• <
port_rezerwa_mega_1100_200

Kanał Sueski - kontenerowiec Ever Given został ściągnięty z mielizny!

zk

29.03.2021 06:28 Źródło: PAP
Strona główna Porty Morskie, Logistyka Morska, Transport Morski Kanał Sueski - kontenerowiec Ever Given został ściągnięty z mielizny!
Kanał Sueski - kontenerowiec Ever Given został ściągnięty z mielizny! - GospodarkaMorska.pl
Fot. Twitter

Kontenerowiec Ever Given, który na początku zeszłego tygodnia osiadł na mieliźnie w Kanale Sueskim, został z niej ściągnięty po wielodniowej blokadzie - poinformowała w poniedziałek wczesnym rankiem morska agencja transportowa Inchcape Shipping, na którą powołuje się agencja dpa.

400-metrowy statek został przywrócony do stanu pływającego i jest w trakcie zabezpieczania - dodano.

W Egipcie trwały sześć dni prace nad zsunięciem z mielizny blokującego Kanał Sueski kontenerowca. Władze kanału do kolejnych prób planowały wykorzystać przypadającą w nocy z niedzieli na poniedziałek pełnię Księżyca, która powoduje większy przypływ, co może pomóc w poruszeniu statku.

"Niedziela jest kluczowa" - powiedział agencji Associated Press naczelny pilot Zarządu Kanału Sueskiego (SCA). Dodał, że tego dnia przeprowadzone będą dwie próby ściągnięcia statku z powrotem na tor wodny, a ewentualne niepowodzenie tej operacji określi kolejne kroki akcji ratunkowej, które najprawdopodobniej będą obejmowały częściowe rozładowanie jednostki.

Prace nad ściągnięciem statku z mielizny obejmowały pogłębianie ziemi wokół jego dziobu i próby sprowadzenia go na głębsze wody holownikami. W tym zadaniu pomagały przypływy. Podczas pełni Księżyc, Ziemia i Słońce ustawione są w jednej linii, przez co przypływy są wyższe, a odpływy niższe - wyjaśnia AP.

Akcję ratunkową mogło jednak utrudnić to, że w części nabrzeża kanału pod dziobem statku, która jest pogłębiana natrafiono na skaliste podłoże - informuje Reuters, opierając się na dwóch źródłach w SCA. Agencja dodaje, że cały czas nie jest do końca jasne, na jakiego rodzaju podłożu utknęła ustawiona w poprzek kanału jednostka.

Wcześniej w niedzielę informowano, że na miejsce zablokowania kontenerowca zmierzają dwa ciężkie holowniki.

We wtorek pływający pod banderą Panamy 400-metrowy kontenerowiec Ever Given, którego armatorem jest tajwańska firma Evergreen Marine obrócił się bokiem i osiadł na mieliźnie w jednopasmowym odcinku Kanału Sueskiego około sześciu kilometrów od jego południowego wejścia, w pobliżu Suezu.

Zamknięcie tej kluczowej drogi morskiej już wpłynęło na ceny ropy i transportu morskiego na świecie, zaczęło już wpłynąć na światowy handel i łańcuchy dostaw. Przez kanał przepływa około 10 proc. światowego handlu, szlak jest szczególnie ważny dla transportu ropy naftowej, gazu i paliw między Azją i Europą. W niedzielę na przejście przez kanał oczekiwało co najmniej 369 statków.

Bollore Logistics
port_gdańsk_sprzedaż_pge_390x100_2021
port_gdynia_port_zewnętrzny_390x100_jpg_2020

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 34937,00 $ tona 1,67% 16 wrz
 Cynk 3063,00 $ tona 0,39% 16 wrz
 Aluminium 2868,00 $ tona 0,03% 16 wrz
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.