sons
Nowy rok przyniósł dalszy postęp prac na budowie kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną. Na Falochronie Wschodnim, po jego zewnętrznej i wewnętrznej stronie, zostały wbudowane pierwsze X-blocki plus, które docelowo wzmocnią całą konstrukcję. Budowa na Mierzei Wiślanej jest pierwszą w Polsce, a drugą w Europie na której zastosowano tę unikalną technologię zabezpieczającą falochrony przed działaniem fal.
- Docelowo powstanie 10 144 charakterystycznych betonowych bloczków w trzech różnych rozmiarach, o wadze od 2,34 do 9,6 tony każdy – mówi Jacek Szymański dyrektor projektu z konsorcjum NDI/Besix. Użycie takich betonowych bloków zmniejsza ilość użytych prefabrykatów ochronnych, czyli betonu na falochronach. Skraca się też czas montażu, a zwiększa odporność na zmiany klimatyczne. Po raz pierwszy zastosowano je na zaporze wodnej Afsluitdijk – Tamie Osłonowej, będącej główną tamą i groblą w Holandii. Nasza budowa będzie więc drugą taką w Europie i na świecie – dodaje Jacek Szymański.
Prace przy powstających falochronach to także wykonywane narzuty na części lądowej Falochronu Zachodniego i roboty kafarowe na obu obiektach. Na Falochronie Zachodnim betonowany jest oczep części lądowej i płyta zasadnicza.
- Mimo okresu zimowego i obostrzeń epidemiologicznych prace przy przekopie Mierzei Wiślanej postępują sprawnie. To dobra wiadomość. Budowa kanału żeglugowego z Zatoki Gdańskiej do Zalewu Wiślanego jest strategiczną inwestycją, a rząd jest zdeterminowany, aby została ona ukończona w deklarowanym terminie - powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
W rejonie Zatoki Gdańskiej sukcesywnie pogłębiany jest port osłonowy.
Natomiast w rejonie kanału żeglugowego, na bramie południowej śluzy, zakończono wykonywanie pali CFA (Pale Formowane Świdrem Ciągłym). W zakresie samego przekopu zrealizowano już 1,947 mln m3 wykopów i 130 tys. m3 nasypów. W rejonie śluzy wykonano 59 tys. m3 wykopów poniżej poziomu morza.
W ponad 80% ukończone są prace związane z umocnieniem skarp wykopów,
humusowaniem i obsianiem ich mieszanką traw. Podobnie zaawansowane są
prace związane z podbudową gruntu.
Trwa montaż konstrukcji
stalowej mostów, na moście południowym, bardziej zaawansowanym,
montowane są już elementy mechaniczne i hydrauliczne. Przy budowie
obwiedni sztucznej wyspy wykonano ponad 55% prac. Kontynuowany jest
montaż ściągów oraz zasyp grodzy.
- Od połowy zeszłego roku
Wykonawca bardzo skutecznie wykorzystywał sprzyjające warunku pogodowe,
co zaowocowało zbudowaniem zapasu czasowego i wyprzedzeniem założonego
harmonogramu. W porze zimowej taka sytuacja daje nam większy komfort
prowadzenia prac, jednak nadal maksymalnie czerpiemy z każdego
nadążającego się „okna pogodowego” – powiedział kpt.ż.w. Wiesław Piotrzkowski, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni.
Najbliższe
tygodnie na budowie to kolejne montaże X-blocków i rozpoczęcie prac
narzutowych na grodzy Falochronu Zachodniego. Trwać będą również roboty
żelbetowe na obu falochronach. W obszarze kanału żeglugowego i śluzy
kontynuowane będą wykopy. Na śluzie trwać będą też roboty żelbetowe.
Prace kontynuowane będą na całym obszarze inwestycji, także przy obu
mostach i budowie sztucznej wyspy, której grodza zabezpieczana jest
przed warunkami zimowymi.
Rozpoczną się transporty kamienia
hydrotechnicznego ze Skandynawii, który wpłynie od strony Zatoki
Gdańskiej, a także przygotowanie nabrzeża przeładunkowego wraz z placem
składowym kamienia hydrotechnicznego w Porcie Elbląg. Planowane są też
pierwsze dostawy kamienia do magazynów.
Stena Line zwiększy pojemność ładunkową o 30% na dwóch swoich statkach
Ostatni duński lodołamacz idzie pod młotek
Cięcie blach pod budowę promu pasażersko-samochodowego w Remontowa Shipbuilding S.A.
Norwegia na kursie innowacji, autonomii i dekarbonizacji. Siła klastrowych inicjatyw
W południowokoreańskiej stoczni zwodowano kolejny statek napędzany LNG dla CMA CGM
Geofizyka Toruń oferuje platformę samopodnośną na wynajem