• <
KONGSBERG_2023
CSL_790x140_2025
Prawo Morskie, Finanse Morskie, Ekonomia Morska

Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia

Lord Diplock w precedensie – „The Johanna Oldendorff” [1973] 2 Lloyd’s Rep. 285, zdefiniował cztery etapy realizacji umowy czarteru na podróż, a mianowicie. W niniejszym opracowaniu zajmiemy się trzecim etapem umowy przewozu, określonym w skrócie jako „carring voyage”.

17.11.2025, 12:18
Prawo Morskie, Finanse Morskie, Ekonomia Morska

Czarter na czas – paliwo i roszczenia ładunkowe

Niniejsze opracowanie jest rozwinięciem naszej publikacji Czarter na czas – czy armator będzie płacić za paliwo statkowe? W umowie czarteru na czas, kwestia paliwa statkowego (tzw. „bunkru”) leży, co do zasady, po stronie czarterującego. Oznacza to w praktyce, iż już na datę przejęcia statku przez czarterujących z chwilą rozpoczęcia umowy, czarterujący przejmuje i płaci armatorowi za paliwo, które na ten moment statek posiadał.

05.09.2025, 14:34
Prawo Morskie, Finanse Morskie, Ekonomia Morska

Indie i Chiny "atakują" USD. Nowy wymiar globalnej rywalizacji [ANALIZA]

Dolar amerykański wciąż jest dominującą walutą w globalnym handlu, choć jego udział w rezerwach walutowych powoli spada. Tymczasem Chiny i Indie szykują całą strategię wymierzoną w pozycję amerykańskiej waluty. Zmiany mogą mieć kluczowe znaczenie m.in. dla handlu surowcami i branży morskiej.

24.08.2025, 15:04
Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki

ETA.fm Podcast - Perspektywa kupującego w transporcie drogowym​

Zapraszamy do odsłuchania kolejnego odcinka podcastu ETA.fm, który jest podsumowaniem 27. tygodnia w żegludze morskiej.

16.07.2025, 09:33
Marynarka Wojenna, Bezpieczeństwo Morskie, Ratownictwo

Zatoka Perska z zakłóceniami sygnałów GPS. Ostrzeżenie i nauki dla Bałtyku i Zatoki Gdańskiej

Istotne źródło dostaw ropy i gazu do Europy i Azji może zostać zablokowane. Iran zapowiedział, że może zablokować Cieśninę Ormuz. Większym zagrożeniem wydają się jednak sytuacje, w których statki tracą sygnał GPS i wyłączają systemy identyfikacyjne. Według firmy Windward, zajmującej się analizą ruchu statków, od początku konfliktu między Izraelem a Iranem około tysiąca jednostek w Zatoce Perskiej odnotowało zakłócenia sygnałów z satelitów.

22.06.2025, 21:56
Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski

ZMPSiŚ z nagrodą lidera transportu intermodalnego

Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście poinformował o otrzymaniu wyróżnienia podczas XIII Forum Transportu Intermodalnego FRACHT w Sopocie za wybitne osiągnięcia na rzecz rozwoju transportu intermodalnego. Nagroda ma być dowodem skuteczności prowadzonej działalności i wysiłków na rzecz zwiększenia wydajności przeładunków i transportu w szczecińskim i świnoujskim porcie.

04.04.2025, 14:53
Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski

GospodarkaMorska.pl z prestiżową nagrodą Forum FRACHT!

Z ogromną radością informujemy, że redakcja GospodarkaMorska.pl została uhonorowana nagrodą Lider Transportu Intermodalnego FRACHT podczas XIII Forum Transportu Intermodalnego FRACHT – jednego z najważniejszych wydarzeń branży intermodalnej w Polsce.

01.04.2025, 23:55
Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski

Wyzwania i możliwości transportu intermodalnego w Polsce i Europie tematem XIII edycji Forum FRACHT

26 marca w hotelu Radisson Blu w Sopocie rozpoczęła się konferencja Forum Transportu Intermodalnego FRACHT 2025, jednego z najważniejszych wydarzeń branży TSL w Polsce. Tematem przewodnim tegorocznej edycji jest polska prezydencja w Radzie UE. Eksperci, przedsiębiorcy, przedstawiciele administracji rozmawiali m.in. o roli Polski w kształtowaniu unijnej polityki transportowej w kontekście bezpieczeństwa, zrównoważonego rozwoju oraz efektywności energetycznej.

26.03.2025, 21:20
Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski

Na morzu nie wieje nudą: o zmianach w biznesie morskim w 2025 roku

Fracht morski odgrywa kluczową rolę w globalnej wymianie handlowej. Według danych IMO (Międzynarodowej Organizacji Morskiej) ok. 80-90% globalnego handlu odbywa się właśnie tym serwisem. Żegluga morska nie tylko łączy rynki z różnych kontynentów, ale także odgrywa istotną rolę geopolityczną. Potwierdzają to wydarzenia z ostatnich 2-3 lat.

07.02.2025, 10:34
Prawo Morskie, Finanse Morskie, Ekonomia Morska

Konosament – jako papier wartościowy w systemie common law

Poczynając od czołowego precedensu ”Lickborrow v Mason” [1794] 5 Term Rep. 638, przyjęte zostało w angielskim systemie prawnym, iż konosament na zlecenie („order B/L”) oraz konosament na okaziciela („bearer B/L”) są papierem wartościowym („negotiable document of title”). Uprawniało to posiadacza konosamentu do przenoszenia go na osoby trzecie w trakcie przewozu statkiem ładunku, do którego dany konosament się odnosił.

05.02.2025, 12:12
SOLID PORT_790_140_2024

Dziękujemy za wysłane grafiki.