Efektywne wykorzystanie wód portowych dla celów społecznych i gospodarczych to jeden z zakładanych efektów projektu rozporządzenia ws. planu zagospodarowania morskich wód wewnętrznych - portu morskiego w Dźwirzynie. Projekt ukazał się w poniedziałek na stronach KPRM.
"Obserwowana w ostatnich latach intensyfikacja procesów gospodarowania w polskich obszarach morskich, zdefiniowanych w ustawie z dnia 21 marca 1991 r. o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej, stanowi przesłankę przemawiającą za koniecznością kompleksowego uregulowania procesów zagospodarowania przestrzennego polskich obszarów morskich, w tym morskich wód wewnętrznych w granicach portu morskiego w Dźwirzynie" – podano w informacji wskazującej przyczyny wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie.
Plan zagospodarowania przestrzennego ma pozwolić na "realizację przedsięwzięć w granicach portu w sposób zrównoważony". Jego głównym celem – jak wskazano – jest "zagospodarowanie morskich wód wewnętrznych w granicach portu morskiego, w sposób zapewniający efektywne wykorzystanie ich cech, zasobów i właściwości dla różnych celów”".
Ma też ograniczyć konflikty występujące obecnie na tym obszarze, jak również stanowić podstawę wydawania decyzji odnoszących się do użytkowania i zagospodarowania obszarów morskich w granicach portu.
"Dzięki diagnozie obecnego stanu użytkowania, uwarunkowań rozwoju i wzajemnych relacji woda-ląd, plan przyznaje priorytety wybranym sposobom użytkowania. Służy temu przyznanie akwenom podstawowych funkcji wiodących, których nie mogą zakłócać inne sposoby ich wykorzystania" – dodano.
Dla każdego z akwenów sporządzona będzie karta akwenu ze szczegółowymi rozstrzygnięciami.
Jak zaznaczono, oczekiwanym efektem przyjęcia planu jest stworzenie narzędzia dla koordynacji funkcjonalnej i przestrzennej działań tak, aby zapewnić efektywne wykorzystanie wód portowych dla celów społecznych i gospodarczych, ograniczyć konflikty między użytkownikami oraz z otoczeniem, jak również zapewnić rozwój portu "w perspektywie obecnego i kolejnych pokoleń".
Termin przyjęcia projektu rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie przyjęcia planu zagospodarowania przestrzennego morskich wód wewnętrznych – port morski w Dźwirzynie zaplanowano na drugi kwartał 2023 r.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Grupa OTL podsumowuje III kwartał. Trudna sytuacja rynkowa
Znamy laureatów IV edycji Grantu Dzielnicowego Busole organizowanego przez Baltic Hub
Hapag-Lloyd: biznes urósł, ale zyski mocno spadły
Wietnamskie porty na liście rankingu Lloyd’s List. Refleksje po Port Gdańsk Business Mixer w Wietnamie
Prezydent Świnoujścia popiera rozwój portu, ale nie utworzenie Przylądka Pomerania
Porzucony w Basenie Północnym w Świnoujściu kuter zatonął