Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie jest na półmetku prac modernizacyjnych na śluzach Kanału Gliwickiego. Zakończono remont śluz Łabędy i Dzierżno, a przed otwarciem kolejnego sezonu żeglugowego planuje się oddanie śluzy Sławięcice i Nowa Wieś. Łączna wartość projektu to 175 mln złotych, z czego blisko 114 mln złotych stanowi koszt prac remontowych. Zmodernizowane obiekty będą przystosowane do III klasy drogi wodnej, a prace wpłyną na poprawę warunków transportu towarowego tą unikatową w skali kraju drogą wodną.
Zakończenie prac na śluzach Łabędy i Dzierżno kończy I etap modernizacji obiektów na Kanale Gliwickim, na kwotę ok. 53 mln zł. W ramach drugiego etapu Wody Polskie remontują śluzy w Sławięcicach i Nowej Wsi, na kwotę blisko 61 mln zł. Zgodnie z planem, prace mają zakończyć się przed rozpoczęciem najbliższego sezonu nawigacyjnego wieńcząc wieloletni proces inwestycyjny. Łączna wartość projektu realizowana przez RZGW w Gliwicach opiewa na 175 mln złotych, ze wsparciem funduszy unijnych (POIiŚ 2014-2020) z czego niemal 114 mln złotych to koszt prac remontowych.
Zakres prac na śluzie Łabędy i Dzierżno objął między innymi remont obu komór - ścian stalowych, betonów głów i dna komór, wymianę wrót wraz z napędami, wzmocnienie gruntu wokół nich, wykonanie remontów ścian awanportów i dalb oraz budowę nowych pomostów umożliwiających zejście na ląd załóg jednostek towarowych oczekujących na śluzowanie. Wyremontowano też obiekty, w których znajdują się maszynownie oraz sterownie, unowocześniono układy sterowania i automatyki oraz wymieniono sieci elektryczne i stare oświetlenie śluz na nowoczesne lampy LED. Uporządkowano również gospodarkę wodno-ściekową, otoczenie obiektów oraz wybudowano budynki socjalne dla pracowników. Dzięki zastosowaniu odpowiedniego harmonogramu robót udało się zachować ciągłość żeglugi, dzięki czemu śluzowania na Kanale Gliwickim mogły odbywać się jedną komorą każdej z remontowanych śluz, bez konieczności zamknięcia drogi wodnej dla ruchu towarowego i rekreacyjnego.
Modernizacja śluzy Łabędy, Dzierżno, Sławięcice i Nowa Wieś stanowi
kontynuację prac remontowych na zabytkowych obiektach hydrotechnicznych
Kanału Gliwickiego, realizowanych przez RZGW w Gliwicach, dzięki którym
za kwotę ok. 54 mln złotych wyremontowana została śluza Rudziniec i
śluza Kłodnica. w 2015 roku. Inwestycję zrealizowano ze wsparciem
środków unijnych (POIiŚ 2007-2013).
Dzięki inwestycjom gliwickich
Wód Polskich zwiększy się przepustowość śluz, skróci czas śluzowań i
poprawi bezpieczeństwo ruchu oraz poziom niezawodności urządzeń
pracujących na śluzach. Nowoczesny system oszczędnościowego śluzowania
pozwoli zmniejszyć zapotrzebowania na wodę niezbędną do prawidłowego
użytkowania obiektów, co jest istotne szczególnie w okresie niżówek. Z
kolei w czasie wezbrań, nowe rurociągi obiegowe pozwolą przeprowadzić
nadmiar wód z pominięciem komór śluz.
Modernizacja śluz Kanału
Gliwickiego ma kluczowe znaczenie dla regionu, gdyż od momentu ich
budowy w latach 30-stych ubiegłego wieku, nie były na nich prowadzone
gruntowne prace remontowe. Z uwagi na wartość historyczną obiektów i
unikatowy w skali kraju charakter drogi wodnej, prace prowadzono w
uzgodnieniu z Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków. Wieloletnie
zaniedbania inwestycyjne rozwoju dróg wodnych przyczyniły się m.in. do
zamknięcia, ze względu na zły stan techniczny, komory południowej śluzy
Łabędy na niemal 24 lata.
Kanał Gliwicki to nie tylko symbol
miasta Gliwice, ale także istotny punkt integracji województwa śląskiego
i opolskiego. Dzięki przeprowadzonym modernizacjom, ten jedyny w Polsce
kanał o funkcji transportowej powróci do lat swojej świetności stając
się istotnym w skali regionu szlakiem żeglugi śródlądowej. W ostatnich
latach obserwujemy intensyfikację przewozu towarów, dlatego przebudowa
wysłużonych obiektów była nieodzowna, również ze względu na ich
awaryjność. Gruntowny remont zdecydowanie poprawił poziom bezpieczeństwa
tak użytkowników drogi wodnej, jak i obsługi pracującej na śluzach.
Przede wszystkim to inwestycja wieloletnia, która przywraca
funkcjonalność i daje możliwość lepszego wykorzystania infrastruktury
ważnej drogi wodnej na południu kraju.
Nowy kontenerowy plac przeładunkowy w Porcie Gdynia
Kryzysy powodują wzrost kosztów w żegludze, ale frachty znów spadają. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 8-11/2024)
Paliwo uzyskane z orzechów nerkowca szansą na uczynienie żeglugi bardziej "zieloną"?
Pierwszy duży kontenerowiec na metanol już w Europie
Bezpiecznie do portu mimo niepogody
Biden chce jak najszybciej otworzyć port Baltimore i odbudować most Key