• <

Włoscy policjanci odkryli ładunek kokainy na chińskim statku

rk

18.01.2023 10:19 Źródło: Guardia di Finanza
Strona główna Marynarka Wojenna, Bezpieczeństwo Morskie, Ratownictwo Włoscy policjanci odkryli ładunek kokainy na chińskim statku

Partnerzy portalu

Włoscy policjanci odkryli ładunek kokainy na chińskim statku - GospodarkaMorska.pl
Guardia di Finanza

Funkcjonariusze przeszukali frachtowiec Cosco Shipping Honor, który przypłynął z Ameryki Południowej. Na jego pokładzie odkryli tonę kokainy, przeznaczonej najpewniej na europejski rynek.

Statek o nośności 60 tys. dwt został przeszukany w Savonie, gdy przypłynął w rejs z Ameryki Południowej. Przed zawinięciem do Włoch zatrzymał się m.in. w Santos i Paranagua w Brazylii, Conchillas w Urugwaju i ponownie w Santos. Najprawdopodobniej załadunek narkotyków nastąpił w jednym z brazylijskich portów. Tamtejsza przestępczość zorganizowana jest bardzo aktywna w łańcuchu dostaw kokainy do Europy Zachodniej. Szlak przemytniczy wiedzie lądem przez Amazonkę do Brazylii, a następnie na statki kotwiczące w Kurytybie i Santosie. Palącą kwestią pozostaje wiedza załóg jednostek pływających o całym procederze. Bywa że nie mają wiedzy o tym, że w transportowanym ładunku może kryć się nielegalny towar (ukryty na długo zanim trafi na statek). Nierzadko jednak osoby zatrudnione na statkach są angażowane w przedsięwzięcie, bądź biorą łapówki w zamian za pomoc w przeszmuglowaniu narkotyków czy też milczenie w tej kwestii.

Cosco Shipping Honor to zbudowany w 2020 roku frachtowiec obsługiwany przez największą chińską firmę żeglugową pod względem tonażu. Z racji na możliwości przewozowe związane z ogromną ilością kontenerów jest możliwe ukrycie w jednym bądź kilku z nich nielegalnego ładunku. Wystarczy potem, że osoby wtajemniczone w proceder będą umiały znaleźć, gdzie konkretnie ukryto pakunki. W tym czasie statek może już dawno po rozładunku i być już dawno w innym porcie. Tego przykładem był incydent w Antwerpii, o którym pisaliśmy ostatnio TUTAJ.

Narkotyki są sprowadzane do Europy w ilościach hurtowych, liczonych w tonach. Z racji na możliwości, jakie daje transport morski oraz teoretyczna łatwość ukrycia wśród tysięcy kontenerów dostawczych, kwitnie proceder załadunku na statki płynące z Ameryki Południowej i Azji. Następnie produkty są rozprowadzane przez różne organizacje przestępcze. We Włoszech w proceder są zaangażowane rodzime oraz bałkańskie grupy mafijne. Każdego roku agenci celni i funkcjonariusze innych służb przechwytują w Europie dziesiątki ton kokainy pochodzącej z Brazylii, a liczba ta wciąż rośnie. Niemniej wciąż pozostaje to problemem dla służb wraz z rozrostem całego procederu i roli w nim transportu morskiego.

Partnerzy portalu

Dziękujemy za wysłane grafiki.