznaczeń na beczkach. Ponadto na wraku odkryto trzy armaty o długości od 1,5 do 2 metrów, które zostały wydobyte.
- Wrak jest cennym obiektem historycznym głównie ze względu na ładunek zachowany w stosunkowo dobrym stanie – uważa dr Jerzy Litwin, dyrektor Narodowego Muzeum Morskiego - Wartość naukowa obiektu porównywalna jest z innymi wrakami badanymi dotychczas na polskim wybrzeżu Bałtyku, jak "Solen", "General Carleton of Whitby" czy "De Jonge Seerp". Jednak jedynym wcześniej badanym wrak z ładunkiem gdańskim był XV-wieczny "Miedziowiec", teraz dołączył do niego "Szklany", który dostarczył dodatkowych informacji o XVII-wiecznym frachcie z Gdańska.
Tankowiec u wybrzeży Gotlandii powiązany jest z rosyjskim oligarchą
GIOŚ: przeprowadzono badania geofizyczne Morza Bałtyckiego na obszarze ponad 7 tys. km2
TECoNaut: nowe kompetencje dla ekologicznych jachtów
Morze, wiatr i biznes – ruszyły zapisy na PIMEW Offshore Wind Energy Cup 2024
XII Ogólnopolska Konferencja Prawa Morskiego na Uniwersytecie Gdańskim
Bezpieczeństwo morskie: klucz do stabilności. Międzynarodowe seminarium w Brukseli