Brytyjski premier Boris Johnson oficjalnie podpisał w środę po południu uzgodnioną w zeszłym tygodniu umowę o przyszłych relacjach handlowych Unii Europejskiej i Wielkiej Brytanii. Porozumienie wejdzie w życie 1 stycznia 2021 r.
"Traktat, który właśnie podpisałem, nie jest końcem, lecz nowym początkiem, i myślę, że to początek tego, co będzie wspaniałą relacją między Wielką Brytanią a naszymi przyjaciółmi i partnerami w UE" - powiedział Johnson po podpisaniu liczącego 1246 stron dokumentu, który został przywieziony wojskowym samolotem z Brukseli, gdzie w środę rano podpisali go przewodniczący Rady Europejskiej Charles Michel i przewodnicząca Komisji Europejskiej Ursula von der Leyen.
Uroczyste podpisanie dokumentu odbyło się na Downing Street około godzinę po tym, jak Izba Gmin wyraźną większością głosów - 521 do 73 - poparła projekt ustawy o przyszłych relacjach z UE, która implementuje do brytyjskiego prawa postanowienia uzgodnionej umowy handlowej z UE. Nad projektem ustawy debatują teraz członkowie Izby Lordów, a jeśli i oni go poprą - co uznaje się za pewne - ostatnim krokiem potrzebnym do jej wejścia w życie pozostanie aprobata królowej.
Uzgodniona w miniony czwartek umowa handlowa między Wielką Brytanią a Unią Europejską będzie regulować relacje handlowe między obiema stronami po zakończeniu o północy z 31 grudnia na 1 stycznia okresu przejściowego po brexicie. Umowa została uzgodniona w wyjątkowo krótkim czasie, zwłaszcza jak na rozmiar powiązań handlowych pomiędzy obydwoma stronami, bo negocjacje rozpoczęły się na początku marca. Wielka Brytania zdecydowała się na wystąpienie z UE w efekcie referendum z czerwca 2016 r., gdy za takim rozwiązaniem opowiedziało się 52 proc. głosujących. Formalnie wystąpiła ona z UE 31 stycznia br., po czym rozpoczął się 11-miesięczny okres przejściowy.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych