• <
port_rezerwa_mega_1100_200

E-Flexer – wielki sukces nowej jakości promów klasy ro-pax

01.10.2021 06:10 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Logistyka Morska, Transport Morski E-Flexer – wielki sukces nowej jakości promów klasy ro-pax
E-Flexer – wielki sukces nowej jakości promów klasy ro-pax - GospodarkaMorska.pl
Fot. GospodarkaMorska.pl

Niniejszym artykułem rozpoczynamy nową serię naszych analiz dotyczących rynku żeglugowego. Skupimy się na nowościach i innowacjach okrętowych realizowanych w nowych budowach, czy też przebudowach starszych jednostek. 

Skandynawska koncepcja z chińskich stoczni …

Koncepcja Steny promów ro-pax klasy E-Flexer sięga pierwszych zamówień z 2016 roku i opiera się na bazie projektu, który może być elastycznie dostosowany do oczekiwań i wymagań klientów i to zarówno w aspekcie komercyjnym jak i handlowym. Zasadniczo konstrukcja statku ro – pax  łączy w sobie cechy zdolności przewozowych zarówno pasażerów jak i ładunków tocznych. Jednakże projekt klasy statków E-Flexer z różnych względów jest oceniany jako wyjątkowy i obecnie mocno pożądany na światowym rynku żeglugi promowej przez wielu armatorów i operatorów tego typu tonażu.

Po pierwsze E-Flexery są większe niż inne dotychczasowe promy. Poza tym dzięki swoim właściwościom jednostki te wyznaczają nowe standardy w zakresie emisji uciążliwych dla środowiska substancji, kosztów a także efektywności energetycznej.

Każda z jednostek klasy E-Flexer jest przygotowana do wykorzystania napędu, bazującego na LNG, stąd też specjalistyczne określenie „LNG ready”. Oznacza to, że jednostka posiada odpowiednie przygotowanie konstrukcyjne. Plany, rysunki, wyliczenia i cała inna dokumentacja zakładają możliwość dostosowania jednostki do wykorzystania podwójnego napędu, tzw. „dual fuel”. Natomiast bazowo statki zakładają wykorzystanie nowoczesnego, ale też klasycznego napędu dieslowskiego, który do celów wykorzystania napędu LNG musi być odpowiednio przerobiony i przystosowany. Więcej na temat dokładnej definicji „LNG ready” traktują różnorodne źródła, jak na przykład opracowania różnych towarzystw klasyfikacyjnych. Ogólnie rzecz biorąc chodzi tutaj o przygotowanie jednostki na przynajmniej trzech zasadniczych poziomach, tj.: 

    • koncepcji ogólnej projektu (dostosowania i aranżacji wszystkich systemów, w tym magazynowania i przesyłu w ramach jednostki LNG), 

    • koncepcji wyszczególniającej poszczególne potrzeby dostosowania podsystemów statku,

    • szczegółowych projektów i instrukcji wykonania instalacji poszczególnych maszyn i urządzeń w świetle wykorzystania jednostki w systemie napędu LNG. 

Nietuzinkowy projekt. Promowy „dreamliner”? 

Promy klasy E-Flexery to nie tylko postęp w ofercie dla pasażerów. Nie mniej ważne są tutaj aspekty eksploatacyjne, ładunkowe oraz środowiskowe. Technicznie statki klasy E-Flexer są dużo bardziej efektywne niż większość ze zbudowanych do tej pory promów (możliwości przewozów pojazdów są o około 50% większe niż w dotychczas użytkowanych promach). Jednostki są oferowane w dwóch wersjach wielkościowych: o długości 215 metrów i wydłużona o długości 240 metrów. Według ocen załóg statki klasy E-Flexer są również bardzo łatwe i przyjazne w bieżącej obsłudze. 

I taki był właśnie cel projektantów tych jednostek. Szczegółów konstrukcyjnych wpływających na te zaawansowane właściwości jest naprawdę wiele. Projekty nadzorowane są przez towarzystwo klasyfikacyjne DNV. Do innowacyjnych aspektów nowej konstrukcji można zaliczyć między innymi: nastawienie na bardziej przyjazny ekologicznie napęd, masowe zastosowania oświetlenia LED, zastosowanie nowoczesnej silikonowej farby w znaczący sposób, ograniczającej tarcie podwodnej części kadłuba. Nie bez znaczenia jest również dobór odpowiednich olejów a także czynników chłodzących, które są bardziej przyjazne środowisku. Również projekt samego kadłuba, w tym dziobu i gruszki dziobowej optymalizuje możliwości żeglugi. 

