Największy na świecie przewoźnik kontenerowy – szwajcarsko-włoski MSC – stopniowo wzmacnia swoją pozycję na Ukrainie poprzez przejmowanie kontroli nad całym łańcuchem logistycznym. Przedsiębiorstwo dąży do osiągnięcia przewag konkurencyjnych nad duńskim Maerskiem czy francuskim CMA CGM, którzy podobnie jak ono powoli powracają do portów tzw. Wielkiej Odessy (Odessa, Czarnomorsk i Piwdennyj).
Podczas kiedy w Gdańsku ruszają prace nad nowym terminalem dla produktów agro, którym mogłyby być również eksportowane plony z Ukrainy, Ukraińcy budują własny terminal, jeszcze większy.
Porozumienie między Ukrainą a Rosją w sprawie zawieszenia broni na Morzu Czarnym jest niemożliwe; oba kraje mają w tej sprawie odmienne poglądy i interesy – ocenił Andrij Kłymenko, analityk ukraińskiego Instytutu Czarnomorskich Badań Strategicznych, redaktor naczelny portalu BlackSeaNews.
Podawane przez dowódcę Marynarki Wojennej Ukrainy Ołeksijeja Nejiżpapę informacje, jakoby Ukrainie udało się pozbawić Rosję dominacji na Morzu Czarnym, wywołała szereg reakcji, w tym krytycznych. Trwająca niemal trzy lata rosyjska agresja ma swoje konsekwencje także dla gospodarki morskiej regionu.
Administracja Portów Morskich Ukrainy podała, że 16 sierpnia minął dokładnie rok, od kiedy pierwszy zablokowany statek, Joseph Shulte, opuścił port w Odessie, korzystając z tymczasowego korytarza dla statków handlowych ustanowionego przez Siły Zbrojne Ukrainy. Od tego czasu, dzięki istniejącemu korytarzowi morskiemu, w ukraińskich portach udało się przeładować 64,4 mln ton towarów, w tym 43,5 mln produktów rolnych.
Trwająca od lutego ubr. wojna na Ukrainie okazała się wyjątkowo bolesna dla krajowej branży żeglugowej, jednak w ostatnim czasie udało się jej częściowo podźwignąć z kryzysu. Krajowe statystyki podają, że w okresie styczeń-listopad br. porty zwiększyły przeładunki w porównaniu do analogicznego okresu w 2022 roku o 15,8%, do 52,8 mln ton. Jest to efekt wykorzystania tzw. "korytarza zbożowego", współpracy międzynarodowej i sukcesów w zakresie zabezpieczenia ukraińskich wód terytorialnych i infrastruktury morskiej.
Statek transportujący zboże został nieznacznie uszkodzony na Morzu Czarnym u wybrzeża Ukrainy, prawdopodobnie w wyniku wybuchu miny morskiej - poinformowała agencja Reutera, powołując się na ekspertów i źródło w ukraińskim rządzie.
W środę cywilny statek towarowy pod liberyjską banderą, prawdopodobnie Kmax Ruler, został omyłkowo trafiony rosyjskim pociskiem przeciwradarowym w porcie Piwdenny koło Odessy na Ukrainie - przekazało w piątek brytyjskie ministerstwo obrony.
Trzy statki ze zbożem i rudą żelaza wypłynęły z portu w Czarnomorsku i portu Piwdennyj, a kolejnych pięć jednostek czeka na zacumowanie w celu załadunku - poinformował w niedzielę ukraiński wicepremier Ołeksandr Kubrakow.
Broker ubezpieczeń morskich Miller przedstawił nową ofertę ubezpieczenia dla ukraińskiego eksportu zboża na Morzu Czarnym. Po tym, jak w lipcu Rosja zrezygnowała z porozumienia w sprawie zboża na Morzu Czarnym, Ukraina utworzyła tymczasowy szlak żeglugowy, aby wznowić dostawy zboża do swoich portów w Odessie, Czarnomorsku i Piwdennym.
Chiny oddały do użytku gigantyczny statek do akwakultury. 12 gatunków ryb na jednostce
Airmech Marine Equipment na targach METSTRADE 2025 – sukces, innowacje i nowe możliwości
Okręty podwodne mieczem sił morskich. Model odstraszania morskiego definiujący równowagę strategiczną
Ruszyła ogólnopolska kampania na rzecz offshore – Moc z Bałtyku
Okno Maersk na Azję. Firma otwiera centrum logistyczne w Szanghaju
Na plaży w Lipawie został znaleziony dron. Łotweskie wojsko go zidentyfikowało