Po raz pierwszy w historii globalnej żeglugi kontenerowej Hongkong opuścił pierwszą dziesiątkę w rankingu najbardziej ruchliwych portów świata. Według najnowszych danych z firmy Alphaliner, przepustowość portu w Hongkongu spadła o 14,1%, osiągając 14,3 miliona TEU.
Tym samym port, który przez dekady konkurował z Singapurem i Szanghajem o miano największego portu świata, ustąpił miejsca Dubajowi, który po raz ostatni w pierwszej dziesiątce znalazł się w 2018 roku.
Długoterminowy spadek przepustowości kontenerowej w Hongkongu, który stracił jedną trzecią swojego ruchu w ciągu ostatniej dekady, odzwierciedla zmieniające się dynamiki w międzynarodowym handlu morskim i rosnącą konkurencję ze strony innych hubów logistycznych. Dubaj, zyskując na znaczeniu, prześcignął Hongkong dzięki skutecznym inwestycjom w infrastrukturę i strategie logistyczne.
W kontekście globalnym, inne duże porty również zmagają się ze zmieniającymi się warunkami rynkowymi. Porty w Nowym Jorku i New Jersey odnotowały największy spadek przepustowości w Stanach Zjednoczonych, zanotowując redukcję o 17,7% do 7,8 miliona TEU. Podobne obniżki zaobserwowano w Los Angeles, Long Beach oraz Savannah, co podkreśla wpływ globalnych napięć handlowych i zmian w łańcuchach dostaw.
W rankingu 30 największych portów świata pojawiły się nowe nazwy, w tym chiński Qinzhou i wietnamski Cai Mep, który utrzymał stabilne wyniki, umożliwiając mu zajęcie 30. miejsca.
Spadki zanotowane przez europejskie porty takie jak Rotterdam, Antwerpia-Brugia i Hamburg głównie wynikały z ograniczeń w ruchu tranzytowym z Rosji, co miało bezpośredni wpływ na ich pozycje w globalnym rankingu.
Port Tanger Med w Maroku kontynuował dynamiczny rozwój, osiągając wzrost o 13,4% do 8,6 miliona TEU, zbliżając się do swojej maksymalnej pojemności.
Na szczycie rankingu pozostaje Szanghaj, który z przepustowością przekraczającą 49,1 miliona TEU, przybliża się do osiągnięcia kolejnego kamienia milowego – 50 milionów TEU w 2024 roku. To podkreśla nie tylko jego dominację, ale również elastyczność w adaptacji do ewoluujących warunków globalnego handlu morskiego.
Elektryczny holownik Damen: dwa holowania na jednym ładowaniu, bateria pełna w 2 godziny
Burmistrz Hamburga do portowców: nie wikłajcie się w przemyt narkotyków
Duński port ze zgodą na pogłębienie, bliżej do stania się bazą NATO
Do prokuratury w Szczecinie wpłynęło zawiadomienie dot. nieprawidłowości w zarządzie portów
Na Białorusi bez zmian. Dyrektor spółki, która wybuduje białoruski port w Rosji, do niedawna siedział w więzieniu
Nigeria bierze się za porty, inwestuje w nie Maersk