Irlandzkie służby celne i skarbowe wzmacniają działania przeciwko nielegalnemu handlowi, przemytowi i przestępczości zorganizowanej na rozległym wybrzeżu kraju. Do floty dołączył właśnie nowy patrolowiec Cosaint, zakupiony za 8,7 mln euro (ok. 10 mln USD).
Irlandia ma ograniczony potencjał obronny, a Rosja już testuje na Atlantyku najsłabsze ogniwa – powiedział PAP Jacek Raubo, szef działu analiz Defence24. Przez wody w pobliżu Irlandii przebiega 75 proc. światowych kabli telekomunikacyjnych, a państwo to pozostaje niemal bezbronne – dodał ekspert.
Port Waterford chce stać się nowym hubem offshore dla energetyki wiatrowej — strategiczna inwestycja z myślą o farmie Tonn Nua i rozwoju rynku OZE. Wniosek w tej sprawie złożyły władze portu.
Rosnąca obecność rosyjskich statków floty cieni u wybrzeży Irlandii budzi niepokój – przyznał w sobotę gen. Ross Mulcahy, szef sztabu Sił Obronnych Irlandii, w rozmowie z dziennikiem „Irish Times”. Jako zagrożenia dla państwa wymienił także szpiegostwo, cyberataki oraz dezinformację.
Irlandia odnotowuje rosnącą liczbę tankowców tzw. „floty cieni”, które wybierają trasę wzdłuż jej zachodniego wybrzeża, aby uniknąć żeglugi przez Kanał La Manche, gdzie władze brytyjskie mogą zażądać okazania dokumentów ubezpieczeniowych. Jak podaje The Irish Times, statki te wybierają dłuższą trasę na północ od Szkocji i na zachód od Irlandii z powodu mniej zaawansowanego monitoringu oraz braku kontroli dokumentacji.
Trybunał Sprawiedliwości UE orzekł w piątek na korzyść dwóch Banglijczyków umieszczonych przez włoskie władze w ośrodku detencyjnym w Albanii. W innym wyroku trybunał stwierdził, że Irlandia nie mogła zasłaniać się napływem Ukraińców odmawiając pomocy Afgańczykowi i Indusowi.
Holendrzy oskarżają Belgów o „kradzież wiatru” – podał w czwartek brytyjski „Times”. Holenderskie farmy wiatrowe na Morzu Płn. generują mniej energii z powodu sąsiedztwa belgijskich turbin. „To nie kradzież, lecz efekt śladu” – wyjaśnił PAP Tomasz Harackiewicz z Uniwersytetu Morskiego w Gdyni.
W 2024 r. Chiny były trzecim co do wielkości partnerem eksportu towarów z UE (8,3%) i największym partnerem importu towarów z UE (21,3%). Spośród krajów UE, przez Holandię docierał największy wolumen towarów na rynki przemysłowe i konsumpcyjne kontynentu europejskiego.
Wojna celna między stanami zjednoczonymi może zmniejszyć podaż towarów na szlakach morskich i lądowych . Bilans w wymianie towarów jest niekorzystny dla krajów Unii Europejskiej, w tym Polski. W 2024 r. Stany Zjednoczone były największym partnerem eksportu towarów z UE (20,6%) i drugim co do wielkości partnerem importu towarów z UE (13,7%). Spośród krajów UE, przez porty Holandii docierały na kontynent europejski największe wolumeny towarów ze Stanów Zjednoczonych.
Dynamiczny rozwój offshore wind, do którego na przestrzeni ostatnich lat zostaliśmy przyzwyczajeni, jest zagrożony. Analizy jasno stwierdzają, że tempo rozwoju morskiej energetyki wiatrowej ulegnie spowolnieniu, a wśród głównych przyczyn można wskazać ograniczoną przepustowość portów oraz spadek finansowania inwestycji.
Szef MON: zespół zadaniowy ds. programu ORKA przygotował rekomendacje dla rządu
10 tys. żołnierzy i funkcjonariuszy będzie pilnować infrastruktury krytycznej
NKT zakończyło szybką naprawę kabla eksportowego w systemie przesyłowym Beatrice
„VG” ujawnia: członkostwo w związkach warunkiem pracy Polaków dla Equinora
Konferencja PSEW: morska energetyka wiatrowa kołem zamachowym polskiej gospodarki
Przełożony start rakiety z polskimi satelitami. Pozwolą skuteczniej monitorować sytuację na Bałtyku