pc
Transport Week dobiegł końca. Trzydniowa konferencja poświęcona była zrównoważonemu rozwojowi na Bałtyku i w Europie. Eksperci rozmawiali o przyjaznych środowisku rozwiązaniach w żegludze, portach i logistyce.
– Skupiamy się głównie na rozmowach na temat nowych technologii, „zielonych paliw”, ograniczających emisję siarki, azotu i innych zanieczyszczeń. Interesuje nasz także rozwój portów, terminali i branży transportowej, w tym otrzymanie dofinansowania na ekologiczne rozwiązania – mówi Alan Arent z Actia Forum, organizator konferencji.
Nowe regulacje, nowe wyzwania
Obecnie przed armatorami stoją nowe wyzwania, którymi są chociażby nowe regulacje. Wymagają one m.in. niskiej emisji związków siarki od statków operujących w rejonie Bałtyku i Morza Północnego.
– Jeżeli nie ograniczymy gazów cieplarnianych, będziemy musieli stawić czoło poważnym konsekwencjom. To głównie zmiana klimatu, z jego negatywnym wpływem dla wybrzeży nadmorskich państw, czyli zwiększeniem poziomu mórz. Także w portach musimy zapewnić czyste powietrze, aby nie zatruwać ludzi – tłumaczy Heiko Kunst z Komisji Europejskiej.
Zdaniem Andrzeja Buczkowskiego z Wärtsilä Polska natomiast, wkrótce to gaz stanie się paliwem napędowym na morzu.
– Gaz jest tańszy od paliw płynnych, poza tym jest go więcej. Złoża są też na tyle duże, że nie trzeba się obawiać, że go zabraknie – mówi Andrzej Buczkowski z Wärtsilä Polska.
Jak podkreślił Poul Woodall z DFDS, w przeciwdziałaniu zmianom klimatycznym ważne jest to, by nie skupiać się na jednym ekologicznym rozwiązaniu. Trzeba działać kompleksowo, mimo że często nie jest to łatwe.
– Żegluga na całym świecie jest obecnie w bardzo trudnym punkcie. Pewne jej elementy działają lepiej, inne gorzej. Ale kiedy patrzymy na nią w perspektywie najbliższych lat, najważniejsza jest ochrona środowiska – mówi Poul Woodall z DFDS.
Ekologiczne porty
Ograniczenie emisji szkodliwych substancji i nacisk na ochronę środowiska dotyczy nie tylko armatorów, ale także portów. To jedna z kluczowych gałęzi ich działalności. Bezpieczny, wydajny i przyjazny dla środowiska sektor portowy jest podstawą zrównoważonego rozwoju.
– Największym wyzwaniem obecnie jest klimat. Mamy porozumienie paryskie, które znacznie ogranicza emisję szkodliwych substancji. Porty są jego częścią i będą musiały się do tego także dostosować. To oznacza, że porty to nie tylko transport, ale także energetyka oraz przemysł i wszystkie te elementy będą musiały się przyczynić do poprawy klimatu – tłumaczy Isabelle Ryckbost z Europejskiej Organizacji Portów Morskich (ESPO).
Jednym z europejskich portów wspierających ekologiczne rozwiązania i zarządzanych w sposób przyjazny dla środowiska jest port w Antwerpii. Wśród wielu działań wprowadził on m.in. ulgi dla operatorów dysponujących statkami, których eksploatacja wpływa na środowisko w ograniczony sposób.
– Jeżeli w portach nie stosuje się ekologicznych rozwiązań, tracą one szanse na rozwój. Musimy tworzyć obszary przyjazne środowisku, aby działalność portów była ekonomicznie opłacalna i aby mogły się one dalej rozwijać – mówi Kris de Craene z Portu Antwerpia.
Uczestnicy konferencji rozmawiali także o centrach logistycznych przyszłości oraz mogli wziąć udział w dodatkowych wydarzeniach towarzyszących, jak warsztaty, seminaria oraz study tours.
Wśród najwyższej klasy prelegentów oraz zaangażowanych uczestników byli: właściciele linii żeglugowych, kontenerowych oraz operatorzy ro-ro, władze portów i terminali, operatorzy kolejowi, przedstawiciele urzędów administracyjnych w kraju i za granicą oraz reprezentanci różnych organizacji transportowych i logistycznych.
Najlepsi z najlepszych
Podczas Transport Week zorganizowana została także gala, podczas której „Baltic Transport Journal” rozdał nagrody firmom działającym w regionie Morza Bałtyckiego w sposób konstruktywny i z długoletnim skutkiem dla branży transportowej i logistycznej. W tym roku laureatem został terminal kontenerowy DCT za podwojenie zdolności przeładunkowych do 3 mln TEU rocznie dzięki otwarciu drugiego nabrzeża T2.
– To nagroda dla całego zespołu, który bardzo ciężko na nią pracował. Powstała nowa jakość terminalu kontenerowego DCT w Gdańsku – jest on obecnie największy na Bałtyku, a jego roczna zdolność przeładunkowa się podwoiła – mówi Cameron Thorpe, prezes DCT.
Wyróżnieni zostali także: Scandlines, Crist, Skangas, Erik Thun AB i KG Jebsen Cement, Port w Sztokholmie oraz YILPORT Holding Inc.
Transport Week odbył się już po raz siódmy. To jedno z największych takich wydarzeń w Europie Centralnej.
TECoNaut: nowe kompetencje dla ekologicznych jachtów
Morze, wiatr i biznes – ruszyły zapisy na PIMEW Offshore Wind Energy Cup 2024
XII Ogólnopolska Konferencja Prawa Morskiego na Uniwersytecie Gdańskim
Bezpieczeństwo morskie: klucz do stabilności. Międzynarodowe seminarium w Brukseli
Polski sektor transportu wodnego podkreśla znaczenie współpracy w obszarze badań i rozwoju
Wyjątkowe remont i przeobrażenie JS Kaga. Niszczyciel staje się lotniskowcem