Nie ustają ataki jemeńskich bojowników Huti na statki handlowe płynące przez Morze Czerwone. Coraz częściej statki płynące między portami w Europie i Azji wybierają trasy wokół kontynentu afrykańskiego z pominięciem Kanału Sueskiego. Ma to niebagatelny wpływ na wzrost stawek frachtu morskiego, w tym stawek kontenerowych. Morze Czerwone to najkrótsza droga morska transportu towarów z Azji do Europy, którą realizowane jest 25–30 proc. morskiego transportu kontenerowego.
Minister spraw zagranicznych Chin Wang Yi we wtorek wezwał szefa dyplomacji Jemenu do wywarcia wpływu na bojowników Huti, aby zaprzestali ataków na statki na Morzu Czerwonym, oraz zaapelował o zapewnienie bezpieczeństwa żeglugi w regionie.
Jak podało dowództwo sił USA (US CENTCOM), z zachodniego terytorium Jemenu kontrolowanego od 2014 roku przez szyickich bojowników walczących z uznawanym rządem państwa, wystrzelono bezzałogowy pojazd latający. Uznano, że stanowi on zagrożenie dla żeglugi w rejonie, w efekcie został zestrzelony. Do zdarzenia doszło 27 maja około godziny 4 rano (czasu sanajskiego).
Jemeńscy bojownicy zajmujący zachodnią część kraju kontynuują działania skierowane przeciwko żegludze na Morzu Czerwonym i Zatoce Adeńskiej. Od miesiąca niemal codziennie atakują statki i okręty na newralgicznych akwenach.
Dowództwo operacji EUNAVFOR Atalanta przekazało informację, że porwany przez piratów dzień wcześniej statek został odbity w ramach akcji przeprowadzonej przez okręt wchodzący w skład międzynarodowego zespołu. To drugi taki sukces działań europejskich sił morskich w tym rejonie.
Żaglowiec szkolny Uniwersytetu Morskiego w Gdyni Dar Młodzieży w piątek rano utknął na płyciźnie niedaleko gdyńskiego portu. Jednostka została wyciągnięta przez holownik i dopłynęła na redę. Armator zapewnił, że zostały podjęte działania, które umożliwią kontynuację zaplanowanego rejsu.
U wybrzeży Somalii doszło do pirackiego ataku na drobnicowiec Basilisk pływający pod liberyjską banderą. Agencja United Kingdom Maritime Trade Operations (UKMTO) poinformowała, że zdarzenie miało miejsce 23 maja 420 mil morskich na południowy wschód od miasta Marka w Somalii.
Fluktuacje parametrów rynków żeglugowych obserwowano w przewozach masowych. Po umiarkowanie krótkim dobrym okresie, nastąpił spadek. Ogólnie rzecz biorąc rynek przewozów masowych pozostaje nadal trudny i niepewny, ale strony rynku chcą wierzyć w pozytywną perspektywę, odnajdując pozytywne sygnały płynaće z otoczenia gospodarczego. Pewniejsze i lepsze warunki panują w przewozach ropy naftowej i jej pochodnych. Niestety jest to spowodowane ograniczonym dostępem do zbiornikowców. Wynika to z zaangażowania ich części w proceder przew
Jemeńscy bojownicy dokonują kolejnych ataków na statki i okręty w rejonie Morza Czerwonego i Zatoki Adeńskiej. Siły międzynarodowej koalicji nie pozostają dłużne i obok zestrzeliwania niszczą także broń Huti przygotowywaną do użycia. Zagrożenie dla żeglugi pozostaje, mimo wysiłków na rzecz jej ochrony.
21 maja został uruchomiony w Tokio rogramu współpracy społecznej pn. „Nauka o zarządzaniu kontenerami” (Container Management Science), we współpracy z uniwersytetem. Ma to stanowić krok w kierunku sprostania coraz bardziej złożonym i różnorodnym wyzwaniom stojącym przed branżą morską. Program ma zgromadzić ekspertów z różnych dziedzin akademickich w celu wspierania długoterminowej współpracy między przemysłem a środowiskiem akademickim w celu rozwoju zrównoważonej i przyszłościowej żeglugi kontenerowej.
Wzrośnie budżet na budowę Drogi Wodnej z Zalewu Wiślanego do Zatoki Gdańskiej. Zyska na tym Port Elbląg
Ukraina odbudowuje marynarkę wojenną. Korweta Hetman Iwan Mazepa rozpoczyna próby morskie
22 mln zł kosztowała modernizacja portu we Fromborku nad Zalewem Wiślanym
Exail wybrany przez Navantia do wyposażenia okrętów podwodnych proj. S-80. Takie są oferowane także Polsce
CEVA Logistics logistycznym wsparciem Igrzysk Olimpijskich i Paraolimpijskich Paryż 2024
Marszałek Struk spotkał się z ambasadorem Danii. Tematem rozmowy morska energetyka wiatrowa na Bałtyku