Polska energetyka przyspiesza w tempie, którego jeszcze niedawno nikt nie przewidywał. Modernizacje GPZ, wymiana transformatorów mocy, rozwój magazynów energii oraz rosnąca liczba modułów HVDC sprawiają, że do portów i firm logistycznych trafiają coraz cięższe i większe komponenty. Zanim jednak dotrą na nabrzeże lub na plac budowy, muszą zostać przygotowane na lądzie. To właśnie tam zaczyna brakować przestrzeni, która mogłaby przejąć te operacje.
Ponad 2 tys. statków floty cieni pływa w wodach kontrolowanych przez państwa NATO i Unii Europejskiej. Zbiornikowce LNG oraz z ropą i produktami wytwarzanymi z rosyjskiej ropy wchodzą do portów państw, które ponoć nałożyły sankcje na handel z Rosją. Statki objęte sankcjami pływają dalej po morzach i oceanach. Czy był sens nakładać sankcje na przewożące ropę i produkty?
Polska Żegluga Morska (PŻM) wzbogaca się o kolejne masowce, przeznaczone do pływania na Wielkich Jeziorach Amerykańskich. Polsteam Wigry, czyli dziewiąty statek z zamówionych dwunastu projektu Lakers w stoczni Shanhaiguan rozpoczął dziś próby morskie. Jest to pierwszy statek gotowy do emisji metanolu z tej serii. Dostawa zaplanowana jest na styczeń 2026.
2025 rok przyniósł w końcu dla rynku offshore wind w Polsce zmiany, na które jego uczestnicy czekali latami – na morzu pojawiły się pierwsze wiatraki. Choć jeszcze nie produkują energii, to przejście pierwszego projektu do fazy budowy na morzu (lada moment ten etap osiągnie kolejna farma) stawia nasz rynek w zupełnie nowym położeniu, zwłaszcza w kontekście geopolitycznej zawieruchy i problemów różnej proweniencji na zachodnich wodach.
Przedstawiciele pomorskich władz samorządowych oraz norweskiego koncernu obronnego Kongsberg Defence & Aerospace podpisali list intencyjny dotyczący strategicznej współpracy gospodarczej. Ma to związek z planami utworzenia na Pomorzu nowoczesnego zakładu produkcyjnego z myślą o przemyśle obronnym. Stanie się on również częścią rządowego projektu Zielonego Okręgu Przemysłowego „Kaszubia”, integrującego przemysł, energetykę i innowacje, wspierając zrównoważony rozwój regionu.
Statki pasażerskie Carnival można spotkać daleko w Norweskich fiordach i portach Alaski, w Australii i Oceanii, obsługują pasażerów w portach Florydy i Karaibów, odwiedzają porty na Morzu Północnym, Atlantyku i Bałtyku. Flota Carnival Corporation liczy tyle ile w najlepszych latach Polskie Linie Oceaniczne. Korporacja zarządza ponad 90 statkami pasażerskimi z nowoczesnym wyposażeniem zapewniającym wypoczynek i rozrywkę na morzu.
W III kwartale br. flota statków objętych sankcjami po raz pierwszy przekroczyła 1 000 statków. Flota statków pod fałszywą banderą podwoiła się w ciągu dziewięciu miesięcy 2025, co jest spowodowane rekordowymi sankcjami nałożonymi przez UE, Wielką Brytanię i Stany Zjednoczone od 2023 r. – alarmują analitycy Windward.
Po aktach dywersji na polskiej kolei ruszyła operacja „Horyzont” i akcja policyjna pod kryptonimem Tor, które mają na celu zwiększenie bezpieczeństwa linii kolejowych i węzłów komunikacyjnych. Państwowa Komisja Badania Wypadków Kolejowych podjęła postępowanie w sprawie incydentów. Wracamy do analizy dotyczącej najbardziej zagrożonych miast w Polsce, wśród nich jest Gdańsk.
Prezydent Elbląga Michał Missan podkreślił, że możliwość wykorzystania środków unijnych na rozwój portu w Elblągu to ogromna szansa dla miasta. Komisja Europejska wyraziła zgodę na odblokowanie 200 mln zł z regionalnego programu UE na inwestycje portowe.
W dniach 19-20 listopada odbyło się spotkanie pt. „Porty Szczecin i Świnoujście - bramą do świata dla Dolnego Śląska i Opolszczyzny”. Wydarzenie organizował Zarząd Morskich Portów Szczecin-Świnoujście S.A. wspólnie z przedsiębiorstwami branży morskiej reprezentowanymi przez Rady Interesantów Portu Szczecin (RIPS) i Portu Świnoujście (RIPŚ) oraz Dolnośląską Izbę Gospodarczą.
11
Tak to robią Włosi. Zobaczyliśmy jak powstają okręty podwodne i nawodne w Fincantieri
Energetyka rośnie szybciej niż porty. Gotowe zaplecze pod Elblągiem
Z Bałtyku obok flot NATO pod siedmioma banderami na Morze Śródziemne
Rok w 10 tygodni. Studia niestacjonarne na Politechnice Morskiej
„OZE i wodór mogą i powinny być napędem regionów” – ważna konferencja przed nami
Chiny apelują do Trumpa o szerszą współpracę – także na morzu i w sektorze stoczniowym
Na Pomorzu jest wdrażany system Entry/Exit (EES). Straż Graniczna podaje szczegóły