Etiopia oficjalnie otworzyła w Addis Abebie nową siedzibę dowództwa marynarki wojennej, mimo że od ponad trzech dekad nie ma dostępu do morza. Uroczystość odbyła się we wrześniu 2025 roku z udziałem najwyższych dowódców sił zbrojnych.
Nowy kompleks w stolicy obejmuje czteropiętrowy budynek z biurami administracyjnymi, centrum szkoleniowym, kliniką medyczną, salami konferencyjnymi oraz zapleczem sportowym. To symboliczny, ale i praktyczny krok w procesie odbudowy marynarki, rozwiązanej po secesji Erytrei w 1993 roku, kiedy Etiopia utraciła dostęp do Morza Czerwonego.
Rząd premiera Abiya Ahmeda argumentuje, że utworzenie marynarki jest konieczne dla ochrony kluczowych interesów handlowych, ponieważ aż 95 procent eksportu i importu kraju przechodzi przez port w Dżibuti. Marynarka ma w przyszłości wspierać bezpieczeństwo szlaków morskich i chronić transport towarów, które są dla etiopskiej gospodarki strategiczne. Władze podkreślają też, że nowa struktura wpisuje się w ambicje Addis Abeby do odgrywania większej roli w systemie bezpieczeństwa w Rogu Afryki.
Budowa dowództwa możliwa była dzięki współpracy międzynarodowej. W marcu 2025 roku Etiopia podpisała umowę z Rosją, obejmującą wsparcie szkoleniowe i infrastrukturalne, a wcześniej – w 2019 roku – zawarła podobne porozumienie z Francją. Ośrodki szkoleniowe marynarki powstają również w Bishoftu i Bahir Dar, a specjalistyczne instytuty mają co roku przygotowywać setki techników i oficerów do służby w odradzającej się flocie.
Ambicje morskie Etiopii budzą jednak napięcia w regionie. Addis Abeba podpisała z Somalilandem memorandum przewidujące dzierżawę 20 kilometrów wybrzeża w zamian za polityczne uznanie jego niezależności i możliwość budowy bazy wojskowej. Spotkało się to ze zdecydowanym sprzeciwem Somalii, która uważa Somaliland za część swojego terytorium. Równolegle trwają rozmowy z Dżibuti, a także regionalne konsultacje prowadzone przez Kenię i organizację IGAD w sprawie traktatu regulującego dostęp państw śródlądowych do portów morskich.
Choć nowa siedziba marynarki w Addis Abebie pełni głównie funkcję administracyjną i koordynacyjną, a realne działania operacyjne wymagają dostępu do baz nad morzem, krok ten ma znaczenie polityczne i strategiczne. Pokazuje, że Etiopia, największe państwo w Rogu Afryki, zamierza odzyskać zdolność do ochrony swoich interesów na morzu, nawet jeśli wymaga to skomplikowanych porozumień dyplomatycznych z sąsiadami i wsparcia globalnych mocarstw.
Fot: Depositphotos
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Grupa OTL podsumowuje III kwartał. Trudna sytuacja rynkowa
Znamy laureatów IV edycji Grantu Dzielnicowego Busole organizowanego przez Baltic Hub
Hapag-Lloyd: biznes urósł, ale zyski mocno spadły
Wietnamskie porty na liście rankingu Lloyd’s List. Refleksje po Port Gdańsk Business Mixer w Wietnamie
Prezydent Świnoujścia popiera rozwój portu, ale nie utworzenie Przylądka Pomerania
Porzucony w Basenie Północnym w Świnoujściu kuter zatonął