Około 2 500 statków szarej floty przewozi ropę naftową z krajów objętych sankcjami, do krajów które te sankcje nałożyły lub udają, że nałożyły. Do nich dołączyły zbiornikowce-zombie. - Objęte sankcjami zbiornikowce systematycznie przejmują „martwe” identyfikacyjne numery statków IMO [głównie statków złomowanych – MG] i numery istniejących statków, ukrywają się za fałszywymi banderami, aby kontynuować handel pod nazwami innych zbiornikowców – alarmuje Lloyd’s List w najnowszej analizie wykonanej we współpracy z SynMax Intelligence
W niedzielę do gdańskiego portu zawinął pierwszy kontenerowiec, który pokonał trasę ekspresową z Chin do Europy. Szlak wiodący przez Przejście Północno-Wschodnie skraca czas transportu, w stosunku do tradycyjnych tras, a także omija regiony zagrożone piractwem i niestabilne politycznie.
Statek płynący pod banderą Holandii został trafiony pociskiem w Zatoce Adeńskiej; wybuchł pożar, trwa ustalanie liczby ofiar i sprawców. Atak miał miejsce 200 km od Adenu, w regionie, gdzie od miesięcy Huti, wspierani przez Iran, ostrzeliwują statki handlowe.
Władze Norwegii zajęły w weekend cumujący w porcie Batsfjord kuter rybacki należący do rosyjskiego armatora, ponieważ mimo wezwań jednostka nie opuściła portu w wyznaczonym terminie. To pierwszy taki przypadek od wprowadzenia ponad rok temu ograniczeń wobec statków z Rosji.
Pływający pod banderą Beninu zbiornikowiec aframax Sun (IMO 929317) to kolejny rosyjski zbiornikowiec, który przepłynął cały Bałtyk i przez Cieśniny Duńskie. Omijając Albion i Irlandię od północy ominął kanał La Manche i przewozi ropę z rosyjskich portów bałtyckich do znanych dobrze odbiorców. Ropa jest przepompowywana między statkami na kotwicowiskach lub w portach.
Przez manipulacje transponderami na statkach i zakłócenia w odbiorze GPS, na mapach ruchu morskiego widać jakby na granicy Rosji w Zatoce Fińskiej tworzyły się formacje tankowców czy innych jednostek handlowych lub holowników i krążyły w kółko, ale w rzeczywistości ich tam nie ma – twierdzi Straż Przybrzeżna Finlandii.
Prace nad wydobyciem zatopionego superjachtu zmarłego brytyjskiego potentata technologicznego Mike’a Lyncha u wybrzeży północnej Sycylii zostały wstrzymane z powodu śmierci nurka biorącego udział w operacji, poinformowała w sobotę firma kierująca akcją.
Luksusowy jacht Bayesian, który zatonął w zeszłym roku u wybrzeży Sycylii, powodując śmierć brytyjskiego potentata technologicznego Mike’a Lyncha i sześciu innych osób, zostanie wydobyty w przyszłym miesiącu. Przed akcją maszt jednostki zostanie zdemontowany.
Dwa objęte sankcjami USA tankowce przewożące rosyjską ropę, wydobytą z również obłożonego sankcjami pola arktycznego Prirazłomnaja, po raz pierwszy od dekady wpłynęły do syryjskiego portu Banias, wynika z piątkowych danych londyńskiej giełdy (LSEG) i prorządowego nadawcy Syria TV.
U wejścia do portu w Noworosyjsku zatonął skuty lodem rosyjski statek badawczy Ashamba - poinformował Ukraiński Magazyn Żeglugowy.
MOSG zachęca byłych funkcjonariuszy do powrotu do służby. Formacja informuje o procedurze
"Flota cieni" jako zagrożenie dla bezpieczeństwa państw Europy Północnej - debata na AMW
Chiny oddały do użytku gigantyczny statek do akwakultury. 12 gatunków ryb na jednostce
Airmech Marine Equipment na targach METSTRADE 2025 – sukces, innowacje i nowe możliwości
Okręty podwodne mieczem sił morskich. Model odstraszania morskiego definiujący równowagę strategiczną
Ruszyła ogólnopolska kampania na rzecz offshore – Moc z Bałtyku