Kompromis w sprawie umowy o współpracy i handlu między Unią Europejską i Wielką Brytanią osiągnięty w czwartek jest "wyważony i rozsądny" - powiedział główny unijny negocjator Michel Barnier w opublikowanym w poniedziałek wywiadzie dla "Le Figaro".
Barnier zapytany, czy cieszy się z porozumienia, odpowiedział: "I tak, i nie. Czy można być szczęśliwym po rozwodzie?".
"Mam oczywiście poczucie spełnienia misji. Pod koniec 2019 r. podpisano traktat o wystąpieniu (Zjednoczonego Królestwa z UE - PAP), a następnie tekst dotyczący przyszłych stosunków. Ale jako Europejczyk odczuwam pewną gorycz. Tracimy kraj liczący 67 mln osób, z dynamiczną gospodarką, polityką zagraniczną i obronną. To porażka Unii Europejskiej" - powiedział.
"Wielka Brytania znajdzie się sama w globalnej rywalizacji ze Stanami Zjednoczonymi, Chinami, Rosją i innymi państwami. Brexit to osłabienie obu stron (tj. Londynu i Brukseli - PAP)" - ocenił unijny negocjator.
Zdaniem Barniera Europejczykom udało się obronić swoje najważniejsze interesy, w szczególności ustalenia związane z rynkiem wewnętrznym i rybołówstwem, a umowa z Wielką Brytanią jest "wyważona i rozsądna". Nie wykluczył jednak w przyszłości poważnych sporów sądowych związanych z realizowaniem tego porozumienia.
"Dyskusje były trudne od początku do końca. Brytyjczycy mają doświadczonych dyplomatów, którzy nie poddają się i zawsze chcą ugrać więcej” - zaznaczył Barnier, pytany o konkretne zapisy umowy związane z konkurencją, pomocą państwową czy kwestiami ochrony środowiska.
W zakresie usług finansowych zgodziliśmy się na współpracę regulacyjną, podobnie jak z Amerykanami i Japończykami. Nie więcej, nie mniej - zaakcentował francuski polityk.
Kilka razy byliśmy blisko zerwania negocjacji – przyznał Barnier - miesiąc temu w Londynie, a później w Brukseli, podczas rozmowy telefonicznej między przewodniczącą Komisji Europejskiej Ursulą von der Leyen i brytyjskim premierem Borisem Johnsonem.
Barnier zapowiedział też wydanie książki na temat unijnych negocjacji z Wielką Brytanią, która ma ukazać się wiosną.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych