• <
PZT_980x120_gif_2020

Do Szczecina zawinie nietypowa jednostka. Armator wyłączy ją z eksploatacji?

Strona główna Porty, logistyka Do Szczecina zawinie nietypowa jednostka. Armator wyłączy ją z eksploatacji?
Do Szczecina zawinie nietypowa jednostka. Armator wyłączy ją z eksploatacji? - GospodarkaMorska.pl
fot. Vessel Finder

Ciekawy statek spodziewany w Szczecinie. W najbliższy poniedziałek przy nabrzeżu Bułgarskim zacumuje Apache II - 140-metrowa jednostka przeznaczona do układania rurociągów podmorskich niewielkich średnic.

Wszystko wskazuje na to, że statek pozostanie w Szczecinie na dłużej. Armator jednostki, TechnipFMC ogłosił bowiem niedawno, że planuje "odstawić na sznurek" dwie swoje jednostki, w tym właśnie Apache II. Co więcej, ma być to tzw. cold stacking, czyli wycofanie z eksploatacji z jednoczesnym wyłączeniem działających normalnie na statku systemów, co w praktyce oznacza odstawienie statku na dłuższy czas. 

Odstawienie jednostki może być powiązane z kryzysem na rynku offshore będącym konsekwencją pandemii koronawirusa. 

Z raportu Rystad wynika, iż działające na tym rynku 20% europejskich średnich i małych firm może zbankrutować. Obecny kryzys gospodarczy spodowodowany COVID-19  będzie najdotkliwszym w historii dla firm z branży offshore, pomimo niedawnej stabilnej sytuacji globalnej gospodarczej. Szacuje się, że sytuacja ma wrócić do normy dopiero po 2024 roku. Największe straty finansowe o wartości około 4,5 miliarda dolarów poniosą przedsiębiorstwa norweskie i brytyjskie głównie w segmencie MMO i usług wiertniczych na platformach. W grupie podwyższonego ryzyka niewypłacalności znajduje się blisko 1000 przedsiębiorstw. Rystad Energy szacuje, że z tym problemem może zetknąć się nawet 20% firm na rynku. Co więcej epidemia COVID-19 uderzy mocno w rynek offshore na kontynencie i ograniczy zakupy oraz dostawy o łącznej wartości ok. 5 miliarda dolarów.

Pandemia wpłynęła na cały przemysł naftowy i gazowy, tym samym odgrywając znaczącą rolę w ostatnim załamaniu cen ropy naftowej na giełdach co w połączeniu z niestabilnymi rynkami doprowadziło do przesunięcia wielu projektów w czasie i skutkuje załamaniem rynku pracy w tym sektorze. 

Apache II, który w poniedziałek zacumuje w Szczecinie ma 137,50 m długości i  27 m szerokości. Jednostka została przebudowanya do obecnej funkcji w 2010 roku w  stoczni Technip w fińskim Mantyluoto, a zbudowana rok wcześniej w stoczni Metalships & Docks, S.A. w Vigo w Hiszpanii


port_gdynia_port_zewnętrzny_390x100_jpg_2020
port_szczecin_390x100_2020
port_gdańsk_390x100_2020

Surowce

 Ropa brent 47,38 $ baryłka  -0,63% 21:55
 Cyna 19120,00 $ tona 1,57% 27 lis
 Cynk 2760,00 $ tona 0,22% 27 lis
 Aluminium 1975,00 $ tona 0,71% 27 lis
 Pallad 2414,10 $ uncja  1,52% 21:55
 Platyna 1006,95 $ uncja  3,96% 21:56
 Srebro 24,11 $ uncja  6,12% 21:56
 Złoto 1818,25 $ uncja  2,15% 21:56
invest_gda_390x100_gif_2020

Dziękujemy za wysłane grafiki.