• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

O żegludze rzecznej na 10. Kongresie Morskim

kw

28.06.2023 14:08

Partnerzy portalu

żegluga śródlądowa

W Szczecinie trwa jubileuszowa edycja Kongresu Morskiego. Jak podają media, podczas debaty dużo uwagi zostało poświęconej żegludze rzecznej. Eksperci zgodnie przyznali, że jest ona obecnie praktycznie niewykorzystywana w transporcie mimo, że jest tania i proekologiczna.

Udział rzek w wolumenie przewozów można liczyć w promilach, ponieważ zaledwie 6% dróg wodnych w Polsce nadaje się do wykonywania transportu rzecznego. W porównaniu z samochodami ciężarowymi czy koleją, transport rzeczny wypada bardzo słabo, a to wszystko spowodowane jest brakiem inwestycji w drogi wodne śródlądowe. W najbliższych latach ma to się jednak zmienić.

Podczas dyskusji o żegludze śródlądowej zwrócono uwagę na jeden ważny aspekt. Jest nią brak decyzji lokalizacyjnych nowych fabryk i magazynów ze względu na bliskość rzeki. Tymczasem niemieckie firmy, leżące nad nad Renem wywierają wpływ na to, co się może dziać na rzece oraz jak wpływają na przepisy decydujące o tym jaki będzie kształt rzeki.

Przykłady z Europy pokazują, jak duży potencjał mogą mieć rzeki dla transportu towarów i rozwoju portów. W Rotterdamie lub Antwerpii całkowite przeładunki z rzeki na statki morskie sięgają ponad 100 milionów ton.

Transport rzeczny jest jednym z najtańszych rozwiązań. Dodatkowo barka może przetransportować 5 razy więcej niż sama waży. 

Polska  małymi krokami wzmacnia działania w celu włączenia śródlądowych dróg wodnych do europejskiego systemu. Jest to o tyle istotne, że przez terytorium Polski przebiegają 3 główne szlaki żeglugowe w Europie.

W ostatnich miesiącach, z Portu Gdańsk do Płocka, Wisłą docierają wielkogabarytowe konstrukcje, co może oznaczać powrót barek na polskie rzeki. 

Fot. Depositphotos

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.