pc
PERN podpisał we wtorek umowę na budowę w swej bazie magazynowej w Gdańsku dwóch zbiorników na ropę naftową o pojemności po 100 tys. metrów sześc. każdy. Inwestycję zrealizuje do 2020 r. konsorcjum Mostostal Płock i Mostostal Warszawa. Jej wartość to ponad 142,9 mln zł.
Jak powiedział po podpisaniu umowy wiceprezes PERN Tadeusz Zwierzyński, nowe zbiorniki w gdańskiej bazie magazynowej to część strategii spółki, której jednym z ważnych elementów jest budowa infrastruktury na potrzeby logistyki, czyli transportu i magazynowania ropy naftowej, głównie dla rafinerii krajowych.
„Ten kontrakt to jeden z ważniejszych elementów realizacji strategii inwestycyjnej PERN. Budowa dwóch zbiorników, każdy po 100 tys. metrów sześc. w Gdańsku, we bazie operacyjnej, pozwoli na spełnianie oczekiwań głównie rafinerii polskich” – oświadczył Zwierzyński.
Zaznaczył, że rozbudowa pojemności magazynowych PERN na ropę naftową wpisuje się w sygnalizowaną przez krajowe rafinerie, także przez PKN Orlen, zmianę kierunków dostaw surowca. Podkreślił, że w efekcie realizacji strategii PERN, gdańska baza magazynowa oraz tamtejszy Terminal Naftowy, którego rozbudowa jest także planowana, będą posiadały łącznie większe pojemności na ropę naftową niż ma obecnie baza spółki w Miszewku Strzałkowskim pod Płockiem, największy na razie tego typu obiekt w kraju.
„Gdańsk, wybrzeże, po realizacji strategii PERN, będzie dominującym z punktu widzenia liczby i wielkości zbiorników miejscem w Polsce. Dzisiaj jest to Płock. Po zbudowaniu w dwóch obiektach łącznych pojemności ponad 560 tys. metrów sześc., Gdańsk będzie posiadał sumarycznie 1,8 mln metrów sześc. tych pojemności” – wyliczył Zwierzyński.
Przyznał zarazem, iż PERN nie wyklucza w dalszej perspektywie także rozbudowy swej bazy magazynowej w Miszewku Strzałkowskim pod Płockiem.
Prezes Mostostalu Płock, lidera konsorcjum, Maciej Barycki podkreślił, że spółka ta, jako wykonawca budowy dwóch nowych zbiorników na ropę naftową w gdańskiej bazie PERN, jest gwarantem jakościowej i terminowej realizacji tej inwestycji w ciągu 25 miesięcy, jak zakłada zawarta umowa.
„Najpóźniej w pierwszym kwartale 2020 r. zbiorniki będą gotowe i my to gwarantujemy” – zapowiedział prezes Mostostalu Płock. Przypomniał, że spółka ta wybudowała dotychczas wszystkie posiadane przez PERN zbiorniki o pojemności 100 tys. metrów sześc. „To giganty. W skali europejskiej nie ma takich zbiorników zbyt wiele” – dodał Barycki.
Zgodnie z przyjętym przez Radę Ministrów w listopadzie 2017 r. dokumentem „Polityka Rządu RP dla infrastruktury logistycznej w sektorze naftowym”, PERN ma pełnić „wiodącą rolę w magazynowaniu ropy i paliw, zajmując się bilansowaniem całego systemu magazynowego na ropę i paliwa, w tym rozbudową pojemności magazynowych zgodnie ze zidentyfikowanym zapotrzebowaniem”.
PERN od początku tego roku, po połączeniu z Operatorem Logistycznym Paliw Płynnych (OLPP) – wcześniej spółką swej grupy, działa jako jeden, zintegrowany podmiot, który zajmuje się zarówno transportem i magazynowaniem ropy naftowej, jak również transportem i magazynowaniem paliw płynnych. To strategiczna spółka dla bezpieczeństwa energetycznego Polski.
