ew
W jaki sposób robotyka wpływa na wydajność operacji logistycznych? Czy internet rzeczy odegra znaczącą rolę w rozwoju branży? Na te i inne pytania dotyczące rewolucji w transporcie i logistyce oraz nowych technologii dla Przemysłu 4.0 odpowiadają eksperci. Thierry Almès, Senior Innovation Manager z GEFCO oraz Vincent Champain, President, GE Digital Services Europe & General Manager w GE Digital oceniają rozwój Przemysłu 4.0 i nowoczesnych technologii stosowanych w logistyce.
Czy robotyka i urządzenia autonomiczne naprawdę zmienią wydajność transportu i logistyki?
Thierry Almès, GEFCO: Oczywiście, ponieważ to główne czynniki wpływające na wzrost wydajności. Autonomiczne pojazdy, które w obiektach przemysłowych nieprzerwanie transportują części z centrum magazynowego na linie montażowe, podnoszą wydajność linii produkcyjnych. Analogicznie dzieje się w transporcie drogowym. Podczas testów tzw. platooningu, czyli zintegrowanego konwoju autonomicznych, cyfrowo połączonych ze sobą ciężarówek, zauważyliśmy, że zużycie paliwa spada o 5-15% w porównaniu do jazdy pojedynczymi ciężarówkami. Ogranicza to koszty i zwiększa wydajność całego transportu. Z kolei w magazynach, dzięki robotom pomagającym przygotować zamówienia i autonomicznym wózkom transportowym, które są lżejsze i bardziej elastyczne w porównaniu do dużych systemów automatycznych, łatwiej nam wprowadzać zmiany.
Vincent Champain, GE Digital: Możemy łatwo śledzić każdą paczkę i być informowani o kolejnych etapach jej transportu (np. załadunek, transport, rozładunek, dostawa). Kierowca ciężarówki jest „wspomagany” przez technologię i może łatwo zoptymalizować swoją trasę. Dzięki informacjom o pogodzie, trasach czy natężeniu ruchu, wspomniana technologia poinformuje kierowcę kiedy ma przyspieszyć lub zwolnić, tak żeby optymalnie dotrzeć z punktu A do punktu B, zużywając przy tym 4% mniej paliwa. Dodatkowo, również osoba zarządzająca przepływem jest „wspomagana” przez półautonomiczne lub coraz łatwiej programowalne roboty, które zwiększają efektywność, pomagając w podejmowaniu właściwych decyzji i unikaniu ryzyka.
Internet rzeczy stanowi wyzwanie dla wielu sektorów. Jaki jest wpływ IoT na jakość usług w transporcie i logistyce?
Thierry Almès, GEFCO: Dzięki inteligentnym czujnikom umieszczonym na środkach transportu (np. na ciężarówkach czy opakowaniach), które regularnie wysyłają informacje o swojej pozycji i statusie za pośrednictwem dedykowanej sieci telekomunikacyjnej, Internet rzeczy zapewnia firmom widoczność przepływów towarów oraz informację o wykorzystaniu zasobów transportowych w czasie rzeczywistym. Taka możliwość śledzenia pomaga poprawić jakość usług w dostawach B2B i B2C. W ten sam sposób śledzenie wszystkich towarów magazynowych (paczek, palet itp.) w trakcie procesów przygotowania i wysyłki, skutkuje lepszą jakością dostaw dla zamówień składanych przez firmy i konsumentów.
Vincent Champain, GE Digital: Internet rzeczy zapewnia lepszy wgląd w przepływ towarów, zarówno między zakładem produkcyjnym i magazynem (upstream) oraz między magazynem a sklepem (downstream). Czujniki umieszczone bezpośrednio na kontenerach mogą wysyłać w czasie rzeczywistym informacje o ich stanie lub lokalizacji. Są coraz bardziej inteligentne – za równowartość 2 dolarów można otrzymać system tak wydajny, jak ten co pozwolił stanąć człowiekowi na księżycu. Łańcuch dostaw jest bardziej przewidywalny, co oznacza, że możemy efektywnie wykorzystać elastyczność segmentu „upstream” i „downstream” – przykładowo, umożliwiając fabrykom lepiej reagować na zmiany popytu w sklepach, lub pozwalając sklepom dostosowywać swoje promocje zgodnie z pracami zakładów produkcyjnych.
Elastyczność ma coraz większe znaczenie dla międzynarodowych firm. W jaki sposób transport i logistyka mogą sprostać temu wyzwaniu?
Thierry Almès, GEFCO: Rozwiązaniem jest cyfryzacja zarządzania przepływem towarów w celu ułatwienia wymiany towarów oraz informacji między uczestnikami łańcucha dostaw za pośrednictwem wspólnych platform cyfrowych – oraz wykorzystanie Internetu rzeczy do śledzenia przepływów w czasie rzeczywistym. Obie technologie zapewniają większą elastyczność firmom transportowym, co pozwala im lepiej wspierać klientów międzynarodowych i reagować na zmiany zapotrzebowania. Analogicznie, współdzielenie informacji pozwala logistykom na dysponowanie zasobami magazynowymi w taki sposób, żeby dostosować je do zmian zapotrzebowania jakie notują ich międzynarodowi klienci.
Vincent Champain, GE Digital: Logistyka jest istotną częścią globalnego łańcucha dostaw. Musi stać się bardziej elastyczna i przewidywalna, aby świadczyć usługi Just In Time i dostosowywać się do zmian popytu, warunków transportu oraz infrastruktury. Musi być częścią procesu, w którym wszystkie fazy są ze sobą połączone – na przykład, umożliwiając tymczasowe przeniesienie produkcji do zakładu w strefie o dużej sile wiatru, o dużym zasobie odnawialnych źródeł energii, których nie da się magazynować. Oczywiście to pozwoli nam również ograniczyć zarówno koszty jak i oddziaływanie na środowisko naturalne. Wszystko za sprawą elastycznej logistyki.
Mercy Ships zbuduje najnowocześniejszy statek szpitalny przy wsparciu MSC
Kolejny, atomowy okręt podwodny typu Virginia dostarczony do US Navy
Royal Navy prezentuje Agamemnona. To szósty okręt podwodny typu Astute z napędem atomowym
W stoczni Naval Group położono stępkę pod trzecią fregatę dla Marynarki Wojennej Grecji
Singapur na czele miast morskich świata. Gdańsk w morskiej 40-tce
Unibaltic wzbogaca swoją flotę o nowy statek. To także drugi w jej historii, jaki otrzymał nazwę Apatyth