Pozwolenie na budowę największego w Europie parku logistycznego w Małaszewiczach w powiecie bialskim wydał wojewoda lubelski. Pokłosiem ma być najnowocześniejszy hub przeładunkowy towarów pomiędzy Azją a Europą. Inwestycję skomentował również prezes Cargotor sp. z o.o. Koszt: 3 mld zł.
Lubelski Urząd Wojewódzki poinformował Radio Lublin, że wydane pozwolenie dotyczy rozbudowy i budowy infrastruktury kolejowej korytarza nr 8 linii towarowych na granicy Unii Europejskiej z Białorusią.
Inwestycja obejmie gminy: Piszczac, Terespol i Zalesie. Układ torów na terenie terminalu Małaszewicze będzie skomunikowany z krajową siecią kolejową przez linię nr 2 Warszawa Zachodnia – Terespol.
Jak podaje Radio Lublin, inwestycja ma pozwolić przyjmować pociągi dłuższe (1050 metrów zamiast 750 metrów) i cięższe (nacisk na oś 25 ton zamiast 22,5 tony). Wzrośnie też ich prędkość.
Park logistyczny na bazie suchego portu
Park logistyczny w Małaszewiczach powstanie na bazie obecnego suchego portu, który po rozbudowie zwiększy czterokrotnie swoją przepustowość. Stanie się jednym z najważniejszych punktów przeładunkowych w Europie. Będzie też zajmować kluczowe miejsce na trasie Nowego Jedwabnego Szlaku.
Wykonawcą inwestycji będzie spółka Cargotor. Jej wartość opiewa na 690 milionów euro, czyli ponad 3 mld złotych. Wydanie pozwolenia skomentował prezes firmy.
- W poczuciu głębokiej odpowiedzialności za rozwój wschodniej części naszego kraju i wyrównywanie jej szans w rozwoju i modernizacji z radością przyjmuję decyzję Wojewody Lubelskiego w sprawie wydania decyzji o pozwoleniu na budowę. Stanowi to kolejny krok w kierunku dalszego umocnienia państwa polskiego na terenach stanowiących granice państwową i granicę zewnętrzną Unii Europejskiej - powiedział Andrzej Sokolewicz, prezes Cargotor.
W opinii prezesa Sokolewicza inwestycje infrastrukturalne takie jak budowa Parku Logistycznego w Małaszewiczach są najskuteczniejszym narzędziem wzmacniania pozycji państwa polskiego. W szczególności dotyczy to terenów przygranicznych stanowiących zewnętrzną granicę Unii Europejskiej.
Park logistyczny w Małaszewiczach "złotą kurą". Będzie połączenie kolejowe z portami morskimi?
Spółka Cargotor wskazuje również, że zbudowanie parku logistycznego w Małaszewiczach można postrzegać wielowymiarowo. W zamieszczonym komentarzu na stronie wykonawcy czytamy: "Nasza działalność i rozwój jest atutem mającym gwarantować, że towary wysyłane z Dalekiego Wschodu, szczególnie z Chin lecz także z Japonii i Korei Płd., mogą przez Małaszewicze dotrzeć najszybciej, najtaniej i najbezpieczniej do odbiorców w Polsce i w Unii Europejskiej – podkreśla prezes Sokolewicz".
Po drugie wymiar krajowy. Jak informuje Cargotor, z tytułu ceł i podatków odprawianych towarów w Małaszewiczach, wprowadzanych po raz pierwszy do obrotu w Unii Europejskiej, do budżetu Polski trafia 20 proc. należności fiskalnych (80 proc. do budżetu innych krajów UE). Tylko w tym roku przychody budżetu państwa polskiego po raz kolejny zasilone zostaną wielomiliardową kwotą.
"To druga taka kura znosząca złote jaja dla budżetu państwa, po terminalu morskim DCT Gdańsk. Zresztą z tego i innych powodów w Planie Odbudowy dla Polski zapisano szerokotorowe połączenie kolejowe krajowych morskich portów polskich z Małaszewiczami" - czytamy.
Podkreślony został również wymiar regionalny. Cargotor otrzymał od Marszałka Województwa Lubelskiego certyfikat „Marka Lubelskie”, m.in. za promocję regionu – w kraju i za granicą.
Istotny zdaje się być jeszcze aspekt lokalny. Spółka zaznacza, że obecna działalność terminali kolejowych w Małaszewiczach przyczynia się do rozwoju m.in. takich gmin województwa lubelskiego, jak: Zalesie, Terespol i Piszczac. Sama spółka Cargotor zatrudnia około 200 osób, w większości w Małaszewiczach i najbliższej okolicy. Po zbudowaniu PLM, potrzeba będzie łącznie nawet ponad 400 pracowników w samej spółce oraz kilka tysięcy w budowanych terminalach i bocznicach.
Dodajmy, że prace związane z budową Parku Logistycznego Małaszewicze mają się rozpocząć w drugiej połowie 2022 roku.
Litwa zaostrza kontrolę zboża z Rosji i Białorusi
Aktywny okres w inwestycjach tonażowych. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 6-10/2024)
Hapag Lloyd w sztormach w 2023 i 2024 r.
Rząd chce, by terminal zbożowy w Gdyni trafił do KGS
Brak inwestycji w porty i kolej ogranicza potencjał polskiego eksportu rolnego
Europejskie Porozumienie Przemysłowe wyzwaniem i szansą dla portów i stref ekonomicznych