• <
KONGSBERG_2023
CSL_790x140_2025
Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski

Katarzyna Gruszecka-Spychała, Port Gdynia: niebieska gospodarka to nie moda, to konieczność

Podczas drugiego dnia Kongresu Polskie Porty 2030 Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezeska Zarządu Morskiego Portu Gdynia w rozmowie dla GospodarkaMorska.pl podkreśliła, że niebieska gospodarka to dziś nie tylko idea, ale realny kierunek rozwoju opartego na równowadze między wzrostem gospodarczym a troską o środowisko.

17.07.2025, 15:00
Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski

Porty na archipelagu zagrożeń. Nowe podejście do zarządzania ryzykiem

Zmiany w wolumenie przeładunków, obsługa coraz większych jednostek, duży udział paliw w przeładunkach portowych, wyzwania związane z dekarbonizacją- to codzienność portów. Jeszcze kilka lat temu zarządzanie portami i ryzykiem w nich występującym była zupełnie inna. Jak więc sprostać nowym wyzwaniom?

22.06.2025, 21:00
Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski

Gdańska Inicjatywa Klimatyczna 2025. Rozmowy o EU ETS

W Gdańsku odbyło się spotkanie dotyczące morskiej strategii przemysłowej i propozycji zmian w systemie EU ETS. Wzięli w nim udział m.in. wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka i wojewoda pomorska Beata Rutkiewicz.

11.04.2025, 10:50
Ekologia Morska, Ochrona Bałtyku, Rybołówstwo

Komisja Europejska podtrzymuje dążenie do pełnej dekarbonizacji. Polityka klimatyczna zakładać będzie wsparcie przemysłu

Komisja Europejska przedstawiła wczoraj Czysty Ład Przemysłowy, czyli plan, którego celem jest wspieranie konkurencyjności i odporności europejskiego przemysłu. Dekarbonizacja ma być według niego dalej siłą napędową wzrostu produkcji na Starym Kontynencie. To kolejny, po Kompasie Konkurencyjności, dokument, w którym KE skupia się na kwestii połączenia zobowiązań klimatycznych ze wsparciem europejskiego przemysłu. Nie brakuje jednak opinii, że polityka klimatyczna to niepotrzebne obciążenie i błąd.

27.02.2025, 09:08
Ekologia Morska, Ochrona Bałtyku, Rybołówstwo

FuelEU Maritime wchodzi w życie. Przełomowy krok w dekarbonizacji żeglugi morskiej

1 stycznia 2025 roku w życie weszło rozporządzenie Unii Europejskiej, FuelEU Maritime, które promuje wykorzystanie odnawialnych, niskoemisyjnych paliw i czystych technologii energetycznych na statkach, co jest niezbędne do wspierania dekarbonizacji w tym sektorze. Stanowi ono kamień milowy w dekarbonizacji żeglugi.

03.01.2025, 11:00
Energetyka Morska, Wiatrowa, Offshore Wind, Offshore Oil&Gas

Instytut Reform: W rządowym planie na rzecz energii i klimatu zabrakło konkretów o finansowaniu transformacji. Bez tego trudno będzie ją przeprowadzić

Zbyt ogólne i mało ambitne propozycje, brak konkretnych zobowiązań i określenia tego, kto, kiedy i jak będzie realizować strategię – to jedne z zarzutów, jakie eksperci Instytutu Reform stawiają projektowi aktualizacji Krajowego Planu w dziedzinie Energii i Klimatu, którego konsultacje zakończyły się w połowie listopada br. Jak podkreślają, brakuje też strategii finansowania transformacji energetyczno-klimatycznej, w tym pomysłu na zagospodarowanie środków z unijnego systemu handlu emisjami EU ETS.

03.12.2024, 10:22
Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki

Branża morska zaznacza swoją obecność na targach TransLogistica Poland

Targi TransLogistica Poland już po raz 11. zgromadziły największych w Polsce i Europie graczy rynku transportowo-logistycznego. W czterech halach wystawowych przez trzy dni można było odwiedzić 400 firm. Wśród wystawców nie mogło zabraknąć reprezentacji branży morskiej.

14.11.2024, 22:40
Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki

Do 2050 roku transport morski ma być zeroemisyjny. W dekarbonizacji pomagają nowe technologie, ale przyszłością są zielone paliwa

Przemysł żeglugowy stanowi podstawę światowej gospodarki, odpowiadając za ok. 80–90 proc. transportu towarów. Mimo tej skali transport morski jest wydajny pod względem emisji CO2, bo branża odpowiada tylko za 3 proc. globalnych emisji gazów cieplarnianych. Problemem wciąż jest jednak duże uzależnienie od paliw kopalnych, dlatego konieczne są prace nad nowymi rodzajami napędów i paliw. W dekarbonizacji przemysłu morskiego pomagają także nowe technologie.

08.10.2024, 08:44
Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki

Rejs z GospodarkaMorska.pl Innowacje technologiczne na statkach morskich w celu redukcji zużycia energii i emisji CO2 i optymalizacji kosztów

Ostatnia dyskusja podczas konferencji na morzu Rejs z GospodarkaMorska.pl, podobnie jak cztery poprzednie, nie zawiodła. Rozmowa dotyczyła technologii stosowanych w budowie statków, które mają wspomóc zmagania dekarbonizacyjne. Rozmówcy byli zgodni: rozwiązania technologiczne i legislacja to jedno, ale koniec końców zadecyduje opłacalność.

06.10.2024, 23:50
Energetyka Morska, Wiatrowa, Offshore Wind, Offshore Oil&Gas

Wywiad z Adamem Niklewskim, Prezesem Polskiej Platformy LNG i bioLNG

Polska zyskuje coraz większą pozycję w produkcji biomenatu. Świadczy o tym m.in. historyczne, pierwsze w Polsce tankowanie ciężarówki wyłącznie bioLNG, które odbyło się na początku września w Rzepinie. O znaczeniu nowych regulacji unijnych, przyszłości sektora i wyzwaniach związanych z rozwojem infrastruktury tzw. paliw przyszłości, tuż przed tegoroczną VIII edycją konferencji Polskiej Platformy LNG i bioLNG, rozmawiamy z Adamem Niklewskim, prezesem Polskiej Platformy LNG i BioLNG.

30.09.2024, 13:33
SOLID PORT_790_140_2024

Dziękujemy za wysłane grafiki.