Ambasador Rosji przy UE Władimir Czyżow oświadczył w środę, że Stany Zjednoczone spóźniły się ze swymi sankcjami wobec Nord Stream 2 i gazociąg ten zostanie ukończony. Ocenił, że "w najbliższym czasie" połączone zostaną odcinki rurociągu.
"Patrzymy pewnie w przyszłość" - powiedział Czyżow w wywiadzie dla agencji TASS mówiąc o perspektywach projektu.
Dyplomata zauważył, że "wszystkie sankcje wobec Nord Stream 2 dotyczą jego budowy, a nie eksploatacji". Stany Zjednoczone zaś - jego zdaniem - "wyraźnie się spóźniły" z restrykcjami mającymi przeszkodzić w budowie gazociągu.
"W najbliższym czasie rury zostaną połączone, a po certyfikowaniu (gazociągu) kwestia powinna być zamknięta. Jeśli chodzi o biznes europejski, to zainteresowane firmy energetyczne już przekazały pieniądze na projekt" - argumentował Czyżow.
Sankcje amerykańskie dotyczą statków zaangażowanych w budowę Nod Stream 2 na głębokości poniżej 100 stóp, jak również podmiotów czy osób świadczących usługi na rzecz tych jednostek. Do ukończenia rosyjsko-niemieckiego gazociągu niezbędne jest ułożenie części rurociągu w wodach duńskich. Według mediów prace te mają się rozpocząć w połowie stycznia 2021 roku. Będzie je prowadził statek Fortuna. Jego właścicielem jest obecnie rosyjskie mikroprzedsiębiorstwo zatrudniające jedną osobę.
Wydać certyfikat dla Nord Stream 2 może norweskie towarzystwo klasyfikacyjne DNV GL (Det Norske Veritas). W listopadzie zadecydowało ono, że wobec zagrożenia sankcjami amerykańskimi nie będzie świadczyć usług na rzecz statków zaangażowanych w projekt. Nie zrezygnowało jednak z certyfikowania systemu rurociągowego Nord Stream 2.
Poza rosyjskim Gazpromem w finansowaniu budowy Nord Stream 2 uczestniczy pięć zachodnich spółek energetycznych - niemieckie Uniper i Wintershall DEA, austriacka OMV, francuska Engie i brytyjsko-holenderska Royal Dutch Shell. Polski UOKiK nałożył 6 października kary na te firmy, w tym 29 mld zł - na Gazprom i ponad 234 mln zł na pięć pozostałych spółek. Gazprom odwołuje się w tej sprawie do polskiego Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Wodór stworzy rynek wart 1,4 bln dolarów rocznie
Siódma kwalifikacja olimpijska dla Polski w żeglarstwie
Holandia wspiera bezpieczeństwo na Morzu Czerwonym. HNLMS Tromp kończy misję, na swoją wyrusza HNLMS Karel Doorman
CMA CGM i Bpifrance chcą dekarbonizować branżę morską we Francji. Tworzą fundusz o wartości 200 mln euro
Thales inauguruje nowe centrum testowe dla fregat typu F126
Idą zmiany w Porcie Gdynia. Demontaż Bühlera na Nabrzeżu Indyjskim