• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Do Szczecina zawinie nietypowa jednostka. Armator wyłączy ją z eksploatacji?

ew

04.10.2020 12:20
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Do Szczecina zawinie nietypowa jednostka. Armator wyłączy ją z eksploatacji?

Partnerzy portalu

Do Szczecina zawinie nietypowa jednostka. Armator wyłączy ją z eksploatacji? - GospodarkaMorska.pl
fot. Vessel Finder

Ciekawy statek spodziewany w Szczecinie. W najbliższy poniedziałek przy nabrzeżu Bułgarskim zacumuje Apache II - 140-metrowa jednostka przeznaczona do układania rurociągów podmorskich niewielkich średnic.

Wszystko wskazuje na to, że statek pozostanie w Szczecinie na dłużej. Armator jednostki, TechnipFMC ogłosił bowiem niedawno, że planuje "odstawić na sznurek" dwie swoje jednostki, w tym właśnie Apache II. Co więcej, ma być to tzw. cold stacking, czyli wycofanie z eksploatacji z jednoczesnym wyłączeniem działających normalnie na statku systemów, co w praktyce oznacza odstawienie statku na dłuższy czas. 

Odstawienie jednostki może być powiązane z kryzysem na rynku offshore będącym konsekwencją pandemii koronawirusa. 

Z raportu Rystad wynika, iż działające na tym rynku 20% europejskich średnich i małych firm może zbankrutować. Obecny kryzys gospodarczy spodowodowany COVID-19  będzie najdotkliwszym w historii dla firm z branży offshore, pomimo niedawnej stabilnej sytuacji globalnej gospodarczej. Szacuje się, że sytuacja ma wrócić do normy dopiero po 2024 roku. Największe straty finansowe o wartości około 4,5 miliarda dolarów poniosą przedsiębiorstwa norweskie i brytyjskie głównie w segmencie MMO i usług wiertniczych na platformach. W grupie podwyższonego ryzyka niewypłacalności znajduje się blisko 1000 przedsiębiorstw. Rystad Energy szacuje, że z tym problemem może zetknąć się nawet 20% firm na rynku. Co więcej epidemia COVID-19 uderzy mocno w rynek offshore na kontynencie i ograniczy zakupy oraz dostawy o łącznej wartości ok. 5 miliarda dolarów.

Pandemia wpłynęła na cały przemysł naftowy i gazowy, tym samym odgrywając znaczącą rolę w ostatnim załamaniu cen ropy naftowej na giełdach co w połączeniu z niestabilnymi rynkami doprowadziło do przesunięcia wielu projektów w czasie i skutkuje załamaniem rynku pracy w tym sektorze. 

Apache II, który w poniedziałek zacumuje w Szczecinie ma 137,50 m długości i  27 m szerokości. Jednostka została przebudowanya do obecnej funkcji w 2010 roku w  stoczni Technip w fińskim Mantyluoto, a zbudowana rok wcześniej w stoczni Metalships & Docks, S.A. w Vigo w Hiszpanii


bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.