„South Baltic Transport Loops” to nowy projekt, którego celem jest poprawa jakości i proekologicznych usług transportowych w Regionie Morza Bałtyckiego. Projekt organizowany jest przez niemiecki Port Mukran, przy współpracy z partnerami z krajów europejskich, m.in. z Polski, Litwy, Szwecji i Danii. Jednym z partnerów projektu jest Port Elbląg.
W ramach projektu opracowane mają zostać nowe regularne połączenia żeglugowe lub wzmocnione istniejące połączenia do i z portów partnerskich w celu rozwoju małych i średnich portów.
Projekt koncentruje się na dwóch sektorach przemysłu żeglugowego:
- transport ładunków kontenerowych, masowych i drobnicowych
- przewozy promowe (Ro-Ro, Ro-pa, Kolej-Ro).
"Wzmacnianie" oznacza wprowadzenie nowych produktów i/lub wyższych częstotliwości w celu zwiększenia liczby pasażerów i ładunków transportowych, jak również udziału w rynku tych połączeń promowych. Działania projektu są skupione przede wszystkim w trzech pakietach tematycznych: prace rozpoczynają się analizą potencjalnych rynków dla połączeń żeglugowych towarowych i pasażerskich. Następnie, partnerzy projektu skoncentrują się na liniach żeglugowych (np. na targach, spotkaniach dwustronnych).
W oparciu o analizę potencjału, zostaną opracowane i ustanowione przy ścisłej współpracy z liniami żeglugowymi modele biznesowe dla nowych regularnych połączeń żeglugowych do i z portów partnerskich. Oprócz tego ma nastąpić poprawa wdrażania połączeń intermodalnych pomiędzy portami partnerskimi a ich zapleczem, zarówno transportowym, jak i pasażerskim.
Projekt zakłada współpracę m.in. przy budowaniu innowacyjnych rozwiązań dla transportu. Koncentruje się na tworzeniu specyficznych dla danego regionu rozwiązań transportowych dla średnich portów Południowego Bałtyku w celu wzmocnienia ich konkurencyjności. Efektem tych działań mają być niezbędne inwestycje w jakościowe i ilościowe dostosowanie przepustowości portowych i terminalowych; zapewnienie efektywnych i wydajnych przepływów transportowych; poprawa lepszej dostępności portów średniej wielkości ze strefą przyległą w celu zwiększenia przechwytywania portu powierzchnia czy wspólne działania marketingowe.
W ramach poprawy połączeń intermodalnych w portach partnerów utrzymana ma zostać stabilizacja oferty przewozowej dla pasażerów promowych w celu zapewnienia intensywnej transgranicznej wymiany międzykulturowej na Południowym Bałtyku. Planowane jest także przejście z transportu drogowego na transport morski, poprawa dostępu środków transportu publicznego i powiązań do innych środków transportu oraz poprawa standardów portów o funkcje zrównoważonego rozwoju.
Na zrealizowanie projektu przewidziane jest 36 miesięcy, a przeznaczony na niego budżet wynosi blisko 1,4 mln zł.
Projekt realizowany jest w ramach Programu Interreg Południowy Bałtyk 2014 - 2020. Dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego
Turcja ogłasza blokadę handlową z Izraelem
Iran będzie korzystał z portów morskich na Kubie
Elektryczny holownik Damen: dwa holowania na jednym ładowaniu, bateria pełna w 2 godziny
Burmistrz Hamburga do portowców: nie wikłajcie się w przemyt narkotyków
Duński port ze zgodą na pogłębienie, bliżej do stania się bazą NATO
Do prokuratury w Szczecinie wpłynęło zawiadomienie dot. nieprawidłowości w zarządzie portów