Im bliżej potencjalnej daty ogłoszenia oferenta, który dostarczy polskiej Marynarce Wojennej okręty podwodne w ramach programu „Orka”, tym pojawia się więcej informacji na temat propozycji. Nie brakuje też emocji. Wśród sześciu zainteresowanych podmiotów jest szwedzki koncern Saab, wspierany w tym względzie przez rząd w Sztokholmie i jak się teraz okazuje, także w… Londynie.
W czasie rejsu GospodarkaMorska.pl można było się przekonać, że touroperatorzy do Sztokholmu kierują z chęcią statki pasażerskie. Zarząd portu w Sztokholmie ogłosił, że uruchomił dwa przyłącza zasilające z lądu dla statków pasażerskich. W 2025 r. 30% więcej pasażerów niż przed rokiem i ponad 100% niż w 2021 r. Od 2025 r. terminal pasażerski w Sztokholmie zapewnia turystom morskim odwiedziny przez cały rok.
Na Morzu Bałtyckim w archipelagu sztokholmskim rozpoczęły się w poniedziałek ćwiczenia Merlin, których celem jest „wzmacnianie zdolności NATO w zakresie polowań na okręty podwodne” – podały siły zbrojne Szwecji, gospodarz tych operacji.
W Szwecji rozpoczęły się w tym tygodniu pierwsze szkolenia na elektryków, których zadaniem będzie zapewnienie dostaw prądu podczas kryzysu lub wojny na Gotlandii – poinformował szwedzki minister obrony cywilnej Carl-Oskar Bohlin.
Pierwszy z ośmiu zamówionych przez Pakistan chińskich okrętów podwodnych klasy Hangor wejdzie do służby w 2026 r. – przekazała w poniedziałek agencja Reutera, cytując wypowiedź dowódcy pakistańskiej marynarki wojennej, adm. Naveeda Ashrafa.
Nowa Zelandia nałożyła sankcje na 65 statków floty cieni zaangażowanych w transport rosyjskiej ropy, by osłabić finansowanie wojny na Ukrainie. Jak podkreślił ekspert PISM, Tymon Pastucha, flota cieni nie jest wynalazkiem Rosji, ale to ona jako pierwsza stosuje ten proceder globalnie.
Wykorzystanie przez Rosję do celów szpiegowskich tak silnie monitorowanego miejsca na Bałtyku, jakim jest wraku promu „MS Estonia”, choć teoretycznie możliwe, nie byłoby racjonalnym posunięciem - skomentował ekspert Estońskiego Biura Bezpieczeństwa Transportu, Tauri Roosipuu.
Największy szwedzki producent sprzętu wojskowego, Saab, rozszerza swoją obecność w Polsce, realizując kontrakty na sprzęt dla polskiego wojska. Mocno podkreśla tu swoją współpracę z polskimi firmami w ramach rozwoju local content. Firma oferuje uzbrojenie dla wszystkich rodzajów sił zbrojnych. W przypadku marynarki wojennej są to obecnie budowane okręty rozpoznania radioelektronicznego programu "Delfin", oferuje też okręty podwodne typu Blekinge, znane też jako A26.
Na wraku promu „Estonia” u wejścia do Zatoki Fińskiej Rosjanie zamontowali urządzenia umożliwiające precyzyjną nawigację podwodnych dronów, a przypuszczalnie także czujniki służące do szpiegowania okrętów NATO - wynika ze wspólnych ustaleń kilku niemieckich redakcji.
Unia Europejska intensywnie wdraża systemy OPS (Onshore Power Supply), umożliwiające zasilanie statków energią elektryczną bezpośrednio z nabrzeża podczas postoju w porcie. OPS pozwala na wyłączenie statkowych agregatów spalinowych, co znacząco redukuje emisję CO₂, tlenków azotu i siarki oraz hałas w centrach portowych. Polskie rozwiązanie technologiczne w tym zakresie jest już gotowe.
Diehl Defence i Lockheed Martin łączą siły w zakresie obrony powietrznej dla sił morskich
Fincantieri rozpoczyna plan rozwoju stoczni. Podpisano koncesję na port w Ankonie
Navantia zbuduje okręty wsparcia dla brytyjskiej floty. Postęp programu Fleet Solid Support (FSS)
Polska i Norwegia współautorami bezpieczeństwa Bałtyku
Alarm. Zbiornikowiec-Zombie na Bałtyku
Szef MON: zespół zadaniowy ds. programu ORKA przygotował rekomendacje dla rządu