PMK
Bałtycki Indeks Towarowy zanotował na Święta Bożego Narodzenia spory spadek. W poniedziałek jego wartość wyniosła dokładnie 1271 punktów, o 130 pkt mniej niż przed dwoma tygodniami.
Indeks bierze pod uwagę średnie, dzienne zarobki masowców typu: capesize (pow. 80 tys. ton nośności), panamax (60-80 tys. ton), supramax (35-59 tys. ton) oraz handysize (10-35 tys. ton).
Najwięcej spadł index capesize, o 189 pkt., do 1790 pkt. Oznacza to, że armatorzy tych masowców mogą liczyć na zarobki rzędu 21,153 dolarów dziennie.
Indeks panamaxów z kolei spadł o 103 punktów, do 1185 pkt. Oznacza to, że dziennie zarobki tych jednostek wyniosły 18.151 dolarów dziennie.
Mniejsze statki tradycyjnie notują niższe fluktuacje stawek. Indeks supramaxów spadł o 5 pkt do 737 pkt, a handysize wzrósł o 24 pkt do 529 pkt.
Ostatnie lata były bardzo trudne dla armatorów masowców. Czołowi operatorzy zanotowali łącznie 5,8 mld dolarów straty na giełdzie przez ostatnie 5 lat – przyznał Stamatis Tsantanis, prezes Seanergy Maritime. Armatorzy, o których mowa, to Scorpio Bulkers, Diana, Navios, Genco, Eagle Bulk i Star Bulk.
Wyliczenia powstały na bazie oficjalnych bilansów armatorów z ostatnich 5 lat. Największe straty poniosło Genco - 1,7 mld dolarów. Za nim znalazł się armator Eagle, ze stratą 1,1 mld dolarów. Reszta przewoźników zanotowała straty poniżej 1 mld dolarów. Seanergy Maritme z drugiej strony zanotowało w tym okresie zysk 55 mln dolarów.
Bałtycki Indeks Towarowy rejestruje wzrosty popytu na towary przemysłowe, które z kolei wskazują na ekspansję gospodarczą. Jego użyteczność jako wiodącego wskaźnika szybko maleje w okresach ekspansji floty armatorów, przez co stawki nie reagują na wzrost przewiezionych towarów.
Galeon 440 FLY triumfuje na Yacht Style Awards 2024
Estonia i sojusznicy NATO przeciwko rosyjskiej blokadzie Bałtyku
Admirał Unrug upamiętniony na stulecie Yacht Klubu Polski Gdynia
Turcja ogłasza blokadę handlową z Izraelem
Kapitan statku skazany na 4 lata więzienia za zaniedbania, które doprowadziły do śmierci 34 osób
Norwegia na kursie innowacji, autonomii i dekarbonizacji. Siła klastrowych inicjatyw