Zarząd Morskiego Portu Gdańsk zakończył przyjmowanie ofert w przetargu na dzierżawę atrakcyjnego terenu w Porcie Północnym. Chodzi o działkę o powierzchni 266 998 m², położoną w bezpośrednim sąsiedztwie terminalu kontenerowego Baltic Hub i terminalu węglowego, obejmującą południową część Pirsu Rudowego oraz zabudowane grunty z istniejącą infrastrukturą, w tym magazynem i baterią silosów.
Choć jeszcze kilka miesięcy temu zainteresowanie przetargiem było spore – do ZMPG wpłynęło blisko 30 pytań od potencjalnych oferentów – ostatecznie w wyznaczonym terminie złożono tylko jedną ofertę. Zgłosił ją Baltic Hub, największy terminal kontenerowy na Bałtyku.
– Potwierdzam, że w postępowaniu dotyczącym dzierżawy terenu w Porcie Północnym przy Pirsie Rudowym wpłynęła jedna oferta – od Baltic Hub. Obecnie Komisja Przetargowa prowadzi jej ocenę. Zgodnie z procedurą, wynik postępowania może być zarówno pozytywny, jak i negatywny. W przypadku rozstrzygnięcia pozytywnego konieczne będą jeszcze dalsze etapy formalne – decyzja Zarządu Morskiego Portu Gdańsk, a następnie zgoda Ministerstwa, Rady Nadzorczej i Walnego Zgromadzenia. Do ewentualnego podpisania umowy droga jest więc jeszcze daleka – wyjaśnia Regina Stawnicka, rzecznik Portu Gdańsk.
Przypomnijmy, że jeszcze w styczniu 2024 roku teren ten był oferowany w przetargu z przeznaczeniem pod budowę terminalu agro, w szczególności do przeładunku zbóż. W maju postępowanie odwołano, a w grudniu ogłoszono je ponownie – tym razem bez wymogu minimalnego wolumenu przeładunków zboża. Port wskazał jedynie, że roczny przeładunek na tym terenie nie powinien być mniejszy niż 2 mln ton, pozostawiając oferentom swobodę w zakresie rodzaju towarów. Zmiana była spójna z równoległą decyzją rządu o utworzeniu terminala zbożowego w Porcie Wewnętrznym pod auspicjami spółki Port Gdański Eksploatacja.
Oferta Baltic Hubu wpisuje się w dynamiczny rozwój terminalu. W ostatnich latach zakończono budowę nowego terminalu T3, a obecnie powstaje nabrzeże T5, które ma obsługiwać m.in. sektor offshore i farmy wiatrowe. Nowa inwestycja na lądzie miałaby zapewnić niezbędne zaplecze składowe dla coraz większych wolumenów przeładunków kontenerowych. Dla Baltic Hubu dodatkowe tereny to kluczowy element strategii rozwoju – szczególnie wobec rosnącego zapotrzebowania na powierzchnie magazynowe i logistyczne w rejonie Gdańska.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
Okno Maersk na Azję. Firma otwiera centrum logistyczne w Szanghaju
Służby i instytucje przygotowują się do sezonu zimowego. Spotkanie z udziałem ministra infrastruktury
KE dała zielone światło na unijne finansowanie inwestycji w porcie w Elblągu
Fąfara: w przyszłym roku Orlen może dostarczyć Ukrainie 1 mld m sześc. gazu
Południowa perspektywa na dostęp do morza. Porty Szczecin i Świnoujście bramą dla Dolnego Śląska i Opolszczyzny
10 tys. żołnierzy i funkcjonariuszy będzie pilnować infrastruktury krytycznej