Rząd Australii ogłosił, że eksport żywych owiec drogą morską zakończy się 1 maja 2028 roku. Decyzja wywołuje niemałe kontrowersje z racji na znaczenie hodowli tych zwierząt w kraju. Ich populacja wynosi ponad 70 mln sztuk. Stąd zostaną podjęte działania, które mają wesprzeć osoby działające w tej branży i uchronić przed potencjalnymi stratami finansowymi.
Jak będzie kształtować się regionalna gospodarka w najbliższych latach? Jakie będą branże kluczowe i inteligentne specjalizacje Pomorza? Jakie powinny powstać Regionalne Agendy Badawcze, aby wykorzystać potencjał Pomorza? – to główne pytania zadane na początku konferencji „Pomorska Gospodarka Jutra”, którą zorganizował Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego.
Brak inwestycji w porty i kolej ogranicza potencjał eksportu rolnego, oznacza też problem z tranzytem ukraińskiego zboża. Konieczna jest przede wszystkim budowa agroportów. – Mierzymy się z dużą nadwyżką zboża, którą trzeba wywieźć jak najszybciej, żeby zwolnić powierzchnie magazynowe do żniw na kolejny sezon, i w związku z tym potrzebne jest coraz szybsze tempo wywożenia – mówi Stefan Krajewski, wiceminister rolnictwa i rozwoju wsi. Część ekspertów zastanawia się jednak nad długofalowym uzasadnieniem takich inwestycji.
Raporty opublikowane w ostatnich latach m.in. przez IPCC, WMO i Copernicus nie pozostawiają żadnych wątpliwości w kwestii odpowiedzialności człowieka za współczesne ocieplenie klimatu. "Jest bezdyskusyjne, że to człowiek poprzez emisję gazów cieplarnianych spowodował ocieplenie globalne" - przypomnieli członkowie Komitetu Problemowego ds. Kryzysu Klimatycznego przy Prezydium PAN.
Większość postulatów protestujących rolników została spełniona - ocenił w środę na konferencji prasowej w Narwi (Podlaskie) wicepremier, szef MON Władysław Kosiniak-Kamysz. Apelował przy tym o nieupolitycznianie obecnego protestu w siedzibie ministerstwa rolnictwa.
Wiceminister Aktywów Państwowych Zbigniew Ziejewski podał, że „rządowi zależy, by port w Gdyni przejęła Krajowa Grupa Spożywcza”. Krajowe media informują natomiast, że aby to umożliwić, przetarg na operatora terminalu zostanie unieważniony.
Załadowanie zboża na statek trwa dziś w Polsce dwukrotnie wolniej niż w Niemczech, a rozładowanie przewożącego je pociągu: nawet czterokrotnie. Dlatego infrastruktura transportowa, w szczególności kolejowo-portowa, wymaga natychmiastowej rozbudowy i modernizacji, aby potencjał polskich eksporterów rolnych mógł być w pełni wykorzystywany - to główna konkluzja debaty eksperckiej dot. bezpieczeństwa żywnościowego zorganizowanej podczas Kongresu Odporność 2024.
Liderzy kilkunastu branż przemysłowych wzywają do podjęcia 10 pilnych działań w celu przywrócenia konkurencyjności i utrzymania miejsc pracy w Europie. W lutym br. 73 liderów branży reprezentujących prawie 20 sektorów przemysłu przedstawiło „Deklarację z Antwerpii w sprawie europejskiego porozumienia przemysłowego” belgijskiemu premierowi Alexandrowi De Croo i przewodniczącej Komisji Ursuli von der Leyen.
Polacy nie powinni szukać wroga na Ukrainie, ponieważ naszym wspólnym wrogiem jest Rosja, a ukraińskie produkty rolne nie stanowią żadnego zagrożenia dla polskiego rynku - oznajmił w poniedziałek wicepremier i minister infrastruktury Ukrainy Ołeksandr Kubrakow.
Trendy w pogodzie, jakie będą panować latem na terenie Europy, można przewidzieć z wyprzedzeniem wielu miesięcy, a nawet lat, badając podwyższone stężenia słodkiej wody w Północnym Atlantyku. Zwiększony dopływ takiej wody oznacza lato bardziej upalne i suche.
Regaty Rocznicowe o Puchar Rektora Politechniki Gdańskiej
Chiny na energetycznym kursie. Skorzystają porty i morski transport
Święto Straży Granicznej. Ponad trzy dekady obrony granicy na lądzie i morzu
Carnival i Seaspan wyposażają floty w internet Starlink
Babcock rozwija współpracę z Saab w związku z budową korwet dla sił morskich Szwecji
Ubezpieczenie "Miecznika" zgodne z prawem? Wraca temat zarzutów o nieprawidłowości przy zakupie