Niedawno media zelektryzowała wiadomość, że do Gdańska Północną Drogą Morską dotarł chiński kontenerowiec. Niektórzy ogłosili to jako przełom w wykorzystaniu szlaków arktycznych w transporcie morskim. A trzeba podkreślić, że szlak arktyczny wykorzystywany jest od wielu lat do transportu towarów, a ropa i gaz płyną zbiornikowcami do państw Europy Zachodniej i innych krajów po dzień dzisiejszy.
Nowe badanie opublikowane przez Centrum Rozwiązań Oceanicznych Uniwersytetu Stanforda oraz analityków Oceana ujawniło, że porozumienia mające ograniczyć nielegalne połowy wciąż są wciąż dziurawe jak oczka w rybackich sieciach.
Chińscy naukowcy opracowali system, który odzyskuje dwutlenek węgla rozpuszczony w oceanach. Z uzyskanego gazu bakterie wytwarzają główne elementy biodegradowalnego plastiku.
Słodka woda z topniejącego lodu pomaga Oceanowi Południowemu zatrzymywać w głębinach duże ilości CO2. To chwilowa "ulga" dla klimatu, ale jeśli bariera między warstwami wody się załamie, gazy cieplarniane mogą gwałtownie wrócić do atmosfery.
Globalne oceany doświadczyły w ostatnich latach bezprecedensowych przemian – wynika z Copernicus Ocean State Report 9. Eksperci ostrzegają, że coraz silniej wpływają one na klimat, ekosystemy morskie i życie społeczne.
W pierwszej połowie 2025 r. przychody Grupy COSCO z działalności związanej z transportem kontenerowym przekroczyły 104,8 mld RMB. W porównaniu do I półrocza 2024 r. osiągnięto wzrost o 7,49%, z czego COSCO SHIPPING Lines wygenerowało przychody w wysokości przekraczającej 73 mld RMB z działalności związanej z transportem kontenerowym – informuje COSCO Holdings w informacji opublikowanej w sierpniu br.
3 września 1935 r. „Dar Pomorza” powrócił do Gdyni, kończąc trwający prawie rok pierwszy rejs polskiego statku dookoła świata. Poza względami szkoleniowymi, to przedsięwzięcie miało duże znaczenie polityczne i propagandowe.
Rekordowe wartości stężeń gazów cieplarnianych, globalnych temperatur i poziomu mórz - mówi o tym nowy raport “State of the Climate”, uważany za jedną z najdokładniejszych ocen stanu klimatu Ziemi.
Sea Women of Melanesia to pierwsza w regionie Pacyfiku organizacja zajmująca się ochroną środowiska morskiego, złożona wyłącznie z kobiet. Jej członkinie to rdzenne mieszkanki Papui-Nowej Gwinei. Mają na koncie ponad 330 badań raf i pomogły zabezpieczyć tysiące hektarów w 25 rezerwatach morskich. W sierpniu br. panie z Sea Women of Melanesia zdobyły EquatorPrize 2025!
Żeglowanie po morzach i oceanach trwa już wieki. I wieki trwa zmaganie się człowieka ze zmiennością środowiska, zjawiskami związanymi z szeroko pojętym otoczeniem fizycznym. Było ono zawsze zmienne i wciąż zaskakuje człowieka nowymi zjawiskami. Zaskakuje również zmianami klimatu, które mają istotny wpływ na sytuację globalną na oceanach i lokalną w portach i najmniejszych zatokach.
Szef MON: zespół zadaniowy ds. programu ORKA przygotował rekomendacje dla rządu
10 tys. żołnierzy i funkcjonariuszy będzie pilnować infrastruktury krytycznej
NKT zakończyło szybką naprawę kabla eksportowego w systemie przesyłowym Beatrice
„VG” ujawnia: członkostwo w związkach warunkiem pracy Polaków dla Equinora
Konferencja PSEW: morska energetyka wiatrowa kołem zamachowym polskiej gospodarki
Przełożony start rakiety z polskimi satelitami. Pozwolą skuteczniej monitorować sytuację na Bałtyku