Agnieszka Kmiecik/zzit.pl
Przy nabrzeżu LOTOS Petrobaltic cumował statek Thorco Amber, który przypłynął z 21 rolkami nawiniętymi odcinkami rurociągu CTP (Coiled Tubing Pipe). Była to ostatnia partia tego ładunku z 53 rolek zakupionych przez LOTOS Petrobaltic w firmie Tenaris w Houston. Posłużą one do budowy gazociągu ze złoża B8 do Energobalticu we Władysławowie. Gazociąg ten stanowi istotny składnik infrastruktury podwodnej na złożu B8.
Statek Thorco Amber o nośności całkowitej (DWAT) 9 851 MT i długości całkowitej (LOA) 132,20 m pływa pod banderą Antigua & Barbuda. – Wszystkie etapy transportu rolek od producenta w Houston do Gdańska zorganizował Dział Eksploatacyjno-Ekonomiczny Technical Ship Management – podkreśla Marek Mikuć, zastępca dyrektora naczelnego tej spółki. – Z uwagi na wysokość rolek podczas przewozu lądowego z Tenaris na terminal portowy konieczne było podnoszenie linii energetycznych, a transport odbywał się w eskorcie policji – dodaje dyrektor Mikuć. – Zakontraktowaliśmy statek optymalny, zarówno pod względem wysokości frachtu, jak i długości całkowitej pozwalającej na jego cumowanie na wolnym odcinku Nabrzeża Flisaków w bazie LOTOS Petrobalticu.
Operację wejścia statku z ramienia Urzędu Morskiego koordynował pilot portowy, który wprowadził statek z redy portu do naszego nabrzeża. Ze strony LOTOS Petrobalticu operację cumowania statku nadzorował kapitan AHTS Granit Grzegorz Latkowski.
– Przeciętny ciężar rolki, na którą nawinięto 2–2,2 km rurociągu, to 50 ton – mówi Artur Wójcikowski, kierownik Działu Instalacji Podwodnych w Biurze Zagospodarowania Złoża B8. – Wyładunek wykonany był dźwigami statkowymi na specjalistyczny zestaw niskopodwoziowy. Na tym zestawie rolki zostały przewiezione na plac składowy w bazie LOTOS Petrobalticu.
Po zakończeniu rozładunku rozpocznie się pierwszy etap budowy gazociągu, czyli przewijanie odcinka rurociągu z dwóch rolek transportowych Tenaris na rolkę instalacyjną MSR-1. Tak przygotowany odcinek będzie zainstalowany w przygotowanym przewiercie horyzontalnym (HDD) w części przybrzeżnej, bezpośrednio przy elektrociepłowni Energobaltic.
* * *
Przypomnijmy, że cała długość rurociągu łączącego złoże B8 z elektrociepłownią Energobalticu we Władysławowie ma wynosić ok. 75 km. Stalowa rura o średnicy zewnętrznej 4,5 cala w otulinie, będzie nawinięta na potężną szpulę zamocowaną na pokładzie statku. Rurociąg będzie „odwijany” ze szpuli, układany na dnie i zabezpieczony. Po oddaniu go do użytku gaz będzie przesyłany do Energobalticu pod ciśnieniem roboczym ok. 130 barów. W elektrociepłowni gaz posłuży m.in. do napędzania jej turbin.
Mercy Ships zbuduje najnowocześniejszy statek szpitalny przy wsparciu MSC
Kolejny, atomowy okręt podwodny typu Virginia dostarczony do US Navy
Royal Navy prezentuje Agamemnona. To szósty okręt podwodny typu Astute z napędem atomowym
W stoczni Naval Group położono stępkę pod trzecią fregatę dla Marynarki Wojennej Grecji
Singapur na czele miast morskich świata. Gdańsk w morskiej 40-tce
Unibaltic wzbogaca swoją flotę o nowy statek. To także drugi w jej historii, jaki otrzymał nazwę Apatyth