Jak poinformował Dubajski Zarząd Dróg i Transportu (Dubai’s Roads and Transport Authority, RTA) rozpoczęto próby pierwszej, elektrycznej łodzi wyprodukowanej przy użyciu technologii druku 3D. Projekt jak i sposób konstrukcji mają wprowadzić rewolucję w branży.
Powstała w nietypowy sposób jednostka określana jest jako abra, czyli w arabskim szkutnictwie połączenie łodzi i tratwy, przeznaczonej do transportu pasażerskiego. Przeznaczona do poruszania się przez trasy wodne w Dubaju w Zjednoczonych Emiratach Arabskich ma przewozić do 20 osób na pokładzie. Projekt został zrealizowany tak, by pozostawał zgodny z lokalną tradycją, jednocześnie prezentując innowacyjne wykonanie. Konstrukcja ma 11 metrów długości i 3,1 metra szerokości. Posiada elektryczny układ napędowy zasilany dwoma 10-kilowatowymi silnikami i bateriami litowymi. Łódź będzie testowana na stacji transportu morskiego Sheikh Zayed Road na linii TR6. Na tym etapie eksploatacji działanie jednostki będzie monitorowane i porównywane z obecnie wykorzystywanymi abrami wykonanymi z włókna szklanego, także przeznaczonymi do transportu maksymalnie 20 pasażerów. Co istotne, ruch pasażerski w ten sposób obsługuje nawet 14 mln osób rocznie, a celem władz miasta jest jeszcze większe upowszechnienie wykorzystania tej formy poruszania się.
- Próbna eksploatacja elektrycznej abry wyprodukowanej przy użyciu technologii druku 3D, wraz z udoskonaleniem projektu tradycyjnych stacji abra, jest częścią głównego planu RTA mającego na celu poprawę usług transportu morskiego, istotnego środka mobilności w Dubaju, dodając wiele wartości do sektora transportu morskiego. Nowo wyprodukowana abra posiada liczne atrybuty techniczne, w tym najdłuższą konstrukcję skorupową stworzoną przy użyciu technologii druku 3D, mierzącą 11 metrów długości i 3,1 metra szerokości. Posiada elektryczny układ napędowy zasilany przez dwa 10-kilowatowe silniki i baterie litowe. Abra będzie eksploatowana próbnie na stacji Sheikh Zayed Road Marine Transport Station na linii TR6. Podczas tej fazy eksploatacji wydajność abry będzie monitorowana i porównywana z obecnymi 20-pasażerskimi abrami z włókna szklanego - poinformował Mattar Al Tayer, dyrektor generalny i przewodniczący Rady Dyrektorów Wykonawczych RTA
Podczas rejsów próbnych stan łodzi ma być monitorowany. Po sporządzeniu raportów i zakończeniu wszystkich testów w związku z sprawdzeniem abry w eksploatacji zostanie podjęta decyzja o rozpoczęciu seryjnej produkcji. Jednostka została wyprodukowana przez Al Seer Marine Company w Abu Zabi we współpracy z wieloma międzynarodowymi firmami. Mitsubishi dostarczyła materiały użyte do produkcji i drukowania abry, Siemens nadzorował programowanie i kalibrację drukarki, Torqeedo dostarczył silniki elektryczne. Firma TASNEEF nadzorowała proces produkcji, aby zapewnić zgodność z normami bezpieczeństwa.
The trial operation of the world's first electric abra manufactured using 3D printing technology.
— RTA (@rta_dubai) July 14, 2024
This abra, which can carry 20 passengers, features numerous technical attributes, including the longest monocoque structure created using 3D printing technology, measuring 11 metres… pic.twitter.com/2VldjMeinw
W Dubaju zrealizowano także prace modernizacyjne stacji transportu morskiego, które obejmowały wymianę wszystkich pływających doków na nowe, aby zapewnić bezpieczeństwo pasażerów, a także udogodnienia dla pracowników i operatorów. Zainstalowano także stojaki na rowery w celu zwiększenia integracji z tą formą transportu. Zakres projektu obejmuje również zwiększenie i ulepszenie poczekalni dla pasażerów, w tym zacienionych, poszerzenie przestrzeni dokujących o 15%, a także rozszerzając przestrzenie handlowe. Zostaną przy tym zastosowane niedrogie materiały, co ma zmniejszyć roczne koszty utrzymania o 10%.
Przedsięwzięcie wspierane przez władze ma przyczynić się do przyspieszenia produkcji łodzi nawet o 90% i zmniejszenia kosztów o 30%, wspierając też politykę zrównoważonego rozwoju transportu wodnego. Inicjatywa ta ma przyczynić się do wsparcia wysiłków rządu na rzecz realizacji strategii druku 3D w Dubaju, skracając czas produkcji abramsów o 90%, zmniejszając koszty produkcji o 30% oraz obniżając koszty eksploatacji i konserwacji o 30%. Ponadto inicjatywa ta wspiera strategię władz w zakresie zrównoważonego rozwoju transportu morskiego.
Zbudowana w ten sposób łódź nie jest pierwszą powstałą poprzez wykorzystanie druku 3D. W listopadzie ub. r. firmy z Zjednoczonych Emiratach Arabskich, Al Seer Marine i Abu Dhabi Maritime zaprezentowały pierwszą na świecie taksówkę wodną stworzoną tą metodą. W Dubaju powstają także pierwsze, nawet kilkukondygnacyjne budynki powstałe z użyciem tej technologii.
RTA pracuje obecnie nad projektem modernizacji tradycyjnych stacji do obsługi łodzi poruszających się płynącą przez miasto Zatoką Dubajską. Projekt ma na celu poprawę usług transportu wodnego, w tym standardów bezpieczeństwa i ochrony.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów