Marek Nowak
Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową opublikował raport "Atrakcyjność inwestycyjna województw i podregionów Polski 2016". Podregion szczeciński został uznany za wysoce atrakcyjny dla inwestycji przemysłowych, a trójmiejski za przeciętny, oba zostały też uznane za niezwykle atrakcyjne dla inwestycji związanych z nowymi technologiami.
Raport jest efektem projektu badawczego realizowanego corocznie przez zespół Instytutu Badań nad Gospodarką Rynkową we współpracy z Fundacją Konrada Adenauera w Polsce. Szczegółowo oceniona została atrakcyjność inwestycyjna województw i podregionów, choć trzeba przyznać, że kształtuje się ona różnie zależnie od kryteriów stosowanych przez badaczy.
W tym konkretnym badaniu uznano, że na atrakcyjność dla działalności przemysłowej wpływa przede wszystkim liczba pracujących w sektorze przemysłowym oraz liczba absolwentów szkół zawodowych. Brano tez pod uwagę dostępność transportową, koszty pracy, zasoby pracy, infrastrukturę gospodarczą, poziom rozwoju gospodarczego, stopień ochrony środowiska przyrodniczego i poziom bezpieczeństwa powszechnego.
Najwyższym poziomem atrakcyjności inwestycyjnej charakteryzują się głównie podregiony o charakterze metropolitalnym. Największe miasta oferują po prostu bardzo dobrą dostępność komunikacyjną, uwarunkowaną w dużej mierze obecnością międzynarodowego portu lotniczego, i dobrze rozwiniętą infrastrukturę gospodarczą.
– Atrakcyjność inwestycyjna jest rozumiana jako zdolność skłonienia do inwestycji poprzez oferowanie kombinacji korzyści lokalizacji możliwych do osiągnięcia w trakcie prowadzenia działalności gospodarczej – wyjaśnia Stanisław Szultka, dyrektor zarządzający Obszaru Badawczego Przedsiębiorstwa Instytutu Badań nad Gospodarką Rynkową w Gdańsku.
Choć raport nie dotyczył bezpośrednio przemysłu stoczniowego i okrętowego, potwierdza tendencje rozwojowe w regionach tradycyjnie z nim związanych. Wpisują się w ten trend między innymi; inteligentna specjalizacja województwa pomorskiego - Technologie offshore i portowo-logistyczne, inicjatywa rozwoju start up'ów morskich w gdańskim inkubatorze przedsiębiorczości STARTER, innowacyjne projekty technologiczne propagowane ostatnio na konferencji w Szczecinie konferencji Polski Przemysł Stoczniowy - Technologiczne i Organizacyjne Wyzwania.
Najmniejszą atrakcyjnością cechują się natomiast słabo skomunikowane z dużymi metropoliami oraz nieposiadające odpowiednich – zarówno pod względem ilościowym, jak i jakościowym – zasobów pracy obszary peryferyjne. Są one skupione przede wszystkim we wschodniej części kraju.
Kolejny, atomowy okręt podwodny typu Virginia dostarczony do US Navy
Royal Navy prezentuje Agamemnona. To szósty okręt podwodny typu Astute z napędem atomowym
W stoczni Naval Group położono stępkę pod trzecią fregatę dla Marynarki Wojennej Grecji
Singapur na czele miast morskich świata. Gdańsk w morskiej 40-tce
Unibaltic wzbogaca swoją flotę o nowy statek. To także drugi w jej historii, jaki otrzymał nazwę Apatyth
W stoczni TKMS zwodowano czwarty okręt podwodny dla Singapuru