Promy klasy E-Flexer napędzane są bazowo przez dwa silniki diesla marki Caterpillar MaK 12 M43 C.

Portfel zamówień wciąż rośnie

Według różnorodnych danych rynkowych obecny koszt zakontraktowania jednego E-Flexera to około 200 mln EUR. Jednostki kontraktowane są w chińskiej stoczni CMI Jinling (Weihai). 

Stępka pod pierwszą budowę statku o nazwie „Stena Estrid”  została położona w lutym 2018 roku.

Statek został dostarczony do Steny Line na początku 2020 roku i obsługuje trasę Dublin (Irlandia) – Holyhad (Wielka Brytania).

Stena RoRo zawarła swego czasu umowę z Brittany Ferries na jednostki klasy E-Flexer. Obie mają być przekonwertowane, a więc napędzane przez LNG. Obecnie są one w trakcie budowy z przewidywanymi datami dostawy w 2022 i 2023 roku.

Aktualna specyfikacja jednostek Steny klasy E-Flexer zamówionych w Chinach:

1.  Stena Line (na trasie pomiędzy Holyhead and Dublin, dostarczony w 2019)

2.  Stena Line (na trasie pomiędzy Belfast and Liverpool, dostarczony in 2020)

3.  Brittany Ferries (długoterminowe porozumienie czarterowe, planowane wejście do serwisu na jesień 2020 r.)

4.  Stena Line (na trasie pomiędzy Belfastem i Liverpool’em w 2021)

5.  DFDS (długoterminowe porozumienie czarterowe do obsługi tras na Kanale La Manche / Angielskim, dostawa w 2021)

6.  Brittany Ferries – wersja operacyjna LNG (długoterminowe porozumienie czarterowe, w serwisie od 2022)

7.  Stena Line (wersja przedłużona, dostawa w 2022)

8.  Stena Line (wersja przedłużona; dostawa w 2022)

9.  Brittany Ferries wersja operacyjna LNG (długoterminowe porozumienie czarterowe; dostawa 

w 2022)

Międzynarodowe źródła rynkowe podały niedawno, iż kolejne jednostki serii o numerach 10,11 i 12 będą czarterowane przez Stenę RoRo do kolejnych armatorów zewnętrznych.

Informowaliśmy o tym również w naszej ostatniej analizie rynkowej. 

Według ostatnich informacji z rynku mowa tutaj o zamówienia nr 10, które skonsumuje w ramach czarteru Canadian Federal Crown Corporation, Marine Atlantic. Kolejne zamówienia numer 11 i 12 trafią natomiast w czarter do Britanny Ferries. Planowane dostawy są przewidziane na lata 2024 – 2025. Obie jednostki będą miały możliwość przewiezienia 1,400 osób, natomiast zdolności ładunkowe zostały w precyzyjny sposób zaplanowane pod kątem planowanych do obsługi podstawowych tras żeglugowych tego armatora, tj.: Portsmouth, Wlk. Brytanii oraz Ouistreham (Caen) i St. Malo we Francji.

Podstawowe dane techniczno – eksploatacyjne pierwszego z promów ro-pax klasy E-Flexer.

m/f „Stena Estrid”

    • Numer IMO: 9807293

    • Bandera: Cypr

    • Budowa: Chiny, rok 2019

    • DWT: 9,777

    • GT: 41,671

    • Długość: 215 m

    • Szerokość: 27,8 m

    • Zanurzenie: 6,4 m

    • Prędkość: 22 węzły

    • Ilość miejsc pasażerskich, w tym załoga: 1,000 osób

    • Dł. linii ładunkowej: 3,100 m

Bollore Logistics
port_gdańsk_bezpieczny_port_dla_biznesu_black_390x100_2020
port_gdynia_port_zewnętrzny_390x100_jpg_2020

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 37862,00 $ tona 0,23% 14 paź
 Cynk 3551,00 $ tona 4,17% 14 paź
 Aluminium 3151,00 $ tona 2,47% 14 paź
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.