W Szczecinie trwa jubileuszowa edycja Kongresu Morskiego. Jak podają media, podczas debaty dużo uwagi zostało poświęconej żegludze rzecznej. Eksperci zgodnie przyznali, że jest ona obecnie praktycznie niewykorzystywana w transporcie mimo, że jest tania i proekologiczna.
Udział rzek w wolumenie przewozów można liczyć w promilach, ponieważ zaledwie 6% dróg wodnych w Polsce nadaje się do wykonywania transportu rzecznego. W porównaniu z samochodami ciężarowymi czy koleją, transport rzeczny wypada bardzo słabo, a to wszystko spowodowane jest brakiem inwestycji w drogi wodne śródlądowe. W najbliższych latach ma to się jednak zmienić.
Podczas dyskusji o żegludze śródlądowej zwrócono uwagę na jeden ważny aspekt. Jest nią brak decyzji lokalizacyjnych nowych fabryk i magazynów ze względu na bliskość rzeki. Tymczasem niemieckie firmy, leżące nad nad Renem wywierają wpływ na to, co się może dziać na rzece oraz jak wpływają na przepisy decydujące o tym jaki będzie kształt rzeki.
Przykłady z Europy pokazują, jak duży potencjał mogą mieć rzeki dla transportu towarów i rozwoju portów. W Rotterdamie lub Antwerpii całkowite przeładunki z rzeki na statki morskie sięgają ponad 100 milionów ton.
Transport rzeczny jest jednym z najtańszych rozwiązań. Dodatkowo barka może przetransportować 5 razy więcej niż sama waży.
Polska małymi krokami wzmacnia działania w celu włączenia śródlądowych dróg wodnych do europejskiego systemu. Jest to o tyle istotne, że przez terytorium Polski przebiegają 3 główne szlaki żeglugowe w Europie.
W ostatnich miesiącach, z Portu Gdańsk do Płocka, Wisłą docierają wielkogabarytowe konstrukcje, co może oznaczać powrót barek na polskie rzeki.
Fot. Depositphotos
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Grupa OTL podsumowuje III kwartał. Trudna sytuacja rynkowa
Znamy laureatów IV edycji Grantu Dzielnicowego Busole organizowanego przez Baltic Hub
Hapag-Lloyd: biznes urósł, ale zyski mocno spadły
Wietnamskie porty na liście rankingu Lloyd’s List. Refleksje po Port Gdańsk Business Mixer w Wietnamie
Prezydent Świnoujścia popiera rozwój portu, ale nie utworzenie Przylądka Pomerania
Porzucony w Basenie Północnym w Świnoujściu kuter zatonął