Pod koniec zeszłego tygodnia (16-18 kwietnia), w siedzibie Narodowego Muzeum Morskiego (dawne Centralne Muzeum Morskie) na Ołowiance, odbyła się międzynarodowa konferencja „Historia Techniki Morskiej”. Wśród organizatorów znaleźli się Akademia Marynarki Wojennej, Wydział Oceanotechniki i Okrętownictwa Politechniki Gdańskiej, Instytut Historii Nauki PAN oraz Narodowe Muzeum Morskie w Gdańsku. Inicjatorem przedsięwzięcia był prof. Antoni F. Komorowski z AMW.
Główny nacisk położony został na tematykę związaną z rozwojem techniki i urządzeń wykorzystywanych w różnych obszarach morskiej eksploracji, w tym m. in.: kwestie związane z systemami nawigacji, rozwojem broni podwodnej oraz nawodnej, hiperbarią i nurkowaniem, szlakami morskimi czy rozwojem oraz eksploracją różnego rodzaju jednostek pływających. Nie zabrakło również miejsca dla innych obszarów jak archeologia morska czy morskie dziedzictwo kulturowe.
Dużą uwagę słuchaczy przykuł przemawiający pierwszego dnia dr Benedykt Hac z Instytutu Morskiego w Gdańsku, którego wystąpienie poświęcone było problematyce zanieczyszczeń produkowanych przez pozostałości wraku SS Stuttgart. Inne wystąpienia cieszyły się nie mniejszym zainteresowaniem. Na konferencji pojawili się także goście z „Museum of the World Ocean” z Kaliningradu, przedstawiający swoje dokonania w kwestii badań naukowych na obszarach morskich i nautologicznych. Odbiegające nieco od pozostałych ale bardzo ciekawe wystąpienie poświęcone przedstawieniom okrętów, statków i łodzi w dekoracji świątyń wygłosił prof. Tadeusz Jastrzębski.
W konferencji uczestniczył również przedstawiciel Polskiego Rejestru Statków, który zaprezentował jego działalność w ujęciu historycznym.
Dokładny plan konferencji znaleźć można na jej stronie: http://www.amw.gdynia.pl/histmartech2015/index.html
Andrzej W. Święch
Morze, wiatr i biznes – ruszyły zapisy na PIMEW Offshore Wind Energy Cup 2024
XII Ogólnopolska Konferencja Prawa Morskiego na Uniwersytecie Gdańskim
Bezpieczeństwo morskie: klucz do stabilności. Międzynarodowe seminarium w Brukseli
Polski sektor transportu wodnego podkreśla znaczenie współpracy w obszarze badań i rozwoju
Wyjątkowe remont i przeobrażenie JS Kaga. Niszczyciel staje się lotniskowcem
Dwa największe na świecie promy wodorowe powstaną w Norwegii