Loteria szczepieniowa, z którą zmaga się światowa żegluga, uderzyła najmocniej w sektor przewozu ładunków masowych - twierdzi stowarzyszenie Association of Dry Cargo Shipowners (Intercargo).
Problem pojawił się w momencie, gdy coraz więcej portów wymaga, by załoga zawijanych statków była w całości zaszczepiona przeciw koronawirusowi. Niektóre z nich upierają się nawet przy konkretnej marce szczepionki.
- Jest to oczywiście bardzo poważny problem dla całej branży, biorąc pod uwagę wysoki odsetek marynarzy pochodzących z krajów rozwijających się, którzy w ogóle nie mają dostępu do żadnej szczepionki - powiedział Dimitris Fafalios, prezes Intercargo.
- Sektor suchych towarów masowych jest jednak najbardziej narażony na tę niepewność ze względu na charakter działalności. Masowce korzystający z usług trampowych zawijają do znacznie większej liczby portów niż w innych sektorach żeglugi i są na łasce znacjonalizowanej polityki szczepień, składającej wniosek w porcie zawinięcia – dodał.
Obecnie około 200 000 marynarzy kontynuuje pracę poza warunkami umów, a sektor nadal boryka się z brakiem działań ze strony niektórych czarterujących i państw w zakresie wyznaczania marynarzy jako kluczowych pracowników i nadawania im priorytetów do szczepień.
Niektóre narody nie przewidują powszechnych szczepień do 2024 roku, a wraz z pojawieniem się nowych wariantów nie jest jasne, jaki będzie wpływ pierwszej rundy szczepień.
- Koordynacja światowego programu szczepień marynarzy w ramach WHO i udostępnienie marynarzom w ich kraju szczepień zatwierdzonych przez WHO jest priorytetem. Ponadto uniwersalne zobowiązanie do zbiorowego działania jest konieczne, aby rozwiązać kryzys humanitarny na morzu wraz ze zmianą załogi i utrzymać ruch światowego handlu - powiedział Fafalios.
W sektorze masowców jest blisko 12 000 statków zatrudniających ponad 300 000 marynarzy na całym świecie, zawijających do ponad 1500 portów na całym świecie.
To kolejny apel o ustalenie priorytetów szczepień w sektorze transportu, będący echem niedawnych oświadczeń szefów pięciu organizacji ONZ.
Przeładunki kontenerów w Chinach w górę
Kanał Dębicki i inne projekty inwestycyjne zapewnią Portowi Szczecin nowe możliwości działania
Kongres Polskie Porty 2030. Terminalom nie brakuje wyzwań
Nie powstanie trzeci pas na Obwodnicy Trójmiasta. Ministerstwo ma inną koncepcję
Aktywna Plaża z Portem Gdynia, czyli święto siatkówki plażowej za nami
190 tys. zł na zakup drona podwodnego dla Portu Gdańsk