Po efektownym transporcie drogą lądową rozpoczęła się procedura mająca przygotować były okręt podwodny do umieszczenia w niecce ekspozycyjnej obok gdyńskiej placówki muzealnej. W następnym tygodniu jest zaplanowane zakończenie trwającej od tygodnia podróży Sokoła do jego nowej lokalizacji.
To kolejny etap prac będących największym przedsięwzięciem transportowym w dotychczasowej historii Gdyni. W ciągu dnia dokonano przygotowania infrastruktury tworzącej przyszły "suchy dok", a także rozpoczęto przesuwanie okrętu na tymczasowe podpory w osi niecki. W tej pozycji pozostanie do poniedziałku. Po weekendzie rozpocznie się opuszczanie okrętu na pozycję docelową. Transport lądowy realizuje firma Poleko Budownictwo Sp. z o.o.
W poniedziałek dyrekcja muzeum planuje o godzinie 13.00 podsumować prace podczas plenerowej konferencji prasowej.
W ubiegły piątek, 17 listopada, rozpoczął się transport ex-ORP Sokół z terenu PGZ Stocznia Wojenna S.A., gdzie znajdował się przez trzy lata w związku z pracami mającymi dostosować go do nowej roli. Projekt przedsięwzięcia zrealizowała firma NAVA Engineering. Został umieszczony na pontonie TRW-Voyager, a realizująca tę część zadania firma TREND Projekt Sp. z o.o. przeprowadziła jednostkę przez obszar zatoki. Po weekendzie rozpoczęto złożoną procedurę transportu lądowego, gdyż okręt został umieszczony na wózkach wózkach SPMT. W związku z transportem znaczna część Skweru Kościuszki, od Nabrzeża Pomorskiego, została wyłączona z użytkowania na czas trwania "podróży". Dotyczyło to m.in. części al. Jana Pawła II, ciągu pieszo-rowerowego wzdłuż alei Lipowej oraz ciągu pieszo-rowerowego wzdłuż bulwaru Nadmorskiego.
Według wstępnych zapowiedzi nowy "eksponat" ma zostać otwarty dla turystów w czerwcu przyszłego roku, potencjalnie stając się nie tylko jedną z głównych atrakcji Muzeum Marynarki Wojennej w Gdyni, ale też samego miasta, tak jak w przypadku okrętu-muzeum ORP Błyskawica.
Ile można zarobić na statku? Nawet 10 tys. euro miesięcznie
00:01:39
Tak rozkłada się ciało w głębi oceanu (wideo)
Na „Titanicu” byli pasażerowie z Polski
Pracowniczki platformy wiertniczej: Dziwne jest nie to, że tu jesteśmy, tylko to, że nas tu wcześniej nie było
Ogromne lodowe kule nad Bałtykiem. Skąd się wzięły?
00:01:35
Statek kosmiczny obcych czy nazistowski bunkier pod wodą? Dziwne odkrycie w głębinach Bałtyku
Latarnie Gospodarki Morskiej 2021 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
"Spotkanie po latach". Pokład Sokoła zwiedził były dowódca okrętu z czasów jego służby pod norweską banderą
Wynalazek UMG opatentowany przez Europejski Urząd Patentowy
Nietypowy wyraz francusko-polskiej współpracy. Powstał atomowy okręt podwodny… z klocków. Jest do kupienia
Trwa ogólnopolski konkurs Uniwersytetu Morskiego w Gdyni na nazwę dla następcy Daru Młodzieży
UMG uczcił 107. rocznicę odzyskania przez Polskę niepodległości
Bezpieczeństwo w przemyśle i logistyce morskiej: system LOTO i sorbenty – inwestycja decydująca o sukcesie operacyjnym