W stoczni Samsung Heavy Industries w Geoje odbyła się ceremonia wodowania i chrztu kolejnego, nowoczesnego statku dla francuskiego przewoźnika. CMA CGM Ambition ma wpisywać się w realizację planów o tworzeniu niskoemisyjnej floty, zgodnie z ideą dekarbonizacji branży morskiej.
Zakończyły się próby fabryczne silnika wysokoprężnego MTU 20V8000M71 przeznaczonego na pierwszą z trzech fregat Miecznik, budowanej od sierpnia ub. r. W niedalekiej przyszłości zostanie on dostarczony do gdyńskiej stoczni celem umieszczenia go w siłowni okrętowej.
W stoczni BAE Systems w Barrow-in-Furness po 11 latach prac stoczniowcy zaprezentowali jeden z najnowszych okrętów podwodnych, które mają chronić Wielką Brytanię. Działający "w pierwszej linii" HMS Agamemnon będzie pełnił rolę zarówno "miecza", jak i "tarczy", wykonując zadania na rzecz sił morskich tak w wariancie narodowym, jak i sojuszniczym.
Damen Naval wybrał Kongsberg Maritime Sweden na dostawcę śrub napędowych o regulowanym skoku i wałów okrętowych dla czterech fregat zwalczania okrętów podwodnych (ASW, Anti-Submarine Warfare) dla Holandii i Belgii.
HSM Offshore Energy finalizuje prace nad platformą N05-A dla ONE-Dyas w swojej stoczni w Schiedam w Holandii. Konstrukcja ma stanowić istotny wkład w rozwój nie tylko w zakresie wydobycia gazu, ale też wykorzystania lokalnych zasobów morskiej energii wiatrowej.
Firma Crowley zapowiedziała, że w 2025 roku przyjmie do działalności cztery statki klasy Advance, wyposażone w innowacyjny napęd LNG. Otrzymają nazwy Quetzal, Copan, Tiscapa i Torogoz. Mają wzbogacić flotę przedsiębiorstwa, obsługujące porty w Ameryce Północnej i Środkowej.
W Japonii nazwano kolejny, wyjątkowy statek we flocie Maersk, który wpisuje się w ideę dekarbonizacji żeglugi poprzez użycie zielonego paliwa. Astrid Maersk to drugi z 18 zaplanowanych dużych kontenerowców zasilanych metanolem, dostarczanych zamawiającemu w latach 2024-2025. Firma oczekuje, że nowa seria przyczyni się do osiągnięcia celu związanego z dążeniem do zerowej emisji CO2 i stania się przyjazną środowisku.
Operatorzy logistyczni podejmują na szeroką skalę działania mające na celu wyeliminowanie emisji gazów cieplarnianych (GHG) z łańcuchów dostaw. Najnowsze dane Maersk ECO Delivery Ocean dowodzą, że ten trend jest już powszechny. W 2022 r. Maersk przetransportował 480 tys. TEU statkami zasilonymi paliwami ekologicznymi. W 2023 r. ekologiczne kontenerowce przewiozły już 660 tys. TEU.
Ochrzczony w styczniu tego roku kontenerowiec Ane Maersk zawinął do marokańskiego portu w Tanger Med nad Morzem Śródziemnym. Jednostka jest gotowa do przeładunków i dalszej działalności zgodnie z przeznaczeniem. Będąc obecnie największym statkiem transportującym kontenery, który jest zasilany ekologicznym metanolem, wpisuje się w działanie Maersk na rzecz dekarbonizacji żeglugi.
Rząd australijski wybrał firmy BAE Systems i ASC Pty Ltd do budowy nowej australijskiej floty okrętów podwodnych o napędzie atomowym w ramach najnowszego znaczącego osiągnięcia trójstronnego paktu bezpieczeństwa AUKUS zawartego między Australią, Wielką Brytanią i USA. Wicepremier Australii Richard Marles i sekretarz obrony Wielkiej Brytanii Grant Shapps ogłosili tę wiadomość w Australii, wyznaczając kolejny krok na drodze do budowy i eksploatacji przez to państwo okrętów podwodnych o napędzie atomowym.
Nieprawidłowości w Polskiej Grupie Zbrojeniowej? Zapłacono za ubezpieczenie fregat, choć budowa dopiero ruszyła
Tokyu Land i SolarDuck zakończyły budowę pierwszej w Japonii morskiej elektrowni słonecznej
Wycieczkowce w 2023 przewiozły rekordową ilość pasażerów
Wiceszef MI: o 33 mln zł więcej środków w programie dot. budowy drogi wodnej przez Mierzeję
Marynarka wojenna chętna także na korwety? Wielki powrót programu "Murena"
Integracja offshore z rynkiem wodoru. Co skłania wodór w kierunku offshore?