Podczas drugiego dnia Kongresu Polskie Porty 2030 Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezeska Zarządu Morskiego Portu Gdynia w rozmowie dla GospodarkaMorska.pl podkreśliła, że niebieska gospodarka to dziś nie tylko idea, ale realny kierunek rozwoju opartego na równowadze między wzrostem gospodarczym a troską o środowisko.
Zmiany w wolumenie przeładunków, obsługa coraz większych jednostek, duży udział paliw w przeładunkach portowych, wyzwania związane z dekarbonizacją- to codzienność portów. Jeszcze kilka lat temu zarządzanie portami i ryzykiem w nich występującym była zupełnie inna. Jak więc sprostać nowym wyzwaniom?
W Gdańsku odbyło się spotkanie dotyczące morskiej strategii przemysłowej i propozycji zmian w systemie EU ETS. Wzięli w nim udział m.in. wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka i wojewoda pomorska Beata Rutkiewicz.
Komisja Europejska przedstawiła wczoraj Czysty Ład Przemysłowy, czyli plan, którego celem jest wspieranie konkurencyjności i odporności europejskiego przemysłu. Dekarbonizacja ma być według niego dalej siłą napędową wzrostu produkcji na Starym Kontynencie. To kolejny, po Kompasie Konkurencyjności, dokument, w którym KE skupia się na kwestii połączenia zobowiązań klimatycznych ze wsparciem europejskiego przemysłu. Nie brakuje jednak opinii, że polityka klimatyczna to niepotrzebne obciążenie i błąd.
1 stycznia 2025 roku w życie weszło rozporządzenie Unii Europejskiej, FuelEU Maritime, które promuje wykorzystanie odnawialnych, niskoemisyjnych paliw i czystych technologii energetycznych na statkach, co jest niezbędne do wspierania dekarbonizacji w tym sektorze. Stanowi ono kamień milowy w dekarbonizacji żeglugi.
Zbyt ogólne i mało ambitne propozycje, brak konkretnych zobowiązań i określenia tego, kto, kiedy i jak będzie realizować strategię – to jedne z zarzutów, jakie eksperci Instytutu Reform stawiają projektowi aktualizacji Krajowego Planu w dziedzinie Energii i Klimatu, którego konsultacje zakończyły się w połowie listopada br. Jak podkreślają, brakuje też strategii finansowania transformacji energetyczno-klimatycznej, w tym pomysłu na zagospodarowanie środków z unijnego systemu handlu emisjami EU ETS.
Targi TransLogistica Poland już po raz 11. zgromadziły największych w Polsce i Europie graczy rynku transportowo-logistycznego. W czterech halach wystawowych przez trzy dni można było odwiedzić 400 firm. Wśród wystawców nie mogło zabraknąć reprezentacji branży morskiej.
Przemysł żeglugowy stanowi podstawę światowej gospodarki, odpowiadając za ok. 80–90 proc. transportu towarów. Mimo tej skali transport morski jest wydajny pod względem emisji CO2, bo branża odpowiada tylko za 3 proc. globalnych emisji gazów cieplarnianych. Problemem wciąż jest jednak duże uzależnienie od paliw kopalnych, dlatego konieczne są prace nad nowymi rodzajami napędów i paliw. W dekarbonizacji przemysłu morskiego pomagają także nowe technologie.
Ostatnia dyskusja podczas konferencji na morzu Rejs z GospodarkaMorska.pl, podobnie jak cztery poprzednie, nie zawiodła. Rozmowa dotyczyła technologii stosowanych w budowie statków, które mają wspomóc zmagania dekarbonizacyjne. Rozmówcy byli zgodni: rozwiązania technologiczne i legislacja to jedno, ale koniec końców zadecyduje opłacalność.
Polska zyskuje coraz większą pozycję w produkcji biomenatu. Świadczy o tym m.in. historyczne, pierwsze w Polsce tankowanie ciężarówki wyłącznie bioLNG, które odbyło się na początku września w Rzepinie. O znaczeniu nowych regulacji unijnych, przyszłości sektora i wyzwaniach związanych z rozwojem infrastruktury tzw. paliw przyszłości, tuż przed tegoroczną VIII edycją konferencji Polskiej Platformy LNG i bioLNG, rozmawiamy z Adamem Niklewskim, prezesem Polskiej Platformy LNG i BioLNG.
Okno Maersk na Azję. Firma otwiera centrum logistyczne w Szanghaju
Na plaży w Lipawie został znaleziony dron. Łotweskie wojsko go zidentyfikowało
Służby i instytucje przygotowują się do sezonu zimowego. Spotkanie z udziałem ministra infrastruktury
KE dała zielone światło na unijne finansowanie inwestycji w porcie w Elblągu
Fąfara: w przyszłym roku Orlen może dostarczyć Ukrainie 1 mld m sześc. gazu
ARP S.A. podpisało trzy listy intencyjne w sektorze defence. Celem wzmocnienie krajowego potencjału obronnego