• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Decyzja o rozbiórce obiektów hydrotechnicznych w porcie w Świnoujściu

Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Decyzja o rozbiórce obiektów hydrotechnicznych w porcie w Świnoujściu

Partnerzy portalu

Il. Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście

Wojewoda Zachodniopomorski wydał decyzję nr 13/R/2023 dotyczącą pozwolenia na rozbiórkę obiektów hydrotechnicznych w porcie morskim w Świnoujściu. Decyzja została wydana na podstawie przepisów prawa budowlanego oraz ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie.

Decyzja dotyczy rozbiórki pirsu dokowego, dalb rurowych przydokowych, pomostu stalowego wraz z palisadą wolnostojącą z rur stalowych na terenie portu morskiego w Świnoujściu, dokładniej na działkach nr 1/18 i nr 245/5 obrębu 0014 Warszów.

Dokumenty związane z postępowaniem są do wglądu w Wydziale Architektury i Gospodarki Przestrzennej Zachodniopomorskiego Urzędu Wojewódzkiego w Szczecinie. Ponadto, treść decyzji została udostępniona na stronie internetowej Urzędu.

Decyzja o zatwierdzeniu rozbiórki obiektów hydrotechnicznych została podjęta po przeprowadzeniu odpowiednich analiz i ocen wpływu na środowisko. Właściwe organy administracyjne uwzględniły zarówno potrzeby rozwoju infrastruktury portowej, jak i ochronę środowiska naturalnego. Prace rozbiórkowe będą realizowane zgodnie z obowiązującymi normami i przepisami, aby minimalizować negatywny wpływ na ekosystemy morskie i lądowe. Decyzja nakłada warunki dotyczące bezpieczeństwa żeglugi na akwenie Świny oraz tymczasowego oznakowania nawigacyjnego. Prace rozbiórkowe nie mogą spowodować powstania zanieczyszczeń na dnie akwenu ani utworzenia przeszkód podwodnych. Po zakończeniu rozbiórki, konieczne jest wykonanie sondażu batymetrycznego i uzyskanie atestu czystości dna.

Rozbiórka jest elementem większego zadania, jakim jest budowa Terminalu Instalacyjnego w Świnoujściu w celu obsługi potrzeb morskiej energetyki wiatrowej.

Pierwszy w Polsce terminal instalacyjny dla morskich farm wiatrowych – terminal Orlenu w Świnoujściu – ma osiągnąć zdolność operacyjną na przełomie 2024 i 2025 roku. Za budowę odpowiadają wspólnie Orlen Neptun II oraz Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście. Projekt został opracowany przez gdyńską spółkę Wuprohyd.

Ogólnym założeniem projektu jest stworzenie w Świnoujściu terminalu instalacyjnego dla morskich farm wiatrowych, zdolnego do obsługi największych jednostek instalacyjnych (WTIV) czwartej generacji, charakteryzujących się przede wszystkim zwiększonym udźwigiem urządzeń instalacyjno-przeładunkowych, transportujących kluczowe komponenty farm wiatrowych, takich jak turbiny, ich wieże oraz fundamenty. Terminal stworzy możliwości dokonywania przeładunków, składowania i montażu sekcji wież wiatrowych (w tym fundamentów) oraz pozostałych elementów turbin wiatrowych, a także składowania innych ładunków ponadgabarytowych, przestrzennych i ciężkich. Istotnym jest również nieograniczony dostęp do portu od strony wody, który w przypadku dofinasowanego projektu daje możliwość transportu wielkoskalowych elementów współczesnych turbin wiatrowych z zachowaniem wymaganych bezpiecznych przestrzeni nawigacyjnych.

Pierwszy etap prac, który ma zakończyć się w 2025 roku, obejmuje m.in. rozbiórkę obiektów pozostałych po Morskiej Stoczni Remontowej Gryfia, rozbudowę nabrzeża nr 1 o długości około 242 metrów i nabrzeża nr 2 o długości około 243 metrów. W grę wchodzi także drugi etap, który może być zrealizowany w późniejszym terminie. W jego ramach planowana jest m.in. budowa nabrzeża nr 3 o długości około 296 metrów.

Port instalacyjny będzie mógł obsługiwać rocznie około 80 jednostek. Długość nabrzeży wyniesie 485 metrów, zaś głębokość na podejściu i przy samym nabrzeżu została zaplanowana na 12,5 metra. Tor podejściowy będzie natomiast miał szerokość 140 metrów. Nośność nabrzeży będzie wahać się od 5 do nawet 50 ton na metr kwadratowy, co zapewni możliwość przeładunku i montażu każdej wieży, jaka w tym momencie istnieje na rynku, bądź jest projektowana.

Informacje na temat postępu prac budowlanych, kolejnych etapów projektu oraz wszelkich istotnych zmian można śledzić na stronie internetowej Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.