Bogata prezentacja firm, służb i instytucji związanych z zagadnieniem bezpieczeństwa na Międzynarodowych Targach Morskich i Militarnych BaltExpo 2025 wynikała zarówno ze wzrostu zainteresowania tym zagadnieniem, jak i rosnącej świadomości o zagrożeniach w domenie morskiej. Biorąc pod uwagę trwające postępowanie związane z wyborem oferenta w ramach programu „Orka”, pierwszy raz na wydarzeniu w Gdańsku pojawiła się południowokoreańska stocznia Hanwha Ocean.
W Teatrze Muzycznym w Gdyni odbyła się konferencja prasowa, w trakcie której władze miasta omówiły wydarzenia, jakie mają uświetnić obchody 100-lecia jubileuszu miasta. W ramach akcji promocyjnej zaprezentowano także żagle, które w związku z tym będą powiewać na czterech polskich żaglowcach, podczas prowadzonych przez nie rejsów. Konferencję uświetniły występy aktorów teatru oraz chóru Uniwersytetu Morskiego.
Baza operacyjno-serwisowa w Ustce z której obsługiwana będzie morska farma wiatrowa Baltica 2 to dobry przykład szerokiego wykorzystania potencjału polskiego przemysłu. W jej budowie uczestniczą liczne przedsiębiorstwa z Pomorza i Kaszub, a także innych regionów Polski, na przykład z Zachodniego Pomorza i Wielkopolski.
Orły Pomorskie to prestiżowy plebiscyt, który od ponad dwóch dekad wyróżnia wybitne osiągnięcia osób, firm i instytucji z regionu Pomorza. W tym roku, tradycyjnie już, część wyróżnień trafiła do osób lub firm związanych z gospodarką morską.
Minister klimatu Jóhann Páll Jóhannsson ogłosił w połowie listopada, że potencjalne załamanie Prądu Zatokowego na Atlantyku stanowi zagrożenie bezpieczeństwa narodowego i egzystencjalne Islandii. To pierwszy raz, gdy konkretne zjawisko klimatyczne zostało formalnie włączone do agendy Rady Bezpieczeństwa Narodowego, co umożliwi koordynację odpowiedzi między ministerstwami w zakresie bezpieczeństwa żywnościowego, energetycznego, infrastruktury i transportu.
Tegoroczną konferencję Offshore Wind Logistics & Supplies zamykała debata poświęcona polskiej flocie morskiej dla morskiej energetyki wiatrowej. Moderował ją Mateusz Kowalewski, wydawca serwisu GospodarkaMorska.pl.
Lord Diplock w precedensie – „The Johanna Oldendorff” [1973] 2 Lloyd’s Rep. 285, zdefiniował cztery etapy realizacji umowy czarteru na podróż, a mianowicie. W niniejszym opracowaniu zajmiemy się trzecim etapem umowy przewozu, określonym w skrócie jako „carring voyage”.
Stocznia Mitsubishi Shipbuilding, należąca do grupy Mitsubishi Heavy Industries (MHI), 11 listopada przekazała duży prom samochodowy Keyaki. Zamawiającymi byli Shin Nihonkai Ferry Co., Ltd. oraz Japan Railway Construction, Transport and Technology Agency (JRTT).
Prezydent Joanna Agatowska sprzeciwia się planom budowy portu zewnętrznego w Świnoujściu, ale dostrzega potrzebę unowocześniania portowej infrastruktury. Podkreśla, że inwestycje muszą uwzględniać interesy mieszkańców, przede wszystkim branży turystycznej.
Firma Echandia została wybrana do dostarczenia nowego systemu akumulatorów dla promu Ellen, obsługiwanego przez Ærøfærgerne w Danii, będącego też pierwszym na świecie tego rodzaju statkiem dalekosiężnym, wpisując się w dekarbonizację żeglugi. Planowane uruchomienie nowego systemu akumulatorów nastąpi w maju 2026 roku.
Polski wiceadmirał z wizytą w litewskiej Marynarce Wojennej
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Naval Group zbuduje czwartą fregatę dla Grecji. Zamówienie potwierdzone
Trwa drugi etap inwestycji chroniącej Rewę przed powodzią
Umowa USA i Korei Pd. wywoła efekt nuklearnego domina?
Offshore kluczowy w składowaniu CO₂. Nowy raport pokazuje skalę projektów CCS