W związku z realizacją międzynarodowego projektu pn. South Baltic Transport Loops, realizowanego w ramach Programu Interreg Południowy Bałtyk 2014-2020, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Zarząd Portu Morskiego Elbląg do tej pory opracował:
- Aktualizację strategii Portu Elbląg, której celem jest przedstawienie aktualnej sytuacji Portu Elbląg oraz perspektyw jego rozwoju i potrzeb inwestycyjnych w świetle planowanych działań związanych z wykonanie kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną oraz pogłębiania toru wodnego do Portu Elbląg przez Zalew Wiślany oraz rzekę Elbląg;
- Badanie techniczne możliwości uruchomienia regularnej żeglugi towarowej na Kanale Elbląg i rzece Elbląg z uwzględnieniem planowanych połączeń żeglugowych. Celem ekspertyzy jest przedstawienie rozwiązań technicznych na Kanale Elbląg i rzece Elbląg, które umożliwią uruchomienie regularnej żeglugi towarowej z uwzględnieniem planowanych w projekcie SB Transport Loops nowych połączeń w regionie Południowego Bałtyku. Pożądane rozwiązania techniczne muszą zapewnić Portowi w Elblągu możliwość wykorzystania jego potencjału przeładunkowego, zwiększyć jego efektywność i atrakcyjność inwestycyjną, wzmocnić pozycję portu w tej części Morza Bałtyckiego oraz poprawić bezpieczeństwo żeglugi. Zaproponowane rozwiązania techniczne muszą gwarantować możliwość obsługi statków o parametrach technicznych zgodnych i spójnych z parametrami budowanej drogi wodnej przez Mierzeję Wiślaną;
- Analiza możliwości przeniesienia strumienia ładunków do Portu w Elblągu, której celem jest oszacowanie możliwości przeniesienia ładunków transportowanych statkami o maksymalnej pojemności do 5000 GT z portów morskich o podstawowym znaczeniu dla gospodarki krajowej do port w Elblągu;
- Analizę możliwości adaptacji infrastruktury portowej do obsługi bio-paliw i ładunków płynnych, której celem jest ocena możliwości obsługi ładunków płynnych oraz bio-paliw transportowanych statkami o maksymalnej pojemności do 5 000 GT do portu morskiego w Elblągu;
Nasi zachodni partnerzy projektu w ramach działań uruchomili regularne połączenie promów kolejowych z portu Mukran Sassnitz do portu w Bałtijsku, a obecnie zainicjowano połączenie pomiędzy portem Karlshamn, Sassnitz i Bałtijskiem. Działanie to jest reaktywacją jedwabnego szlaku dzięki czemu porty te prowadzą wymianę handlową z Chinami.
W czasie panującej sytuacji na świecie związanej z Covid wszystkie spotkania wcześniej planowane niestety zostały zawieszone. W obecnej sytuacji spotkania warsztatowe odbywają się regularnie wyłącznie przez dostępne komunikatory. W związku z sytuacją okres trwania projektu został wydłużony do końca 2021 roku.
MI przygotuje projekt rozporządzenia ws. planu zagospodarowania przestrzennego wód portu morskiego w Dziwnowie
Port Elbląg liczy na większy przeładunek
Masowce i tankowce na fali. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 11-14/2024)
Przygotowania do bazy offshore. Jak wygląda budowa?
Dzień Kierowcy Zawodowego z udziałem gdyńskich terminali
Polski sektor transportu wodnego podkreśla znaczenie współpracy w obszarze badań i rozwoju