Aby wzmocnić swoją wiodącą pozycję w dziedzinie instalacji kamieni podmorskich (Subsea Rock Installation) i sprostać rosnącemu globalnemu zapotrzebowaniu na ochronę infrastruktury energetycznej na morzu, holenderska firma Van Oord zamówiła nowe, nowoczesne statki. Będą one mogły działać na metanolu, a ich projekt zakłada innowacyjność i automatyzację, co pozwoli im konkurować cenowo na rynku. Pierwszy statek ma wejść do eksploatacji w 2028 roku, a drugi dołączy w ciągu kolejnego roku.
Instalacja podmorskich skał, w której Van Oord przoduje od lat 70., odgrywa kluczową rolę w ochronie i stabilizacji infrastruktury energetycznej na morzu. Dzięki doświadczeniu w projektowaniu wydajnych i innowacyjnych statków typu fallpipe, firma Van Oord jest liderem rynku w zakresie interwencji na dnie morskim.
Nowe statki będą wyposażone w dużą ładowność wynoszącą 35 000 ton, będą zdolne do obsługi dużych rozmiarów skał i będą posiadać system dynamicznego pozycjonowania DP-2. Ten zaawansowany system umożliwi utrzymanie precyzyjnego położenia statku mimo trudnych warunków, takich jak fale, wiatr czy prądy. Dzięki tym funkcjom statki będą idealne do realizacji projektów na dużą odległość, ograniczając liczbę rejsów, emisje i koszty przypadające na jednostkę zainstalowanego kamienia.
— Van Oord jest liderem transformacji energetycznej. Dzięki innowacyjnym technologiom i długoterminowym inwestycjom aktywnie przyczyniamy się do zwiększenia bezpieczeństwa energetycznego i niezależności energetycznej krajów. Zwłaszcza w czasach, gdy zabezpieczenie krytycznej infrastruktury podwodnej jest priorytetem, ta inwestycja ma ogromne znaczenie. Nowe statki są wyrazem naszego zaangażowania w innowacje, bezpieczeństwo, zrównoważony rozwój i efektywność, wspierając rosnące potrzeby naszych klientów oraz nasze własne cele osiągnięcia zerowej emisji netto — Maurits den Broeder, Dyrektor Zarządzający ds. Energii Offshore w Van Oord
Projekt statków uwzględnia zastosowanie silników wielopaliwowych (biopaliwo i metanol), sieci prądu stałego z dużą pojemnością baterii, a także energooszczędnego kadłuba i systemu obsługi skał. Technologie te umożliwią redukcję emisji CO₂ i wspierają strategię Van Oord zmierzającą do osiągnięcia zerowej emisji netto.
Van Oord obecnie eksploatuje trzy statki do instalacji skał podmorskich: Stornes, Nordnes i Bravenes. Nowe jednostki będą rozwinięciem sprawdzonej platformy, oferując istotne ulepszenia, aby sprostać przyszłym wyzwaniom na morzu. Statki zostaną zbudowane przez firmę Yantai CIMC Raffles Offshore w Chinach.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów