• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Maszyna do drążenia tunelu w Świnoujściu przypłynie październiku

12.09.2020 16:43 Źródło: PAP
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Maszyna do drążenia tunelu w Świnoujściu przypłynie październiku

Partnerzy portalu

Maszyna do drążenia tunelu w Świnoujściu przypłynie październiku - GospodarkaMorska.pl
GDDKiA

Maszyna do drążenia tunelu w Świnoujściu przypłynie na statku z Chin w październiku. Maszyna rozpocznie wiercenie tunelu pod Świną na Wyspie Uznam.

Statek Da Chang, na którego pokładzie jest transportowana maszyna, minął Japonię, rosyjską wyspę Sachalin i płynie w stronę Kamczatki – poinformowały służby prasowe inwestycji. Przybicie jednostki do świnoujskiego nabrzeża jest planowane na początku października.

Maszyna przejdzie kontrolę celną, a następnie będzie rozładowywana, później zostanie przewieziona na specjalnych platformach w pobliże komory startowej. Ta powstaje po stronie wyspy Uznam. Obecnie trwają prace przy wykopie podstropowym.

"Przypłynięcie do Świnoujścia statku z maszyną na pokładzie będzie bardzo ważnym momentem w realizacji budowy tunelu, rozpocznie jej kolejny etap" – mówi cytowany w komunikacie prezydent Świnoujścia Janusz Żmurkiewicz. "Będąc na budowie systematycznie obserwuję, jak postępują prace przy komorze startowej. To właśnie w niej TBM zostanie złożona w jedną całość i z niej rozpocznie drążenie tunelu pod dnem Świny. Ten moment będzie kamieniem milowym dla inwestycji. Inwestycji, dzięki której zniknie obecna bariera komunikacyjna w postaci promów i nasze miasto będzie mogło dalej się rozwijać" – dodaje Żmurkiewicz.

Jak mówi inżynier nadzoru z firmy SWECO Bogusław Konopko, "po drugiej strony cieśniny Świny na wyspie Wolin trwają przebudowy sieci: gazowych, wodno-kanalizacyjnych i wysokiego napięcia. Prowadzone są też roboty konstrukcyjne przy platformach technologicznych i murkach prowadzących dla ścian szczelinowych. Tu powstaje komora odbiorcza dla maszyny" – dodaje Konopko.

Maszyna wiercenie rozpocznie na Wyspie Uznam i po przejściu pod dnem Świny zakończy pracę na Wyspie Wolin. Tunel w najgłębszym miejscu znajdzie się 10 metrów pod dnem cieśniny, która w tamtym miejscu ma 13,5 metra głębokości. Maszyna TBM drążąc tunel jednocześnie układa betonowe pierścienie obudowy składające się z segmentów.

Inwestorem jest Miasto Świnoujście, inwestorem zastępczym Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział Szczecin. Nadzór nad projektem pełni konsorcjum firm SWECO i Lafrenz.

Koszt inwestycji wynosi ponad 912 mln zł z czego ponad 775 mln zł to unijne dofinansowanie. Resztę inwestor Miasto Świnoujście dokłada z własnego budżetu. Prace mają zakończyć się w ostatnim kwartale 2022 r. Wykonawcą jest konsorcjum firm PORR i Gulermak. (PAP)


bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.