• <

Etiopia. Kraj bez morza otwiera dowództwo marynarki wojennej

Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Etiopia. Kraj bez morza otwiera dowództwo marynarki wojennej

Etiopia oficjalnie otworzyła w Addis Abebie nową siedzibę dowództwa marynarki wojennej, mimo że od ponad trzech dekad nie ma dostępu do morza. Uroczystość odbyła się we wrześniu 2025 roku z udziałem najwyższych dowódców sił zbrojnych.

Nowy kompleks w stolicy obejmuje czteropiętrowy budynek z biurami administracyjnymi, centrum szkoleniowym, kliniką medyczną, salami konferencyjnymi oraz zapleczem sportowym. To symboliczny, ale i praktyczny krok w procesie odbudowy marynarki, rozwiązanej po secesji Erytrei w 1993 roku, kiedy Etiopia utraciła dostęp do Morza Czerwonego.

Marynarka dla ochrony handlu


Rząd premiera Abiya Ahmeda argumentuje, że utworzenie marynarki jest konieczne dla ochrony kluczowych interesów handlowych, ponieważ aż 95 procent eksportu i importu kraju przechodzi przez port w Dżibuti. Marynarka ma w przyszłości wspierać bezpieczeństwo szlaków morskich i chronić transport towarów, które są dla etiopskiej gospodarki strategiczne. Władze podkreślają też, że nowa struktura wpisuje się w ambicje Addis Abeby do odgrywania większej roli w systemie bezpieczeństwa w Rogu Afryki.

Budowa dowództwa możliwa była dzięki współpracy międzynarodowej. W marcu 2025 roku Etiopia podpisała umowę z Rosją, obejmującą wsparcie szkoleniowe i infrastrukturalne, a wcześniej – w 2019 roku – zawarła podobne porozumienie z Francją. Ośrodki szkoleniowe marynarki powstają również w Bishoftu i Bahir Dar, a specjalistyczne instytuty mają co roku przygotowywać setki techników i oficerów do służby w odradzającej się flocie.

Szukanie własnego portu


Ambicje morskie Etiopii budzą jednak napięcia w regionie. Addis Abeba podpisała z Somalilandem memorandum przewidujące dzierżawę 20 kilometrów wybrzeża w zamian za polityczne uznanie jego niezależności i możliwość budowy bazy wojskowej. Spotkało się to ze zdecydowanym sprzeciwem Somalii, która uważa Somaliland za część swojego terytorium. Równolegle trwają rozmowy z Dżibuti, a także regionalne konsultacje prowadzone przez Kenię i organizację IGAD w sprawie traktatu regulującego dostęp państw śródlądowych do portów morskich.

Choć nowa siedziba marynarki w Addis Abebie pełni głównie funkcję administracyjną i koordynacyjną, a realne działania operacyjne wymagają dostępu do baz nad morzem, krok ten ma znaczenie polityczne i strategiczne. Pokazuje, że Etiopia, największe państwo w Rogu Afryki, zamierza odzyskać zdolność do ochrony swoich interesów na morzu, nawet jeśli wymaga to skomplikowanych porozumień dyplomatycznych z sąsiadami i wsparcia globalnych mocarstw.

SOLID PORT_790_140_2024
Tagi:
''
Port Gdańsk Business Mixer 2025

Dziękujemy za wysłane grafiki.