Dokument „Polityka Rządu RP dla infrastruktury logistycznej w sektorze naftowym”, przypomina, że „PERN posiada największe w kraju możliwości magazynowania ropy naftowej w zbiornikach naziemnych” w czterech lokalizacjach, w tym w trzech swych bazach: w Adamowie przy granicy z Białorusią, Miszewku Strzałkowskim pod Płockiem i właśnie w Gdańsku.
Jak nadmienia dokument rządowy, w przypadku gdańskiej bazy magazynowej PERN, gdzie znajduje się obecnie 18 zbiorników o łącznej pojemności ok. 900 tys. m sześc., w 2020 r. spółka planuje zakończyć budowę dodatkowych 200 tys. m sześc. pojemności.
W Gdańsku, oprócz bazy magazynowej, PERN ma także Terminal Naftowy o pojemności 375 m sześc., przeznaczony na różne gatunki ropy naftowej. To pierwszy taki obiekt w kraju, działający jako hub morski. Spółka informowała wcześniej, że planowana rozbudowa Terminalu Naftowego mniej więcej podwoi jego pojemność.
Zaakceptowana przez Radę Ministrów „Polityka Rządu RP dla infrastruktury logistycznej w sektorze naftowym” zakłada m.in., że PERN „zapewni wsparcie dywersyfikacji dostaw ropy naftowej poprzez rozbudowę pojemności magazynowych na ropę naftową w Gdańsku w celu obsługi dostaw ropy ze źródeł alternatywnych do dostaw ropociągiem z Federacji Rosyjskiej”.
Zgodnie z tymi założenia spółka, o czym wcześniej sama informowała, wybuduje drugą nitkę rewersyjnego Rurociągu Pomorskiego, łączącego bazy ropy naftowej w Miszewku Strzałkowskim pod Płockiem i Gdańsku. Według rządowego programu, realizacja tej inwestycji „jest istotna i niezbędna dla zapewnienia bezpieczeństwa energetycznego Rzeczypospolitej Polskiej”.
PERN, będący państwową spółką, zarządza na terenie Polski naziemnymi bazami magazynowymi ropy naftowej o łącznej pojemności ok. 3,5 mln m sześc. oraz siecią ponad 2,6 tys. km rurociągów naftowych i paliwowych. Jednocześnie tłoczy ropę naftową rurociągiem „Przyjaźń” z Rosji do rafinerii krajowych: PKN Orlen w Płocku i Grupy Lotos w Gdańsku, a także do dwóch rafinerii w Niemczech. Transportuje też surowiec dostarczany drogą morską do gdańskiego Naftoportu.
Z początkiem tego roku, w wyniku integracji z OLPP, który był największym w Polsce podmiotem specjalizującym się w magazynowaniu i przeładunku paliw płynnych, PERN przejął 19. baz magazynowych o łącznej pojemności 1,8 mln metrów sześc.
W październiku 2017 r. wiceprezes PERN Rafał Miland zapowiedział, że spółka ta, po połączeniu z OLPP, zamierza w ciągu czterech lat wydać do 2 mld zł na inwestycje związane z rozwojem sektora transportu i magazynowania ropy naftowej, a także transportu, magazynowania i obrotu paliwami na poziomie hurtowym.
Mercy Ships zbuduje najnowocześniejszy statek szpitalny przy wsparciu MSC
Kolejny, atomowy okręt podwodny typu Virginia dostarczony do US Navy
Royal Navy prezentuje Agamemnona. To szósty okręt podwodny typu Astute z napędem atomowym
W stoczni Naval Group położono stępkę pod trzecią fregatę dla Marynarki Wojennej Grecji
Singapur na czele miast morskich świata. Gdańsk w morskiej 40-tce
Unibaltic wzbogaca swoją flotę o nowy statek. To także drugi w jej historii, jaki otrzymał nazwę Apatyth