• <

[WIDEO] Droga Czerwona – rozpoczyna się przygotowanie do budowy kluczowej drogi do Portu Gdynia

jm

17.02.2022 21:27
Strona główna Porty Morskie, Logistyka Morska, Transport Morski [WIDEO] Droga Czerwona – rozpoczyna się przygotowanie do budowy kluczowej drogi do Portu Gdynia

Partnerzy portalu

[WIDEO] Droga Czerwona – rozpoczyna się przygotowanie do budowy kluczowej drogi do Portu Gdynia - GospodarkaMorska.pl
Fot. GospodarkaMorska.pl

W siedzibie Zarządu Morskiego Portu Gdynia podpisany został Program Inwestycji dotyczący tzw. Drogi Czerwonej. To formalne rozpoczęcie prac przygotowawczych do budowy kluczowej z punktu widzenia Portu Gdynia arterii.


Temat powstania Drogi Czerwonej, łączącej Port Gdynia z obwodnicą Trójmiasta, a tym samym północne dzielnice miasta z południowymi, pojawił się już dawno. Miałaby ona ponadto odciążyć wysłużoną Estakadę Kwiatkowskiego, stanowiąc wygodny dostęp do portowych terminali dla ciężarówek. Jest to kluczowy element wpływający na możliwości dalszego rozwoju portu. W czwartek 17 lutego, w siedzibie Zarządu Morskiego Portu Gdynia podpisany został Program Inwestycji, który pozwala na oficjalne rozpoczęcie prac przygotowawczych. Oznacza to, że środki w wysokości 2 miliardów złotych zostaną przekazane Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, która z kolei rozpocznie pierwszy etap prac.

Droga Czerwona to konieczność

Program Inwestycyjny został podpisany przez Rafała Webera, sekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury, w obecności sekretarza stanu w tym samym resorcie Marcina Horały i podsekretarza stanu Grzegorza Witkowskiego, a także Prezesa Zarządu Morskiego Portu Gdynia Jacka Sadaja. Podpisane dokumenty zostały złożone na ręce Anity Oleksiak, dyrektora gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

– Obserwujemy rozwój portu morskiego w Gdyni, coraz większe zainteresowanie wykorzystaniem tegoż portu do przewozu ładunków. Rozwój infrastruktury docierającej do portu, a taki charakter będzie miała Droga Czerwona, jest nieodzowny, by zwiększyć jeszcze mocniej ten tonaż przeładunkowy, przepustowość i wydolność portu – uzasadniał decyzję o rozpoczęciu procesu inwestycyjnego minister Rafał Weber.

– Droga Czerwona to droga życia dla portu w Gdyni – komentował minister Marcin Horała. – Jest to jedyny duży port, który nie ma bezpośredniego połączenia z systemem dróg krajowych i autostrad. Łączy się drogą powiatową, czyli Trasą Kwiatkowskiego, której część wybudowana w latach 70-tych podlega ciągłym remontom. Ruch do portu krzyżuje się z ruchem miejskim, z dojazdami do pracy, do szkół. Droga Czerwona pozwoli wyprowadzić ruch portowy, towarowy za miasto, bezpośrednio na Obwodnicę Trójmiasta, zwolni Estakadę Kwiatkowskiego dla ruchu miejskiego.

Jak podkreślali ministrowie, budowa Drogi Czerwonej jest szczególnie ważna w kontekście dalszego rozwoju Portu Gdynia, który już w tym roku zanotował rekordowe ilości przeładunków. Kolejne lata zapowiadają dalsze wzrosty w związku z planowanymi inwestycjami.

– Zwiększy się konkurencyjność portu, można będzie szybciej rozładować statki, wywieźć towar z portu, zwolnić place składowe, ale też przywieźć nowe towary z południa kraju – argumentował minister Grzegorz Witkowski. – Droga S7, S6, autostrada A1 tworzą pewien ruszt komunikacyjny, dzięki któremu zespół portów Gdańsk i Gdynia szybciej się rozwijają. Konsekwencją tego będą zwiększone przeładunki, a skoro tak, to do portu będą zawijały większe jednostki.


Z rozpoczęcia procesu inwestycyjnego cieszy się rzecz jasna także sam Port Gdynia.

– W jednym z wywiadów zapytał mnie pan, czego życzymy sobie na 100-lecie portu, jaki prezent byłby najcenniejszy. Powiedziałem, że rozpoczęcie procesu inwestycyjnego dla budowy Drogi Czerwonej. To wydarzyło się dzisiaj – mówił prezes Zarządu Portu Morskiego Gdynia, Jacek Sadaj. – Wiadomo, że każda podróż zaczyna się od pierwszego kroku. Tych kroków w temacie Drogi Czerwonej wykonanych zostało całkiem sporo, ale dzisiaj został wykonany bardzo znaczący, prowadzący do konkretnego scenariusza określającego jak i kiedy ta droga zostanie wybudowana. Port Gdynia będzie rozwijał się dalej jeżeli będzie miał właściwy dostęp od strony lądu, więc dzisiaj jesteśmy bardzo szczęśliwi, że ten program inwestycyjny rusza.

Jak wspominał prezes Sadaj, Droga Czerwona zwiększa możliwości portu, co jest szczególnie ważne w kontekście innych inwestycji. – Pamiętajmy o projekcie Portu Zewnętrznego, o zwiększonej ilości ładunków, które obsługujemy w porcie, ale pamiętajmy też o Dolinie Logistycznej, olbrzymim terenie, który będzie mógł zacząć egzystować w momencie, kiedy będzie węzeł łączący go z Portem Gdynia. Port Gdynia będzie miał szansę rozwijać się przez kolejne sto lat właśnie dzięki temu, że te inwestycje komplementarne są prowadzone – mówił prezes Sadaj.

Długa droga do drogi

Zatwierdzony przez Ministerstwo Infrastruktury Program Inwestycji formalnie rozpoczyna cały proces inwestycyjny, określa jego ramy rzeczowe, czasowe i finansowe. Oznacza to, że lada moment ruszą prace przygotowawcze. Sam proces, prowadzący do rozpoczęcia budowy, jest jednak długotrwały. Ministrowie liczą, że droga zostanie oddana do użytku jeszcze w tej dekadzie. Marcin Horała podał, że w najbliższym czasie, maksymalnie w ciągu dwóch tygodni, nastąpi przekazanie przez Centralny Port Komunikacyjny środków Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Administracji, dzięki czemu GDDKiA rozpocznie rozpisywanie przetargu na studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe. Następnie konieczne będzie wystąpienie o decyzje środowiskowe, pozyskanie tzw. ZRID, czyli zintegrowanej decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej. Wtedy w końcu możliwe będzie rozpisanie przetargów na wykonawstwo i budowę. – Jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planem, to etap przygotowawczy potrwa trzy lata, czyli około roku 2025-2026 rozpoczniemy fizyczną budowę – zakłada Horała.

– Teraz mamy uprawnienia żeby przygotować postępowanie przetargowe i wyłonić wykonawcę na etap przygotowawczy – wyjaśnia Anita Oleksiak, dyrektor Oddziału Gdańsk GDDKiA. – Planujemy go wyłonić w październiku, zgodnie z przyjętym harmonogramem. Automatycznie oznacza to, że zaczniemy prace przygotowawcze, czyli koncepcyjne na poziomie technicznym. Projekt jest skomplikowany, jest bardzo wielu interesariuszy. Dlatego bardzo ważne jest, żeby poświęcić czas na dobre przygotowanie.

Praca portu nie pójdzie na marne

Anita Oleksiak podkreśliła, że w pracach przygotowawczych wykorzystany zostanie projekt opracowany wcześniej przez Port Gdynia.

– Cieszymy się również, że praca, którą pracownicy Zarządu Morskiego Portu Gdynia wykonali, czyli przygotowanie koncepcji przebiegu Drogi Czerwonej, zostanie wykorzystana przez GDDKiA i na jej podstawie te 9,5 kilometra drogi dostępowej do portu zostanie zrealizowane – podkreśla prezes portu Jacek Sadaj.


Jednocześnie, jak zaznaczają wszyscy zainteresowani, projekt jest bardzo złożony. Choć sama Droga Czerwona ma mieć zaledwie około 9,5 kilometra, to będzie biegła przez bardzo trudny teren – po drodze są zarówno rejony mocno zurbanizowane, jak i np. podmokłe.

– Praca nad studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowym będzie wyjątkowa. Charakterystyka Gdyni i Drogi Czerwonej, szczególnie w terenie zamieszkałym, jest dość skomplikowana. Droga przebiega przez teren bardzo mocno zurbanizowany, więc będzie wiele uzgodnień i ustaleń z zarządcami dróg, budynków – mówi minister Weber.

Choć finalny projekt będzie dopiero opracowany, Droga Czerwona ma stanowić przedłużenie obwodnicy Trójmiasta i prowadzić od Chyloni przez tzw. dolinę logistyczną i skrzyżowanie z Trasą Kwiatkowskiego oraz Węzłem Ofiar Grudnia '70 do nowego terminala promowego i Portu Zewnętrznego. Trasa na całej długości 9,5 kilometra będzie miała dwie jezdnie. Będzie to droga o klasie GP, czyli główna ruchu przyspieszonego. Z powodu konieczności wybudowania wielu obiektów inżynieryjnych, a także cen działek, jakie trzeba będzie pozyskać, szacunkowy koszt inwestycji przy dzisiejszych cenach wynosi około 2,7 mld zł.

Partnerzy portalu

port_gdańsk_bezpieczny_port_dla_biznesu_black_390x100_2020
okmarit_390x100_gif_2020

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 34975,00 $ tona 1,82% 16 maj
 Cynk 3583,00 $ tona 2,40% 16 maj
 Aluminium 2790,00 $ tona 2,50% 16 maj
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.