• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

W Norwegii powstanie pierwszy na świecie pełnowymiarowy tunel dla statków

zk

15.03.2021 10:12 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski W Norwegii powstanie pierwszy na świecie pełnowymiarowy tunel dla statków

Partnerzy portalu

W Norwegii powstanie pierwszy na świecie pełnowymiarowy tunel dla statków - GospodarkaMorska.pl
Photo by <a href="https://unsplash.com/@bitcloudphotography?utm_source=unsplash&utm_medium=referral&utm_content=creditCopyText">Bit Cloud</a> on <a href="/s/photos/norway-sea-ships?utm_source=unsplash&utm_medium=referral&utm_content=creditCopyText">Unsplash</a>

Proponowana inwestycja budowy tunelu Stad Ship Tunnelo o wartości 330 milionów dolarów, pozwoli nie tylko na rozwój gospodarczy w rejonie Morza Stadhavet, ale również na bezpieczniejsze poruszanie się statków pasażerskich i towarowych po odsłoniętej części norweskiego wybrzeża.

Jak podaje portal New Civil Engineer, aktualnie Norweskie Ministerstwo Transportu i Komunikacji (MTC) wystosowało pismo do NCA, w którym zostały przedstawione działania, które zostaną podjęte w roku 2021 w związku z planowaną inwestycją.

Na podstawie listu alokacyjnego, NCA rozpocznie proces nabywania gruntów i nieruchomości na terenie, na którym będzie zlokalizowany tunel oraz rozpocznie przetarg, po wcześniejszym przygotowaniu dokumentacji.

„Jest wiele do zrobienia, ale przeprowadziliśmy szeroko zakrojone badania i planowanie, które będzie stanowić podstawę do pracy. Pismo (wystosowane przez NCA do MTC) zawiera prośbę o zakończenie nabycia nieruchomości, o ile to możliwe, w ciągu 2021 roku” – skomentował tymczasowy kierownik projektu NCA Stad Ship Tunnel Terje Andreassen.

W pierwszej kolejności zostanie powołany zespół do kierowania i zarządzania projektem oraz przygotuje i implementuje przetarg. A następnie NCA rozpocznie proces nabywania gruntów i nieruchomości. Równocześnie MCT przygotowuje raport z inwestycji, który zostanie przedstawiony w parlamencie.

W najbliższych planach jest również zorganizowanie konferencji wiosną lub latem br., podczas której zostaną zaprezentowani wstępnie zakwalifikowani wykonawcy. Do końca roku zostanie wyłoniony główny wykonawca, a prace mają rozpocząć się na początku 2022 roku.

Planowana budowa ma się zakończyć w 2025/2026 roku. Tunel będzie miał 1.7 km długości, 37 m wysokości i 26.5 m szerokości. Zgodnie z obecnymi wytycznymi, z tunelu będą mogły korzystać statki o szerokości do 21.5 metra, co postawi z każdej strony po 2.5 m wolnej przestrzeni.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.