Jeśli morskie mapy elektroniczne (ENC) będą powszechnie dostępne, odegrają niezwykle ważną rolę w zapewnieniu bezpieczeństwa statków. Niezawodne mapy elektroniczne są niezbędne w czasach, gdy coraz częściej mamy do czynienia z zakłóceniami sygnału GPS, cyberatakami, wyłączeniami systemów identyfikacyjnych statków oraz włamaniami do sieci informatycznych flot, spedytorów, operatorów logistycznych i portów.
Stany Zjednoczone i Wielka Brytania, przy wsparciu Australii, Bahrajnu, Kanady i Holandii, zaatakowały cele jemeńskiej bojówki Huti w odpowiedzi na trwające od kilku tygodni ataki na statki cywilne na Morzu Czerwonym, które zachwiały światowymi łańcuchami dostaw. Do ataku doszło dziś w nocy. Najnowsze komentarze i doniesienia o ataku i jego skutkach publikujemy poniżej.
W związku z zakończeniem transportu byłego okrętu podwodnego przed Muzeum Marynarki Wojennej, na swoje miejsce powraca wyjątkowy okręt-muzeum. Na czas transportu ex-ORP Sokół, który realizowano również drogą morską, przedwojenny niszczyciel został odholowany do Portu Wojennego Gdynia, gdzie przez tydzień stał zacumowany.
Po efektownym transporcie drogą lądową rozpoczęła się procedura mająca przygotować były okręt podwodny do umieszczenia w niecce ekspozycyjnej obok gdyńskiej placówki muzealnej. W następnym tygodniu jest zaplanowane zakończenie trwającej od tygodnia podróży Sokoła do jego nowej lokalizacji.
Były okręt polskiej Marynarki Wojennej typu Kobben wyruszył w swój rejs związany z umiejscowieniem w nowej lokalizacji w Gdyni, nieopodal Muzeum Marynarki Wojennej.
Wykonawca pierwszego etapu transportu morskiego przyszłego eksponatu Muzeum Marynarki Wojennej zrealizował operację położenia ex-ORP Sokół z terenu PGZ Stocznia Wojenna na znajdujący się na wodzie ponton. Niedługo były okręt podwodny wyruszy w swój ostatni rejs przez wody Zatoki Gdańskiej.
Do amerykańskich baz znajdujących się w zaprzyjaźnionych krajach przybyło ponad 3000 marynarzy i żołnierzy, wspartych techniką wojskową. Wynika to z wcześniej zapowiedzianego rozmieszczenia dodatkowych sił w regionie w obliczu zwiększonego zagrożenia dla żeglugi handlowej ze strony Iranu w pobliżu Cieśniny Ormuz. Władze tego państwa dokonały w ostatnim czasie kilku głośnych prób zatrzymania statków przewożących ropę.
Państwowa Komisja Badania Wypadków Morskich opublikowała raport na temat utraty żurawia stoczniowego z pokładu holowanego pontonu na Morzu Bałtyckim, do którego doszło pod koniec sierpnia ub.r. Przypomniano, że trzej marynarze holownika Odys byli pod wpływem alkoholu.
Irańscy Strażnicy Rewolucji mieli przejąć siłą statek handlowy na wodach międzynarodowych w Zatoce Perskiej w czwartek. Zdaniem służb prasowych US Navy jednostka miała być zaangażowana w przemyt, powiedział rzecznik Marynarki Wojennej USA. Wpisuje się to w ciąg incydentów w rejonie Cieśniny Ormuz oraz Zatoki Omańskiej, gdzie dochodzi do ataków na jednostki morskie. Siły międzynarodowe wielokrotnie uniemożliwiały Iranowi zajęcie poruszających się tam statków.
Na obszarze Zatoki Omańskiej siły USA zapobiegły dwóm próbom przejęcia tankowców handlowych przez irańską marynarkę wojenną. Oba incydenty miały miejsce na wodach międzynarodowych.
Prezydent Chile: sprzeciwimy się wszelkim próbom wydobycia surowców na Antarktydzie
Puchar PZŻ w Krynicy Morskiej otwiera sezon regatowy
Pożar na tankowcu trafionym rakietą wystrzeloną przez Huti
Niespokojnie na wyspach Nowej Kaledonii. To ważny obszar Francji na Pacyfiku
Chińscy hakerzy inlitrują europejską żeglugę. Wykryto szpiegowskie oprogramowanie
Wymiana doświadczeń podczas wizyty na budowie farmy wiatrowej Moray West w Szkocji