Most łączący Wyspę Spichrzów z Długimi Ogrodami nabiera coraz pełniejszego kształtu. W tym tygodniu miał miejsce moment o tyle przełomowy, jak i widowiskowy - montaż przęsła.
Przebudowa Mostu Stągiewnego w Gdańsku sprawi, że most - podobnie jak przez większość swojej ponad 400-letniej historii - będzie zwodzony już w tym roku. Do tego na południe od mostu powstanie druga, po tej na Szafarni, marina. Wartość jej budowy to około 4,5 mln zł.
W wtorek do (15 marca) do Gdańska w trzech częściach dotarło przęsło do montażu na moście. Jak podaje miejski portal Gdansk.pl , przywieziono je na ogromnych platformach, które zaparkowały w bezpośrednim sąsiedztwie placu budowy. Każdy z trzech elementów o długości 20 metrów i wadze przekraczającej 40 ton. Do ich montażu wykonawca wynajął dźwig mogący unieść nawet 500 ton.
Dawna konstrukcja mostu została już wcześniej zdemontowana, na wodzie między przyczółkami pojawiła się niezbędna w czasie montażu pływająca platforma.
Dariusz Karnaszewski z firmy Granaria Development w rozmowie z portalem miejskim powiedział, że oddzielne elementy przęsła spoczęły na tymczasowych podestach.
– Teraz musimy pospawać je i połączyć w jedną całość. Następnie zaczną się typowe prace drogowe, pojawi się jezdnia. Ogromne zwodzone przęsło będzie podnoszone i opuszczane hydraulicznie. Chcemy zgodnie z planem zakończyć prace do 15 czerwca. Potem przyjdzie jeszcze czas na różnego rodzaju próby, na przykład obciążeniowe. Do 31 lipca most powinien być oddany do użytku – informuje nadzorujący prace.
Przypomnijmy, że do II wojny światowej Most Stągiewny był zwodzony i biegła po nim linia tramwajowa z Głównego Miasta na Stogi.
Obecna przebudowa mostu rozpoczęła się w styczniu 2021 roku, a wiosną przeniesiono pod wodę, biegnące wcześniej pod stałym przęsłem instalacje (gazową, c.o., teletechniczną). W październiku ubiegłego roku całkowicie zamknięto most, a obok, w miejscu dawnego Mostu Rogoźników, poprowadzono tymczasową kładkę dla pieszych.
Zdjęcia w galerii: Fot. GospodarkaMorska.pl
Ekspert: Kluczowa przy doborze frachtu jest terminowość dostaw w przeszłości [RAPORT]
Australia. Martwy nurek i kokaina w porcie
Port Vordingborg – wartościowy partner Elbląga na morskim szlaku E60
Rumuni remontują kolej, by port w Gałaczu przyjął ukraińskie towary
Czy z Naftoportu popłynie ropa do Niemiec? Moskwa: polsko-niemiecki model biznesowy niemożliwy, bez wycofania Rosjan z rafinerii Schwedt
Port Rotterdam odegra kluczową rolę w planie UE - 20 mln ton H2
Ropa brent | 64,38 $ | baryłka | 0,00% | 21:58 |
Cyna | 34350,00 $ | tona | 1,48% | 13 maj |
Cynk | 3499,00 $ | tona | -1,16% | 13 maj |
Aluminium | 2722,00 $ | tona | 1,30% | 13 maj |
Pallad | 2680,00 $ | uncja | 0,00% | 21:57 |
Platyna | 1191,10 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |
Srebro | 25,11 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |
Złoto | 1731,30 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |