• <
port_szczecin_1100x200_2021_top_porty

Druga fala koronawirusa nie zaburzyła łańcuchów dostaw, ale pokazała jak ważne jest ich bieżące monitorowanie

ew

26.01.2021 10:09 Źródło: mat. prasowe
Strona główna Porty Morskie, Logistyka Morska, Transport Morski Druga fala koronawirusa nie zaburzyła łańcuchów dostaw, ale pokazała jak ważne jest ich bieżące monitorowanie
Druga fala koronawirusa nie zaburzyła łańcuchów dostaw, ale pokazała jak ważne jest ich bieżące monitorowanie - GospodarkaMorska.pl
fot. pixabay.com

– Trudna sytuacja, wywołana przez drugą falę koronawirusa, nie wpłynęła na łańcuchy dostaw w takim stopniu, jak miało to miejsce w podczas pierwszej fali. Bieżące transporty dla kluczowych branż realizowane były i są niemal w całości – wynika z danych Shippeo, platformy widoczności transportów w czasie rzeczywistym, która w tym trudnym czasie rozwinęła się i właśnie pozyskała kolejne 32 miliony na rozwój nowoczesnego narzędzia dostarczającego informacji przewoźnikom.

Przez Europę przetoczyła się druga fala koronawirusa. Wiele krajów, w tym Polska, na powrót wprowadziło szereg obostrzeń i ograniczeń dla poszczególnych branż. Mimo trudnej sytuacji związanej z pandemią, łańcuchy dostaw nie były i nie są zagrożone - pokazuje analiza autorskiego wskaźnika odbudowy łańcuchów dostaw (Supply Chain Recovery Index), przeprowadzona przez Shippeo. Podczas pierwszej fali koronawirusa, najniższą wartość wskaźnik ten zanotował 13 kwietnia 2020 i wynosił wówczas 30 procent dostaw realizowanych, w stosunku do założonych. Najniższa wartość wskaźnika, na początku drugiej fali koronawirusa to 89 procent (w dniu 9 listopada 2020). Najnowsze dane pokazują, że po krótkim i naturalnym spowolnieniu dostaw w okresie świąt, pandemia nadal nie ma wpływu na ciągłość łańcuchów dostaw.

– Dzięki naszemu algorytmowi jesteśmy w stanie na bieżąco śledzić łańcuchy dostaw przebiegające przez Europę, w tym przez Polskę. Obsługujemy rocznie blisko 10 milionów zleceń transportowych od 140 tys. przewoźników. Korzystając z tych danych, zbudowaliśmy indeks do pomiaru poziomu aktywności w obrębie łańcuchów dostaw w czterech sektorach podczas pierwszych siedmiu tygodni pierwszego oraz drugiego lockdownu. Wynika z niego, m.in. że podczas pierwszego lockdownu poziom realizacji dostaw wyniósł średnio 50 procent. Natomiast w pierwszych siedmiu tygodniach drugiej fazy lockdownu, średnio 98 procent dostaw zostało zrealizowanych – mówi Lucien Besse, dyrektor operacyjny Shippeo.

Dane Shippeo pokazują także, że pandemia w różnym stopniu wpłynęła na łańcuchy dostaw w poszczególnych branżach. Podczas pierwszej fali najpoważniejsze zakłócenia w obrębie łańcuchów dostaw można było zaobserwować w branży budowlanej i konstrukcyjnej oraz motoryzacyjnej. Tu poziom realizacji dostaw sięgał chwilami zaledwie 4 procent. Na początku drugiej fali, największe zakłócenia zaobserwowano w obrębie dystrybucji produktów niespożywczych, ale był to jedynie spadek do 72 procent realizowanych dostaw. Ta branża jako jedyna notuje także obecnie pewne zakłócenia i dynamika odbudowy łańcuchów dostaw, jest jej w przypadku wolniejsza.

Pandemia koronawirusa uwypukliła także potrzebę bieżącego monitorowania łańcuchów dostaw. Okazało się, że spedytorzy z wielu branż bardziej niż kiedykolwiek potrzebują  informacji, pozwalających im na podejmowanie szybkich decyzji i kontrolowanie wydajności łańcuchów dostaw. Shippeo dostarcza je bazując na wielu kategoriach danych i własnym algorytmie. Firma zwiększyła zatem w 2020 roku ponad dwukrotnie swoje przychody i w znacznym stopniu poszerzyła bazę klientów. W 2021 rok platforma wchodzi z nowym biznesowym osiągnięciem – właśnie została zasilona przez 32 miliony dolarów, pochodzące od Battery Ventures, globalnej firmy inwestującej w technologię oraz dotychczasowych inwestorów (NGP Capital, ETF Partners, Partech i Bpifrance Digital Venture).

Przedstawiciele Shippeo podkreślają, że dzięki tej transakcji będą mogli umacniać swoją pozycję w Europie i  kontynuować pracę nad innowacjami przeznaczonymi dla przewoźników i spedytorów.

Port Gdynia - Budowa infrastruktury portowej do odbioru ścieków ze statków w Porcie Gdynia - 390x150
okmarit_390x100_gif_2020

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 34750,00 $ tona 0,43% 22 lip
 Cynk 2920,00 $ tona -0,07% 22 lip
 Aluminium 2449,00 $ tona 0,70% 22 lip
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59
port_gdańsk_sprzedaż_pge_390x100_2021

Dziękujemy za wysłane grafiki.